Gallor! Har ni nån erfarenhet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Flyer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 033
F

Flyer

Hej! Jag har en ponny som har gallor på alla fyra benen dygnet runt. Hon har haft det sen i somras. jag rider ca 4-5 gånger i veckan träning inräknad. Jag smörjde in isbalsam på dom varje kväll och efter ett tag gick dom bort... men så fort flaskan tog slut kom dom igen... hon har inget ont av dom... dom går ca 1.5 - 2 cm utåt på varje sida <-||||||->. Nån som har något tips på hur jag kan få bört dom?

Sv: Gallor! Har ni nån erfarenhet?

Gallor är ju inget man brukar ta så allvarligt på, men jag skulle ändå ta detta som ett varningstecken.... När hästen har haft dem så länge. Och det låter som att dem är ganska stora.
Hör med veterinären vad han säger. Tills dess köp en ny flaska isbalsam! Hoppas det blir bättre!

galler är i regel ingen fara, men då dom uppkommit så tvärt som på din häst skulle jag ändock ta det som ett varningstecken och kolla upp med en veterinär.

gallor kan ju bero på mycket, dels slitage/hälta i lederna, dels foderobyte och det kan även bero på att hästen har mask.

det man skall vara observant på är om gallorna blir värre då hästen rörs på, ofarliga gallor brukar i regel gå ner eller rentav försvinna då hästen har motionerats. Eller om dom tvärt förändras, till det större eller blir hårda.

ta kontakt med en veterinär och rådfråga, och fortsätt med balsamet då det uppenbarligen fungerar alternativt kyl benen efter arbete 15-20 min.

att hästen har det på alla fyra är ju positivt, då är det ju troligt att det beror på någon yttre förändring av något slag såsom foder eller ändrad träning..

Min herre har haft gallor i över fem år iaf ( hade gallor redan innan ajg köpte honom) vi har inte tagit detta så hårt. Lindat inför natten när han står inne, och på med liniment när jag ridit!
Hans gallor syns minst när han får gå hela tiden och röra på sig som nu på lösdriften, syns knappt alls. Har på liniment eller kyllera sen är de klart.

Sällan ngt de har ont av, men som föregående skrev, är de på alla fyra kan de ju ha med foder eller träningen att göra. Min har bara på bakbenen! =)

våran ponny får gallor om hon går på "samma" underlag jämt dvs ofta på mjukt - gallor ofta på hårt -gallor vad det beror på vet ej vi el vet så det är bara att variera hårt o mjukt, så då klarar hon sig.

Min ponny hade alltid gallor på båda bakbena men vetrinären kollade på det och sa att det är inget du behöver bry dej om, vissa hästar har det offtare än andra, bara dom inte blir halta eller svllna.:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 606
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 200
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka