Galna Grannar!

D

Desert_Wind

Är så grymt ledsen och besviken på grannarna. De flyttade hit för drygt ett år sedan. Allt var frid och fröjd. De fick låna vår traktor för han hade ont i ryggen. Tidigare red vi mellan deras byggnader där gamla stigen gick. Han bad oss rida längs ängskanten ut i skogen. Inga problem.
Tills i somras. Då kom han på att han skulle gräva en grop i kanten på vägen vid hans lada. Grävde av vägen under 1 veckas tid så vi inte kunde ta oss till vår fastighet. Otursamt fick vi sjuka hästar som måste till klinik just då och fick köra 4hjulsdrivet med transport genom hagen! Det skulle ta bara någon dag och sen skulle gropen vara ett minne blott. Men nix. Den är fortfarande kvar. Tidningsbudet vägrar lämna tidningen, posten är grinig och lantbrevbäraren kör aldrig upp hit. Jag kan inte vända med transport där längre utan vi har fått grusa upp en egen plan. Men där lägger snösvängen snön så det går inte heller.
Jag fick nog och gick och bad honom att lösa problemet för det kändes inte kul här längre. FIck ett spydigt svar av honom: SKaffa brillor och lär dig köra med transport då! Säger han till mig som har 2,0 i syn och är erkänt duktig med transporten!

Pappa får nog tillslut han med och kräver ett vägsamfällighetsmöte.
Möter grannen i skogen som säger att nu är jag inte välkommen på hans mark längre och får inte rida där. ( alla andra ok) Hans kärring skäller ut mig med. Hans två ungar älskar hästar och har hängt i mitt stall jämt. De har fått ponnyridning på Julafton bla. Har bara varit trevlig men när jag ber om hänsyn, då är det inte längre ok. Då är man bara grinig och nu ska vi vara tacksamma att vi får ta oss till vår fastighet. Vi har bekostat vändplan och allt grus där. Kan tillägga att jag aldrig har höjt rösten eller sagt något otrevlig till dem.

Va fan ska man ta sig till????

/ en som önskar att grannen blev nedgrävd i sin egen grop!

Sv: Galna Grannar!

anmäl er till grannfejden, tv3 söker nya grannar :angel:

nä men skämt å sido... kan du inte bjuda över dem på fika och berätta hur du känner och bara fråga om ni kan lösa det och ha som ni hade förr? fråga om de irriterar sig på något hos er som ni kanske gör omedvetet... ödmjuka och smöra, kommer man långt på, även om det kan vara j*t svårt att svälja stoltheten ibland...

Vänd dig till en jurist. Det låter inte som om man kan prata med dem utan det är bättre att ta det den lagliga vägen.
// Linda

Eftersom vägen går även till er gård om jag tolkat saken rätt, vem äger då vägen? Är ni bägge vägägare, eller?
I varje fall så är dessa saker aldrig trevliga att handskas med, och ännu värre blir det om man hamnar i fejd. Lösningen måste alltså bli att börja med att återställa kommunkationen, för innan dess kommer ni inte att kunna nå fram till en lösning av ert faktiskt gemensamma problem.

Just nu är det oklart om marken tillhör vägsamfälliheten eller grannen. De pekar på olika kartor, en från 1964 då inte ens vägsamfälligheten fanns och en från 1967 då den visar en liten "snutt" in till oss.

Att försöka återställa kommunikationen: Ja vi har försökt, det liknar grannfejden liksom. Vägföreningens ordförande, allmänna vägföreningens ordförande grannarna och min familj var med. Det fanns inget gehör för något av våra önskemål. De tar bara upp fler och fler småsaker som jag trodde var glömt för länge sedan. Vi har erbjudit både hjälp fysiskt och ekonomiskt men då blev svaret: Inte från Er! De vägrade komma in på fika och krävde att få vara hos ordförande som fick sätta på kaffet i alla hast. De ser inte att det finns något problem, har ingen förståelse för våran olägenhet alls.

I värsta fall får vi försöka strida om vår rätt att ta oss till vår fastighet. Kräva servitut eller nyttjanderätt. Summan av kardemumman tror jag är att grannsämjan är förstörd tills de flyttar.

Någon mer som haft liknande problem?

Att återställa kommunikationen betyder inte att man blir bästa vänner, bara att man kan prata med varann. Men jag vet att även det är svårt, dessvärre kanske ett måste om ni ska klara av att bo grannar med varann.

Sådant där är så himla jobbigt.
Men först och främst så m¨åste ni göra skillnad på vika rättigheter som ni har och att ni känner er kränkta.
Det senare kan man tyvärr inte göra något åt.

Men ni har rätt att ta er till er fastighet.
Mur den rätten ser ut beror av hur fastigheterna är bildade och om där finns hävd eller andra rättigheter.
Hävd finns alltid.

Ni skall kontakta http://www.lantmateriet.se/ de har hand om sådant som gäller vägar.
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=8613

Ni kan också behöva en advokat.

Vad gäller för er fastighet?
Står några servitut inskrivna?

Tusen tack för svar.

Vi ska beställa en karta som är gällande och försöka få tag i någon som har tolkningsföreträde för länsstyrelsen. Av gammal hävd finns ju vägen fram till oss. Vi har ju även bekostat grusningen av den under alla år.

Det bästa vore om vi fick in den biten där gropen är i vägsamfälligheten och att det skrivs stadagar om hur stor en vändplan ska vara. I vägsamfällighetsmötet i november så skrevs det att 15 meter åt vardera håll. Även denna granne har skrivit under detta. Men nu hävdar han och den andra grannen att det är bara valda delar av antecknignarna som ska gälla. Den andra grannen håller med eftersom han får låna mark och ha sitt hö i dennes lada. '
Man blir så less! En advokat med lite erfarenhet av detta vore inte fel.

Nu kom iaf kartan med posten. Den visar i STOR förstoring från LMV att det FINNS en liten "krok" in mot vår tomt där vi har vändplanen. Dessutom fanns en gammal ansökning på en vägförrättning som de hävdar gäller. Den är dock inte godkänd hos LMV utan det är stora samfälligheten som har vägen. Det innebär att det ÄR denna karta som ska vara gällande. YES! Nu återstår bara att LMV tolkar kartan och meddelar grannarna. För varför skulle de tolka kartan som att NEJ, det finns ingen väg till sista fastigheten på vägen? ( fast lagen om alltings jävlighet finns ju...)

Jag har vissa grannar som är ganska så jobbiga.
De tar sig friheter som inte är deras att ta.
Det enda som har fungerat mot dem är lagliga medel.
Inget som att visa hänsyn har funnits i deras tankevärld.
Så det har blivit både polisen och miljö och hälsa efter behov.
Och nu efter att jag har bott 15 år här så begriper de vad som gäller.

Att jag inte accepterar att bli överkörd på något vis som kan betraktas som olagligt.
Så nu är det lugnt.
De verkar t.o.m. ha lärt sig att läsa vad man får och inte får göra alldeles själva.

Det är synd att man ska behöva lägga ner tid och pengar på någon så enkelt som att få ta sig till sin fastighet.

Juristen på Villaägarna kom med en bra idé. Vi skriver i ett meddelande till grannen samt vägföreningen att vi tolkar denna karta enl detta och att det är den gällande kartan. De ska ha inkommit med skriftligt svar inom en vecka och om de har annat att anföra får de på sin bekostnad ta ut en vägförättning. Om inte annat ska denna grop åtgärdas inom två veckor.
I och med detta lägger vi bevisbördan på dem.

Det tråkiga i kråkhistorien då är att då får de övriga i vägsamfälligheten öppna plånboken, och hur man än säger så blir det ju vi som är "boven" i dramat. Avundsjukan är även den en jobbig faktor. Vi har en verksamhet som går bra, men de ser ju inte alla tidgare lån, risktagande, förbannat hårt slit och 200 % arbetstider sedan tidigare. Vet hur byn fungerar och du kanske har rätt. Man får genom laglig väg tala om vart skåpet ska stå ;)
Men som sagt, våra grannar kan varken läsa, räkna och det verkar vara samma sak som att förklara kvantfysik för en femåring!

Men som sagt, våra grannar kan varken läsa, räkna och det verkar vara samma sak som att förklara kvantfysik för en femåring!

Det kunde inte mina heller.
Så jag har fått förklara och förklara samt be andra att förklara.
Kolla om någon av de andra i vägföreningen har någon typ av juridisk insikt.
Av typen - det är bra att följa lagen.

Det flyttade hit en sådan "FIN" granne som de andra såg upp till.
Den grannen ansågs snabbt för att vara "den som kunde".
Och när jag läste lagparagrafer för "Den Fine" som den verifierade med sina "Fina" Advokater så började de andra göra som jag sade.
Den "Fine" grannen kan dessutom både läsa och räkna vilket underlättar.

Ja ha då får jag ju efterlysa en "fin" granne då...

Nä på denna väg så finns det gott om de som tycker och tänker en väldans massa. Endel sjukpensionärer som inte har annat för sig att ställa till bekymmer för andra. De försöker dessutom utnämna sig själv för "åldermän". en 27åring tjej som jag som driver en verksamhet, tävlar på elitnivå och har lite innanför pannbenet är bara "men lilla du".... :devil:

Vi har lämnat hela vägförättningen med karta och allt till ordförande. Det är bara 30 sidor handskrivet på gammelsvenska och en snygg och prydlig karta som visar att vägen går fram till vår fastighet. Den karta de hänvisade till är bygdekartan från 62 som visar samfälld mark vilket innebär en allmänning för de som äger mark runt om. Den har inget med vägen att göra alls. Nu blir det liv i luckan!

Senaste som hänt:

Vi har som sagt fått akten från LMV och i den står det klart och tydlgit vägen är 265 m inte som de hävdat 250 m. På kartan är det klart och tydligt utmärkt med färg att gropen ligger på vägsamfällighetens väg och inte privat mark.
Skrev ett brev och lämnade detta till ordförande med hänvisning om datum som vi kommer kontakta vägmästaren och samma dag ringer ordförande upp. Har aldrig sett akten förr men eftersom det är gällande så har han pratat med gropägaren och som lovade åtgärda detta innan helgen var slut.

Så jag hoppas att vi får ett slut på detta nu!

Skönt att det ser ljust ut för er!

Kompisen och ett par hus till på deras väg fick tillsammans bekosta nybygge av en helt ny väg pga en grinig markägare. Deras väg löpte genom hans gård, och han uppskattade inte det -typisk gringubbe. Vägen var ofta blockerad, skottades upp en rejäl snödriva att ta sig över m.m. Vet dock inte hur det var med servitut, samfällighet o så. Men de byggde iaf en väg runt hans gård istället.

Ja du ser.
Lagar och regler har en märkligt stor förmåga att påverka.
Om ni hade gjort detta från början så hade det ju besparat er massor av ångest och besvär.
Det är så med den typen av människor - det är ingen idé att försöka att prata om saken.
Utan för att spara på sig själv och sin egen tid, så tar man bara reda på hur reglerna är och sedan så trycker man på ett eller annat sätt upp dessa i ansiktet på dem.

Och jag brukar tänka att det sparar på deras tid och hjärta också.
För de behöver aldrig hetsa upp sig eller fundera över vad som gäller eller överanstränga sig på att försöka hävda sig som den skall bestämma.

Men jag förstår honom.
Varför skall de få åka genom hans gård på hans väg bara för att de vill spara pengar?

Servitut på "rätt att ta väg" går att hantera så att man pekar ut var vägen skall gå.
Den ger ingen skyldighet att hålla med väg utan vägen får man vackert bygga själv.
Det är platsen för vägen som man har rätt till.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka