S

straaawberry

asså min ponny har fått gallor bak eller hon har haft det ganska länge men vad jag än gör försvinner dom inte! jag vill inte testa back on track lindorna eller paddarna för sen när man tar bort dom så kommer ju gallorna tillbaka :confused: ååh vad ska jga göra? hjälp

Sv: gallor

dom är mjuka, ibland blir dom mindre efter jag ridit men inte när jag har bakskydd och dom måste jag ju ha i hoppningen..

jag tror inte att mask är problemet eftersom hon har haft det såppas länge och vi har avmaskat henne regelbundet..

Att maska regelbundet säger ärligt talat ingenting. Det är med träckprov man ser statusen. Många maskar helt fel. Dom maskar: vid fel tidpunkt, med fel medel, med fel intervaller osv. Då kan man maska hur regelbundet man vill, och ändå inte få rätt resultat. Ta träckprov och uteslut åtminstone detta. Det kostar 280:- på apoteket att köpa en kollamasken låda.

* vad menar du när du säger regelbundet ? Alltså, vid villka tidpunker och mot vad maskades ? *

det är lixom.. jag är itne så bra på "delarna" eller vad man ska säga i benen, men när jag drar handen längst senan så är det mjuka bubblor ungefär

På din beskriving har hästen gallor i kotsenskidorna bak. Om det är liksidigt är orsaken antingen foder eller bete. Se över foderstaten. Om de är väl avpassad finns det inget du kan göra. Gallorna påverkar inte hästen negativt så du kan se dem som ett skönhetsfel.

Du säger att du inte vill prova BoT för att du vet att dom kommer tillbaka efteråt, hur kan du veta det om du inte provat?

Har en kompis som använder BoT för gallor och det funkar super, ska själv köpa såna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka