Galopp på longering

Sv: Galopp på longering

ska man longera så är inte longering i grimma det optimala då det blir mkt otydligta signaler och ett ojämnt stöd/tryck i grimman för hästen.

endera kapson, eller träns där longerlinan fästs i yttre bettringen och sen får löpa över nacken och igenom inre bettringen. inte vanlig grimma.

Om man låter hästen läsa sitt eget (människans) kroppspråk och balans så går det utmärkt att använda sig av grimma vid longering. Målet är väl att låta hästen hitta sin balans, i sin egen takt?
:bow:

absolut.
och den har lättare att hitta sin balans om den inte störs av det ojämna trycket/kontakten i grimman.

Trycket och kontakten i grimman beror på 2 saker:
1. Vem som håller i snöret.
2. Hur ödmjuk och balanserad den som håller i snöret är.
:)

Jag lyckades då rehabilitera min ponny enl dåvarande veterinärens anvisningar med hjälp av just arbete i grimma och mkt på volt.

I början innan vi kom på tekniken så blev det lite konstigt ibland. Men sen var det mjukt, följsamt och en himla fiffigt sätt att linlöpa på :) Böjd och ställd inåt, i alla gångarter, även över bommar.

Men man börjar ju inte med trav förrän skritten fungerar osv.

Den nya jobbas med long rein i grimma. Jag är inte tillräckligt snabb ännu och då är grimmans "oprecishet" bättre än te x en skarpare kapson eller bett.

Inte läst igenom hela tråden, så vet inte om någon nämnt detta innan. Men du kan ju alltid testa med att ha en ryttare på ryggen, som gör galoppfattning samtidigt som du säger galopp eller gör ngt tecken du vill ha för galoppfattning samtidigt.
För det verkar mest vara så att hästen inte riktigt förstår att den ska galoppera när du står på marken?

Trycket och kontakten i grimman beror på 2 saker:
1. Vem som håller i snöret.
2. Hur ödmjuk och balanserad den som håller i snöret är.
:)

Precis. som med det mesta i övrigt så krävs det en hel del finess och känsla. Det är tyvärr inte alla som har när det gäller ämnet longering, och därför brukar man väl säga att grimma är mindre optimalt rent generellt, därmed inte sagt att det inte finns duktigt känsligt folk som kan utföra det väl.

ska man longera så är inte longering i grimma det optimala då det blir mkt otydligta signaler och ett ojämnt stöd/tryck i grimman för hästen.

endera kapson, eller träns där longerlinan fästs i yttre bettringen och sen får löpa över nacken och igenom inre bettringen. inte vanlig grimma.

Jag håller med dig på ett sätt - nämligen att grimman är oprecis om man vill kunna påverka hästens mun (eller nosrygg om man har kapson). Men - jag har sett så många ovana människor longera som fäster linan i bettringen (-arna) - där hästen inte vill gå fram för att linföraren är så ovan att h*n hela tiden rycker hästen i munnen. Och då tycker jag det är bättre att ta hästen i grimma.

Mindre optimalt om man vill rycka hästen i munnen och kontrollera huvudet och därigenom hitta kontakten med övriga kroppen, ja.

Men kan man låta det ta den tid som behövs för att hästen ska få finna sin balans så kan det vara fördel att ha grimma, eftersom man då inte påverkar lika mycket i munnen. Man har inte lika mycket att säga till om, vilket gör att man förhoppningsvis är lite ödmjuk och inser sina egna begränsningar.

Det är i mina ögon alltid sköldpaddan som vinner över haren, även i longering, eftersom det handlar om balans...;)

Jag argumenterar inte emot dig på intet sätt.
det mesta funkar aldeles ypperligt i rätt, och känsliga händer.

Kapson påverkar inte heller i munnen : ) och en lina spänd i yttre bettringen och ledande genom inre, inverkar heller inte särskilt tokigt, om man nu måste använda det alternativet även om det är mindre optimalt än kapson, då det blir ganska likt ett vanligt tygeltag och hästen kan förstå det.

ser tyvärr alltför lite vettig longering rent generellt, vilket jag påpekat tidigare. Vare sig det är grimma, träns, kapson eller fan och hans moster. Därav baserar jag mina råd och kommentarer, då jag anser att gemene man inte innehar denna känsla eller praxis. Eloge och respekt till dem som har det dock!

Senast ändrad:

Jag tror inte heller att du argumenterar.
Om det du ser är så illa, varför inte tala om vad balans är och hur man uppnår det utan genvägar istället?

Som lil-sis redan sagt, först så skrittar man, sedan travar man. Ett steg i taget.

Ingen kan lära sig allt på 25 sekunder. Saker tar tid och kräver övning, så även träning av hästar.

Jag skulle önska att du och alla andra, som ser så mycket som inte gillas, börjar ge råd så att folk inser att det måste får ta den tid som behövs, för att kunna bevara eller skapa harmoni, istället för att säga att det funkar bara man trär linan genom yttre bettringen eller har kapson på. ;)

Jag brukar i ärlighetens namn inte ge o-ombedda råd till folk som inte bett om hjälp IRL - mottages sällan positivt, på den nivå jag brukar ha åsikter. Säger ifrån om det är regelrätt djur misshandel, annars inte. Är rätt luttrad.

utom här på forumet - där ger jag såklart råd - fast då har de ju å andra sidan bett , även om de sen inte gillar svaren eller åsikterna : )

Jag har inte sagt att det funkar per automatik för att man trär genom bett eller använder kapson.
isåfall har jag uttryckt mig klumpigt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka