Galopp på longering

E

Eureka

Hallå! Ny här och tänkte prova mina vingar i ridforumet trots att frågan rör longering. Jag har ett varmblod på 18 bast och denna dam är helt underbar. Rena fina gångarter, bra skolad och smart häst, travare i ca fem år innan hon började ge föl och ridas ist.

Vid ridning är hon super, tar fattningar och visar fina gångarter. Grejen är att hon vägrar (verkligen) galoppera då jag longerar. Hon ökar traven till absolut max, vilket är så pass att en omkullgång skulle sätta alla fyra ben på brytgränsen. Jag skuttar och visslar och tjoar för att få henne att gå över i galopp, "gaaaalopp!" är provat och jag har haft två grannar (har femton islänningar och kunskap) i hagen för att få hjälp med övergång till galopp, men hon gör det inte. Jag vet inte om hon är korkad, lat eller bara inte tänker göra det, för hon har öronen framåt, jobbar och är riktigt duktig. Som om hon inte förstår. Så hur ska jag visa henne att det är galopp jag menar? Då jag rider i samma paddock fattar hon galopp samma sekund som skänkeln, så hon har inga problem med det då. Vad ska jag göra för att få henne att förstå?!

Tacksam för svar, E

Sv: Galopp på longering

Har du prövet att säga galopp samtidigt som du gör galoppfattning när du rider, så hon kopplar ihop det :)

Och hon har inga problem att galoppera på volt med ryttare?!

Jag använder samma läte/ord vid galopp från rygg samt (försök att få) galopp från marken.

Nej, absolut noll problem med galopp på stor eller liten volt, rakbana osv med ryttare. Nu lät det kanske som att jagförsöker få henne i galopp på liten cirkel, men jag har haft henne i stora paddocken där hon har möjlighet att sträcka ut, osv.

Hon kanske helt enkelt behöver lite stöd för att hålla balansen när hon fattar galopp/galopperar och inte har det på egen hand i lina?

Är hästen dessutom såpass gammal och fungerar så bra vid ridngin så tycker jag du ska vara sparsam med longering, spec i galopp. Arbetar hästen lika bra i lina som under ryttare och har samma goda balans samt att den inte går varv på varv på samam volt så viss, men annars gillar jag inte longering alls. Min unghäst fick gå på lna några gånger för att lära sig det men är aldrig galopperad på lina. Har inga planer på att longera honom någon mer gång i livet förutom om vet hade behövt det.

Du kan inte tömköra istället?

Hon kanske helt enkelt behöver lite stöd för att hålla balansen när hon fattar galopp/galopperar och inte har det på egen hand i lina?

Är hästen dessutom såpass gammal och fungerar så bra vid ridngin så tycker jag du ska vara sparsam med longering, spec i galopp. Arbetar hästen lika bra i lina som under ryttare och har samma goda balans samt att den inte går varv på varv på samam volt så viss, men annars gillar jag inte longering alls. Min unghäst fick gå på lna några gånger för att lära sig det men är aldrig galopperad på lina. Har inga planer på att longera honom någon mer gång i livet förutom om vet hade behövt det.

Du kan inte tömköra istället?

Jag vet hur man longerar, kan hänvisa till "Aldrig longering, alltid tömkörnings-tråden" och är inte en person som "plågar min häst varv på varv", utan leker och tränar Horseman. Min fundering är inte om longering är bra eller dåligt, utan VARFÖR min häst inte vill galoppa utan ryttare. Jag kan tömköra och gör det också, ja.

Det är möjligt att hon är i obalans. Tack för det.

Så hur ska jag visa henne att det är galopp jag menar? Då jag rider i samma paddock fattar hon galopp samma sekund som skänkeln, så hon har inga problem med det då. Vad ska jag göra för att få henne att förstå?!

Tacksam för svar, E

Jag skulle nog prova att inte "hoppa, skutta och tjoa" ;)
Bestäm dig för ett koncist ord eller en rörelse (min fattar galopp på höjt spöskaft) och håll dig till det. För att få hästen att galoppera - använd spöt som hjälp. Men det får inte bli en igångjagad galopp, hästen ska ju fatta den.
Å så skulle jag ha grimma på ibörjan (åtminstånde inte longerlinan fäst i tränset), så pålle inte behöver vara rädd att få ett ryck i munnen (men så kanske du redan gör..?)
Blir hästen stressad av longering - låt bli! Din verkar ju vara ganska välutbildad och longeringen är kanske inte nödvändig??

Jag skulle nog prova att inte "hoppa, skutta och tjoa" ;)
Bestäm dig för ett koncist ord eller en rörelse (min fattar galopp på höjt spöskaft) och håll dig till det. För att få hästen att galoppera - använd spöt som hjälp. Men det får inte bli en igångjagad galopp, hästen ska ju fatta den.
Å så skulle jag ha grimma på ibörjan (åtminstånde inte longerlinan fäst i tränset), så pålle inte behöver vara rädd att få ett ryck i munnen (men så kanske du redan gör..?)
Blir hästen stressad av longering - låt bli! Din verkar ju vara ganska välutbildad och longeringen är kanske inte nödvändig??

Jag longerar i grimma, absolut inte i träns, ryck i munnen är inget jag vill utsätta någon för någonsin! Har aldrig longerat i träns, bara grimma. Att jag har tränset på henne på mina bilder för pga att jag skulle skritta av henne efteråt och hade tyglar med mig. Dont jugde! :)

Hon är välutbildad och jag använder longering (med eller utan lina) som en del i nh där vi kommunicerar med rörelser och läten. Så för motion behövs det verkligen inte, bara för att hon och jag ska komma än närmre varandra.

Jag försöker heller inte jaga henne in i galopp, vilket resulterar i all hon blir stressad, precis som du skriver, och jag vill inte att det ska hända, för då kommer hon snava och förr eller senare tappa smak för ridplanen.

Det låter som att jag försvarar mig från allt du skriver, men jag har verkligen provat allt och det känns vara dags att ge upp! tack för dina svar iaf! :)

Hur får du en häst att gallopera när du är på marken?
Lätt ;)
Lär in ett ljud, en rörelse eller gör helt enkelt som när du rider. Galoppera fast ståendes på marken :idea:

Lära in det är dock svårare. Lättast att lära in är ljudet, för då kan du träna in det medans du rider. Brukar inte ta många lektioner innan de förstår :)
Ett annat sätt är att du longerar medans någon annan rider, och samtidigt som du ger tecknet/ljudet/rörelsen så fattar ryttaren galopp. Ryttaren gör sen mindre och mindre ju mer hästen kopplar samman dina tecken med galoppen :)

Jag longerar gärna i galopp, det sker på ett trevligt sätt och hästen tycker det är kul. Jag varierar väldigt mycket mellan att gå på stor volt/lite mindre volt (dock ändå stor) och rakt spår när jag springer brevid. Det sistnämnda är hästens favorit, jisses vilka travlängningar han gör när jag springer brevid :D :love: Det är typ mer som lek än arbete.

Till ditt problem, ibland "somnar" min häst och blir helt trög. Tar typ 8 sekunder från att jag säger gaaalopp tills han galopperar.. om han alls gör det. Då brukar jag säga gaaalopp igen och så direkt gör jag ett "utfall" mot honom. Då brukar då min vakna till och bli jättebusig :D Om du gör ett utfall så kanske hästen luras in i galopp av överaskningen?

prova att longera längs långsidorna så att du springer bredvid istället för att börja på volt. mindre hinder som travhoppas kan ofta hjälpa hästen att landa i galopp. driv sedan fram när hästen väl är i galopp.

Jag longerar i grimma, absolut inte i träns, ryck i munnen är inget jag vill utsätta någon för någonsin! Har aldrig longerat i träns, bara grimma. Att jag har tränset på henne på mina bilder för pga att jag skulle skritta av henne efteråt och hade tyglar med mig. Dont jugde! :)

ska man longera så är inte longering i grimma det optimala då det blir mkt otydligta signaler och ett ojämnt stöd/tryck i grimman för hästen.

endera kapson, eller träns där longerlinan fästs i yttre bettringen och sen får löpa över nacken och igenom inre bettringen. inte vanlig grimma.

ska man longera så är inte longering i grimma det optimala då det blir mkt otydligta signaler och ett ojämnt stöd/tryck i grimman för hästen.

endera kapson, eller träns där longerlinan fästs i yttre bettringen och sen får löpa över nacken och igenom inre bettringen. inte vanlig grimma.

Härligt att vi har Mackan som har svar på allt!

prova att longera längs långsidorna så att du springer bredvid istället för att börja på volt. mindre hinder som travhoppas kan ofta hjälpa hästen att landa i galopp. driv sedan fram när hästen väl är i galopp.

Tack för ett klokt svar!

Jag longerar gärna i galopp, det sker på ett trevligt sätt och hästen tycker det är kul. Jag varierar väldigt mycket mellan att gå på stor volt/lite mindre volt (dock ändå stor) och rakt spår när jag springer brevid. Det sistnämnda är hästens favorit, jisses vilka travlängningar han gör när jag springer brevid :D :love: Det är typ mer som lek än arbete.

Till ditt problem, ibland "somnar" min häst och blir helt trög. Tar typ 8 sekunder från att jag säger gaaalopp tills han galopperar.. om han alls gör det. Då brukar jag säga gaaalopp igen och så direkt gör jag ett "utfall" mot honom. Då brukar då min vakna till och bli jättebusig :D Om du gör ett utfall så kanske hästen luras in i galopp av överaskningen?

Ska prova det du skriver, tack!

Hur får du en häst att gallopera när du är på marken?
Lätt ;)
Lär in ett ljud, en rörelse eller gör helt enkelt som när du rider. Galoppera fast ståendes på marken :idea:

Lära in det är dock svårare. Lättast att lära in är ljudet, för då kan du träna in det medans du rider. Brukar inte ta många lektioner innan de förstår :)
Ett annat sätt är att du longerar medans någon annan rider, och samtidigt som du ger tecknet/ljudet/rörelsen så fattar ryttaren galopp. Ryttaren gör sen mindre och mindre ju mer hästen kopplar samman dina tecken med galoppen :)

Mycket smart, ska ta användning av en av stalltjejerna :)

Härligt att vi har Mackan som har svar på allt!

Jisses vilken otrevlig människa du är! Vad har jag gjort dig, annat än att svara i tråden som alla andra - tydligen inte ett svar du vill ha dock. Skulle uppskatta om du vill justera din ton och din attityd - detta är ett diskussions forum, och du har postat en tråd som jag svarat sakligt i. Håll dig till en god ton eller skriv inte på forumet.

Jag skulle tipsa dig om att fundera på hur du är i din egen balans när du longerar. Har själv en travare som har haft svårt med galoppen på lina. Hade liksom gett upp med henne. Nu har vi börjat om igen och det är jätte spännande. Hon är så följsam och det är så himla kul. Det är min kropps balans som hon följer, hela tiden. Vi är en enhet med eller utan snöre imellan oss. :)
Att tjoa och tjimma går bort. Att istället hitta tillbaka till sitt eget andetag och sedan sätta sig själv i lite bakvikt för att visa hästen att det är bakåt som vikten och fokus/balans i kroppen ska vandra. Driver man en travare så blir dom ofta bara lääääängre i kroppen och travar fortare. Man vill ju bort från skjutkraft och fart till bärkraft och balans.
Jag använder inte rösten ofta, men det funkar nog som ett verktyg. Ett kort och diskret "galopp", mest för att påminna mig själv om vad jag ska visa hästen. Har en uppåtgående rörelse i min kropp precis när jag skickat vikten bakåt. Lätthet. Ibland använder jag armen för att skicka energi uppåt, liksom vinka med fingret mot hästens bakdel.
Det ser kanske ut som om jag dirigerar en orkester, men det funkar. Hästen bevarar sin harmoni och balans och jag förblir lycklig...:D

Jag brukar longera i ovaler och gå parallellt med hästen, göra små och stora figurer. Det blir roligare så, tycker vi. :)

Låter som en klok människa som har mycket roligt tillsammans med sin häst, jag ska absolut se över det du skrivit och leka med fröken Bee!

Jisses vilken otrevlig människa du är! Vad har jag gjort dig, annat än att svara i tråden som alla andra - tydligen inte ett svar du vill ha dock. Skulle uppskatta om du vill justera din ton och din attityd - detta är ett diskussions forum, och du har postat en tråd som jag svarat sakligt i. Håll dig till en god ton eller skriv inte på forumet.

För att du visat dig vara en besserwisser de gånger jag "talat" med dig. En kille som har en tanke och bara ser den - och ingenting annat. Jag tycker att det är jättetråkigt. Du skulle kunna skriva trevligare, om du ska svara mig, utan att vara fördömande och tycka att allt som du inte gör är fel! Precis som du säger är detta ett diskussionsforum, och vi ska diskutera, inte fördöma. Inte sant? kan vi inte gräva ner det här nu kanske? Tråkigt att sabba en tråd till?

Du - för det första är jag en tjej.
Och för det andra så har jag inte ens koll på att jag svarat dig fler än 2 gånger, och då har jag gett dig mina generella åsikter och inte ö.h.t angripit dig personligen. Att du i din tur reagerar med att gå till angrepp på mig och vara spydig och säga att jag är en besswerwisser och att "vilken tur" att jag vet allt osv. Det är snararea du som är ute och cyklar. Lägg ner nu, och anta en ton som sig bör på forumet. Där ingår att kunna ta kritik och svar i trådar som man inte gillar eller håller med om!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka