gallop hjälllpp :(

Sv: gallop hjälllpp :(

Mitt tips som liknar dom flesta här

Har också en travare, att tränna för en dressyr tränare är det bästa att hästen har ryggmuskler är ett måste utan det kommer den aldrig att orka bära galoppen. Mitt tips till dig som har funkat så bra för mig är att använda en volt och få hästen att gå i mjuk form och känna att den bär upp sig själv och när hästen gör det och den är avslappnad så fattar du galopp i ett "hörn " av volten
kom ihåg att inte bromsa upp ge efter men hästen ska fortfarande gå i form helst och inte bara dra upp huvudet får då kommer slängtraven fram. Nöj dig med ett par steg i början och sen utvecklar du det att det blir fler galoppsteg.
Springer han bara in eller nått så börjar du bara om från börjar men håll inte på för länge heller i så fall kommer han bara tröttna.

Jag gjorde detta i trav och jag fattade bara galoppen i hörnen men efter en tid så började jag på rak spår och det gick bra.

Hoppas det går vägen för dig ;)

Håller med att det är bra att inte galoppera för länge i början, så hästen klarar det styrkemässigt. det är ju just fattningarna som bygger mest muskler.

När jag började galoppera varmblodet jag rider nu så fokuserade jag ganska mycket på korta galopper, samt att jag bröt av när han fattade fel... det var inte så bra för just den hästen då han blir väldigt het/laddad i fattningarna. Han behöver få galoppera en bit annars blir han bara frustrerad.

Det kan ju vara olika från häst till häst, så pröva dig fram vad som passar er bäst. ;)

Nu fattar vi bara och galopperar en längre bit (justering på rätt galopp får komma senare samt många mindre fattningar på rad, vill just nu att han bara ska förstå vad som begärs av honom).

hej alla ... nu har jag en tjej som galloperar han :)
det går jätte bra nu .. han stressar inte lika mkt :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
586
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar