Favina

Trådstartare
Min häst har gallor. Har haft det sedan jag köpte henne. När jag vet.bes. henne så sa inte veterinären, något om dessa. Han såg dom ju men inte så han påpekade det.

Lite frågor: Kan dom förvinna helt? Måste man linda varje natt för att hålla det nere? Har BoT, hjälper det? Kan vet. göra något åt det?
Dom är mjuka, ibland hårda. Hur uppstår gallor?

Kram Favina :bump:

Sv: Gallor

Dom kan uppstå av olika saker, t.ex genom skada/överansträngning eller om hästen får mycket protein i fodret.
Om det går att få bort dom helt kan jag inte svara på, men man kan förminska dom genom att låta hästen röra mycket på sig och inte stå stilla för mycket, samt genom värme (linda benen på natten, med t.ex BoT paddar)
Mjuka gallor är oftast ofarliga, och har din häst "alltid" haft dom och är fräsch annars så behöver du nog inte oroa dig.

Det står i alla gamla hästböcker att gallor är tecken poå sjukdom vilket det inte behöver vara alls.
Jag tycker att de flesta ridhästar har gallor till å från.
Det är bättre att de är mjuka.Du kan använda liniment(inte för ofta dock), kyl gelé, linda benen mm som förebyggande å behandlande.
Ju högre upp en galla sitter desto sämre är det.
Jag har haft 2 hästar med genomgående hasledsgalla(sitter på ut å insidan av hasen) men de brukar oxå vara ofarliga, man brukar bara rekomendera att motionera hästen så brukar de försvinna.

har läst att man INTE ska linda om hästen redan har gallor, men vid tex överansträngning och risken för gallor finns eller början på det kan man linda, inte annars.
Kanske har du bytt foder för snabbt?
Gallor kan oxå uppkomma vid dålig blodcirkulation tex vid stillastående, då kan inte ledvätskan transporterars runt som den ska och då uppkommer gallor.

Men vad jag märkt är det ofta fodret som är boven, det är alltså en slags obalans i tarmarna som sedan visar sig som gallor.

Gallor är som sagt "snälla" så länge dom är mjuka, om dom är hårda är det ett dåligt tecken.

har läst att man INTE ska linda om hästen redan har gallor, men vid tex överansträngning och risken för gallor finns eller början på det kan man linda, inte annars.

Vart har du läst det? En häst som har gallor runt kotor o kotsenskidor bör lindas efter arbete. Detta för att värmen ökar blodgenomströmningen o gallan ej ska bli hård eller större.

Mitt råd är: Håll gallan mjuk, genom att linda benen efter arbete o ibland kyla eller använda liniment. Beroende på hur o vart gallan sitter kan man efter ridturen smörja in med kylbalsam. Det bör då verka (kyla) i ca ½ till 1 timme minst innan man lindar benen.

Man ska inte linda för snabbt efter kylbalsam eftersom det inte kyler då utan istället kan ge en blistereffekt, i alla fall om man gör så några dagar i rad. Jag har hållit flera gallor i schack på det viset. Fördelen med detta är att det är billigare o köpa en flaska kylbalsam än att köpa flera olika liniment o kylpaddar av olika slag. Visst kan man kyla benen för hand, men det ska vara i minst 20 min för att det ska ha ngn riktig effekt. Inte alltid man har tid med sånt (tyvärr)...

Förmodligen är inte gallorna något hot utan det är bara en förslitningsskada eller dålig uppfödning..

den hästen jag rider (inte min egen häst), hade väldigt hårda gallor bak då en annan tjej red henne. men sen började jag rida henne själv och vi började med lite träning åt det klassiska hållet, och nu har hon inga alls!
vi har inte lindat hennes ben, men i början brukade jag ibland spola hennes ben, alla fyra i 20 min! det tog ett tag...
men min häst har inga, har väl en jävla tur...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 482
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka