Sv: galopp fattning??
Med alla hästar jag rider gör jag så att jag planerar vart jag ska fatta galopp.. Förbereder mig och gör en halvhalt tills jag känner att hästen är där jag vill ha den, lugn, samlad, och ska lyssna!
Sen så beror det på vilken häst jag ska ha.
Har jag min arab , han riden 1,5 år och lite bockig av sig, så man får vara lite försiktig. Så gör jag så att i halvhalten, tar jag endast innerskänkel fram och där kan den vara tills han fått upp balansen och sen håller jag tillbaka honom så han går fint i galoppen. Han är dock väldigt mjuk och känslig så han lyssnr direkt. På dessa hästar som är "normala" i galoppen har jag alltid yttertygel sträckt mer än inner.
Varmblodet :
Väldigt skänkeldöv när alla andra förutom jag rider honom.. Jag gör så att ytter och inner tygel alltid i samma längd, gärna lite kortare så han kan galoppera högt de första stegen.. Sen har ja ett spö i innerhanden som lutar mot halsen, utan att slå, för fram innerskänkel och bak med ytter. Han är 19 år och som sagt travhäst, men går ändå LA med honom i både dressyroch hopp . ( Eller inte nu när han är äldre, nu rider vi bara dressyr och hoppa 50-70cm )
Lyssnar han inte på den skänkeln så använder jag mig av spöet i innerhanden mot halsen. Då brukar de funka.
Funkar inte det, så ta jag den i ytterbak och rappar han på baken så kommer han alltid upp.
För att sedan hålla galoppen så låter jaghonom få fart och balans, tar tillbaka han och börjar jobba även i galoppen. Han går kanon!
Halvblodet: Han är också jätteduktigmen stark och framtung. Räcker bara ( utan sporrar ) att man tar inner fram och högerbak och så sträckta tyglar alltid, men lite mer i yttertygeln. Men det syns knappt, bara känns.
Sen är han uppe och han behöver inte hitta balans för det har han, väldigt mkt riden och utbildat han också.
Ungefär så det ser ut med mina hästar. Men kom ihåg, lätta aldrig på händerna så de blir glappa i en fattning, ha gärna mer sträckt yttertygel och ta i mer med inner , men glöm inte halvhalten!
Men sen beror det på ras, nivå och ålder hästen är på.. Om den kan skänkeln eller om den är seg och eller dum. Sen hur stark du är i benen till hästens storlek.. Sporrar ? Spö?