gallor, vad göra?

L

lundborg

min pålle har haft lite gallor en längre tid, nu de sista 2 veckorna har han fått större gallor på alla 4 ben :confused:
vi har VÄLDIGT mycket bete fortfarande. Men han är lagom i hull som tur är.
jag ger inget krafftfoder ännu eftersom jag är osäker på om betet är för proteinrikt. (han står inne på natten och får då hö from 4 dagar sedan)
vad är bäst? att kyla ner med kyllera, eller värma med liniment och massera?
tror ni att det kan vara betet som gör att gallorna blir större?
han rids ej pga att han haft ryggproblem men rör sig ganska mycket i hagen.

Sv: gallor, vad göra?

Har du gallor på alla fyra och avmaskar normalt och inget annat har hänt skulle jag dra slutsatsen att det beror på fodret. Proteinrikt bete i kombination med att du också börjat ge hö till natten. Dra ned lite på höt om det går, betet är ju som det är. Om hästen står på halm får han ändå i sig fiber och kan tugga under natten + betar hela dagarna.

han står på spån, jag ger honom hö eftersom jag tror det är bra för magen.
gallorna är på båda sidorna om kotan på alla 4 benen. om jag trycker på ena sidan blir det större på andra sidan :confused:
ska man massera med liniment???

Det kan ju dels bero på fodret, dels på något annat, men vad. Det som fungerar väldigt bra på gallor iaf på dom hästar jag sett det provas på är Back on Track lindor nattetid, benen blir torra och fina. De kostar ju iofs en hel del de där Back on Track paddarna, kanske nått att prova om det nu inte "bara" är fodret som spökar? :)

ja, jag har också hört at B.O.T ska vara bra.
men just nu har jag inte råd eftersom det varit jättemycket utgifter på båda mina hästar denna månad :(

kan man massera med arnika och sen linda med vanlig linda? eller blir det för varmt?

det kan man göra. min pålle har haft lite bakbensgallor i höst som jag behandlat så på vet. rek.

Är det foderrelaterat så hjälper det ju föga att massera och linda eftersom grundproblemet kvarstår.

Vi har den senaste månaden haft en tillväxt på betet så troligen beror det på det.

Även om hästen är lagom i hull så kan det avhjälpas genom att tillföra mer MJ för att få ner kvoten.

Min häst får gallor direkt när det för han blir för mycket protein i foderstaten. Drar jag ner proteinet vintertid alt. höjer Mj sommartid så försvinner de inom ett dygn.

Så har du inga andra symtom på din häst eller bytt hovslagare eller annat så ta det om foderrelaterat och gör något där först.

Som parantes så fick min häst megastora gallor runt om när han nyligen blev erlichiainfektierad, men då var det många andra symtom också.

Senast ändrad:

Även om hästen är lagom i hull så kan det avhjälpas genom att tillföra mer MJ för att få ner kvoten.

.

jag är inte så duktig på sånt, vad kan man ge för att tillföra mer MJ ??

Han blev stel och stapplig verkade öm på alla fyra, avlastade hela tiden var märkbart smärtpåverkad, när han legat ner så tog det tid att hitta balansen för att komma igång att gå, varm till å från i hovarna men främt i kronränderna samt ökad puls till å från (trodde det var akut fång), tappade aptiten lite, efter det så kom gallorna, sen blev han gul i slemhinnorna och allmänpåverkad och 40 graders feber. Allt kom smygandes under en period av fem dgr.

Han medicinerades och känns nu väldigt fräsch, är lite ryggöm bara vilket han aldrig varit tidigare så det tar jag som en liten eftersvit av E.

Så länge det finns bra bete och han äter upp höt så skulle jag tillsätta betfor och ev. en skvätt olja.

Senast ändrad:

jag har nu tillsatt betfor och en msk olja för att få upp energin, så får vi se...

;) hejj! gnugga in kylgele eller liniment..
du kan även linda benen varje kväll..

han var något bättr redan idag :bump:
kan det redan ha hjälpt med foderbyte ?? eller också är det massagen med arnikan som hjälpt :idea:

Härligt.. Jag får en förbättring redan inom ett dygn så det är inte omöjligt. Du får prova dig fram och göra en sak i taget av dem.

När jag har provat enbart linimentmassage så har jag bara fått en minimal förbättring eftersom huvudorsaken ändå funnits kvar.

Sen kan det gå upp och ner så länge gräset har sina perioder av tillväxt och även lite beroende på vad de snaskar i sig i hagen, så ge inte upp om de ibland bara blossar upp, men snart är ju vintern här och då kan man ha bättre koll för att se om det är så att hästen faktiskt står på för hög proteingiva för individen.

foderbyte kan hjälpa snabbt om det gäller gallor och dylikt och massage kan göra undervärk. var försiktig med för mycket äpplen så här års, en del hästar kan reagera mot dem med gallor eftersom lymfsystemet reagerar när det är nåt kroppen inte riktigt tål.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 290
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka