galopp fattning??

Buck

Trådstartare
pinsamt att fråga efter at ha ridit i 15år men men, hur gör man för att fatta höger galopp? jag har fått lära mig att man släpper efter på höger tygel tar bak v ben, men nu när jag fått ny tränare så blev allt krongligt då hon vill att jag släpper efter på v tygel, jag vet knapt var jag gör längre :cry: och min häst blir bara mer förvirrade av alla galopp skänklarna och har börjat rusa in i galoppen, hon lyssnar bra på rösten dvs om jag ställer lätt i svängen och säger galopp så fattar hon. jag hade ett rid uppehåll förra sommaren/hösten pga att min häst blev halt och efter det så blev det lite klurigt med skänklarna. detta med rätt galopp skänkel gör mig vansinnig!

hjälp mig reda ut detta innan jag gör min stackars polle ännu mer förvirrad!!:bow:

Sv: galopp fattning??

Jag kan inte säga om din tränare har rätt eller fel, hon/han har kanske en annan tanke med galoppfattningen. Det bästa är ju att diskutera det med henne/honom. Det kanske är under en övergångsperiod/uppträningsfas som du ska fatta galopp på det viset av någon särskild anledning? Jag försöker alltid diskutera mkt med mina tränare, en del saker håller man med om, andra inte, det viktiga är ju att alltid förstå varför man ska göra si eller så, vilket tränare ibland är lite dåliga på att förklara...

Jag har alltid fått lära mig att galopp fattar man med ytterhjälperna, stadig yttertygel och dra bak ytterskänkeln, sitt till på yttersittben (kommer ofta per automatik när man drar bak benet).

menar du ytter hjälperna som ut till väggen eller ut mot mitten på banan?

som barn fick jag lära mig att föra fram innerskänkeln, senare fick jag höra att man skulle dra bak ytterskänkeln istället.. sen fick jag lära mig (och håller nog med om än) att om man för bak ytterskänkeln tenderar hästen gärna att slänga in rumpan i fattningen och man får en hsät som galopperar på dubbla spår.. rakrikta har man nog med som det är, tycker jag, så därför fattar jag inte för ytterhjälperna..

en idealisk galoppfattning för mig (som sällan blir så, inte för att hästen inte lyssnar på det, utan för att jag rider som en kratta nuförtiden :D ) innebär att jag först tar en halvhalt med säte och en lätt kram på yttertygeln. sen för jag fram inner höft/sittben och sitter till, varpå hästen fattar galopp. innertygeln är stilla, ger möjligtvis efter pyttelite, men ska i vart fall inte verka bakåt, för att ge frihet åt inner bog i fattningen.

Och förenklat: Innersidan är alltid det håll hästen är ställd åt, ytter är den andra sidan. På en ridbana blir det oftast så att yttersidan är mot staketet, inner in mot mitten, och i en galoppfattning åt höger är det höger sida som är inner och vänster ytter.

okej så man ska; halvhalt-> lätt eftergift i inner tyglen-> inner benet fram/ ytter benet bak-> rak rikta hästen= galopp
ska försöka komma ihåg detta^^ tack så mycket!!

Vad är hästen för ras ? Det har stor betydelse. :)
Vad är det för storlek och hur mkt är den utbildad ?
Kram

Med alla hästar jag rider gör jag så att jag planerar vart jag ska fatta galopp.. Förbereder mig och gör en halvhalt tills jag känner att hästen är där jag vill ha den, lugn, samlad, och ska lyssna!

Sen så beror det på vilken häst jag ska ha.
Har jag min arab , han riden 1,5 år och lite bockig av sig, så man får vara lite försiktig. Så gör jag så att i halvhalten, tar jag endast innerskänkel fram och där kan den vara tills han fått upp balansen och sen håller jag tillbaka honom så han går fint i galoppen. Han är dock väldigt mjuk och känslig så han lyssnr direkt. På dessa hästar som är "normala" i galoppen har jag alltid yttertygel sträckt mer än inner.

Varmblodet :
Väldigt skänkeldöv när alla andra förutom jag rider honom.. Jag gör så att ytter och inner tygel alltid i samma längd, gärna lite kortare så han kan galoppera högt de första stegen.. Sen har ja ett spö i innerhanden som lutar mot halsen, utan att slå, för fram innerskänkel och bak med ytter. Han är 19 år och som sagt travhäst, men går ändå LA med honom i både dressyroch hopp . ( Eller inte nu när han är äldre, nu rider vi bara dressyr och hoppa 50-70cm )
Lyssnar han inte på den skänkeln så använder jag mig av spöet i innerhanden mot halsen. Då brukar de funka.
Funkar inte det, så ta jag den i ytterbak och rappar han på baken så kommer han alltid upp.
För att sedan hålla galoppen så låter jaghonom få fart och balans, tar tillbaka han och börjar jobba även i galoppen. Han går kanon!

Halvblodet: Han är också jätteduktigmen stark och framtung. Räcker bara ( utan sporrar ) att man tar inner fram och högerbak och så sträckta tyglar alltid, men lite mer i yttertygeln. Men det syns knappt, bara känns.
Sen är han uppe och han behöver inte hitta balans för det har han, väldigt mkt riden och utbildat han också.

Ungefär så det ser ut med mina hästar. Men kom ihåg, lätta aldrig på händerna så de blir glappa i en fattning, ha gärna mer sträckt yttertygel och ta i mer med inner , men glöm inte halvhalten! :) Men sen beror det på ras, nivå och ålder hästen är på.. Om den kan skänkeln eller om den är seg och eller dum. Sen hur stark du är i benen till hästens storlek.. Sporrar ? Spö?

lätt halvhalt för yttertygel, skjuter fram innerhöft o inneraxel, så blir det galopp.

okej så man ska; halvhalt-> lätt eftergift i inner tyglen-> inner benet fram/ ytter benet bak-> rak rikta hästen= galopp
ska försöka komma ihåg detta^^ tack så mycket!!
jag skrev ingenting om att röra benen ;)
däremot höft och sittBEN, men det är ju en helt annan sak.
ska man joxa med benen hit och dit så tror jag man ofelbart får en häst som lätt springer på dubbla spår, så det försöker jag undvika i det längsta.

Menade " mer sträckt yttertygel och använd mer innerskänkel... "
Föresten, ett tips på att öva på dessa galoppskänklar i båda varven har jag gjort en antingen 10-15-20 meters volt , efter ett varv, skrittar jag 3-5 steg beroende på voltens storlek, sen gör jag om fattningen igen . Sen när man har kontroll, kan man gå in på en ny volt och göra likadant och byter galopp och volt efter varje varv.
Min häst är mkt mkt mkt bätttre nu i fattningarna och tränar redan på byten och förvänd.. Få hästen att lyda dina fattningar och samtlingen är viktig även när du ska sakta av! :)

svarar alla nu; pollen är ett sv halvblod, 9år och bra kondition. tävlad i hoppning nationel/elit till och med 130. kan dressyr, dvs sluta, öppna, fram/bakdels vändnig och sånt. brukar vara pigg på signaler. dock så brunstar hon nu, men jag hade problemet innan också

menar också inte att man ska ta fram eller bak benen utan sittbenen utan det är mer att man rör höften som om man skulle ta fram eller bak benet. ni vet vad jag menar:p

haha jag hatar när man börjar ransaka sig själv hur man egentligen gör... det blir så rörigt.. jag bara gör ^^

men vi jobbar väldigt mycket med rakriktning generellt när vi rider som fjädern är inne på också. så inann jag fattar galopp så ska hästen förhoppningsvis vara rakriktad. sedan lägger jag om höften så hästen är med på noterna och sedan fattar jag med skänkeln.
Nu rider jag dessutom en 5 åring som tidigare är riden mycket med rösten så jag lägger om hjälperna, säger galopp, och fattar sedan.

Lite extra grejer som kanske kan vara intressant..

något som är mycket viktigt när man har en häst som har svårt för att fatta galopp och gärna rusar är att det är super viktigt att "släppa efter" i tyglarna.
själv hade jag en buse förut som drog iväg så in å helsike och min tränare sa åt mig att släppa fram handen. jag trodde hon var mer eller mindre galen men till slut övertalade hon mig och vips så funkade det. Håller du hästen i munnen så kan den inte böja ordentligt på bakbenen och det är ju precis det som händer i fattningen ffa. Dessutom blir det lite dubbla signaler.. du vill att hästen ska fatta galopp och komma fram, samtidigt som du säger ap ap ap inte för fort eftersom du är van vid att den drar iväg. så du säger alltså, fram och stopp samtidigt. - glöm inte släppa fram hästen så att den kan röra på benen och komma fram.

har man en ung häst eller en häst som gärna fattar fel galopp kan man hjälpa den genom att vända sig om i fattningen och titta på ytter skinka på hästen. då blir vikthjälpen väldigt tydig och hästen "kan" inte fatta fel eftersom den måste balansera upp dig. (sen måste du ju själv ha någon form av grundbalans när du gör detta för det får ju inte bli FÖR mycket som hästen måste balansera upp)

här om veckan när jag och min tränare satt och jånglade med galoppen på min nyinköpta unghäst (Sv. Halvblod) och fick inte riktigt till det så bad hon mig föra bak ytterskänkeln och prova det. det funkade... Då sa hon så här. Den svenska ridhästen fattar man galopp med innerskänkeln och på de utländska så fattar man med ytterskänkeln.

hoppas det går bra med träningen, lycka till :)

jag var i ridhuset och red igår^^ fattade galopp från trav och skritt lät hästen bara galoppera några steg för att sedan fatta igen. gick mycket bättre i ena varvet än i andra, men hon är också seg i det varvet:/ tog först övertydliga eftergifter i innerhand (stadig på ytter)och förde bak ytter skänkel + fram inner. men bara någon m.m. märker också att hon fattar bättre när jag inte "kastar" mig över henne in i galoppen (dålig vana efter tröga ridskole hästar) ^^men det kunde jag räknat ut innan också, har jobbat med det sedan jag slutade på ridskolan. men pollan var duktig och jag fick kläm på galoppen igen :D i alla fall i ena varvet^^ ska iväg och rida nu och då jobba med att hålla lugn galopp på voltspår + trav hoppa hinder och byta galopp över^^

Vad är hästen för ras ? Det har stor betydelse. :)
Vad är det för storlek och hur mkt är den utbildad ?
Kram

Men snälla nån. Det har ingen som helst betydelse.

En korrekt galoppfattning utförs som beskrivits tidigare i tråden. Undantaget att man kan få hjälpa outbildade hästar lite grand de första gångerna. Exempelvis genom att rida dem frånställda i själva fattningen om de har svårt att få fram innerbogen. detta ser dock en duktig tränare.

något som är mycket viktigt när man har en häst som har svårt för att fatta galopp och gärna rusar är att det är super viktigt att "släppa efter" i tyglarna.

Där håller jag inte med dig, om man har en häst som springer in i galoppen och man lättar i handen tycker jag att det är väldigt svårt att få hästen att fatta genom kroppen.

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 521
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Ridning Hejj! Jag har ridit i ca 4 är men är fortfarande usel på galopp fattningar, jag tar en kort förhållning, tar bak skänkel och smackar på...
Svar
5
· Visningar
1 234
Senast: Gandalf
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 665
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar