gallop hjälllpp :(

K

klippson

hej. det e jag igen ..
jag undrar bara hur jag ska göra ..

det e så att min häst är väldigt svår att gallopera ..klippson är en fd travare .
han blir lixom jätte stressad ( inte lite heller ) och så rusar han bara .
jag brukar ha en jätte van ryttare som galloperar honom och till och med han tycker han är knepig.

tycker ni jag bara ska vänta tills jag själv är stark nog att kunna gallopera han ?

mvh : sandra och klippson :bow:

Sv: gallop hjälllpp :(

Har samma problem med min travare. Han är musklad och går fint i form men så fort jag gör galoppskänkeln sticker han iväg i slängtrav. Vet att jag borde ta ut tränare men just nu finns inte möjligheten. Men är de nån som har ett bra tips på hur man kan gå en lugn och fin fattning utan att han ska stressa upp sig? Galopp kan han, de fattar han direkt när han leker i hagen.

Pröva att göra fattningen på volt eller ur ett hörn på ridbanan. Sitt ner ordentligt och var mkt tydlig. Sakta av direkt om han bara ökar traven. annars pröva att fatta ur skritt istället för trav. Fungerar bättre på vissa. Kan han galoppera i lina eller gör han det bara i hagen? Fattar han galopp om du rider ut eller är det problem där med?
Är han tillräckligt musklad för att bära en ryttare i galopp?
Ett annat sätt kan vara att ta hjälp av bommar eller låga hinder och fatta galopp över dessa.

Har fått galopp på honom men de blir ofta en riktig slängig galopp och de tar en bra stund innan han lugnar ner sig igen efteråt.. Men ska testa från skritt, kanske funkar bättre. Tack för tipset!

Att fatta från skritt är det som har fungerat på min travare. Gärna från slutan också, så är vikten placerad på rätt bakben från början. Jag har inte börjat öva fattningar från trav förrän detta året (haft hästen sen 2004) och han blir fortfarande gärna lite springig då. Fattningarna från skritt sitter klockrent.

Sen vill det ju till att hästen orkar galoppera med ryttare. Annars blir det nog inte lugnare oavsett vilket sätt man fattar galopp på.

jag har en tränare men hon tycker bara att jag ska vänta tills jag och min häst lixom är med på det eller hur man ska säga ...
ville bara veta eran åsikter . :)

tackar :)

neejj .. men asså .. ingen känner ju han bättre än jag gör sen ju ... och jag vet ju hur dan han är när han ska galloppa XD ... svårt att förklara ..

asså min tränare vill att jag själv ska gallop träna han ..
jag vill ju så gärna men har blivit lite rädd för att göra det .. och enligt mig ska jag kunna trava i lätt sits och allt ORDÄNTLIGT innan jag börjar gallopera .. :)

har mäst baara galloperat på vår nordis och det är ju defenitift inte samma sak ..

Jag skulle väl tro att din häst inte är tillräckligt stark och att det är där problemet sitter. Longera den och lär den fatta galopp med hjälp av rösten, när den kan fatta galopp från kort trav i longering så börjar den bli klar för uppsutten galopp. Gör då likadant som vid longering, fatta galoppen med hjälp av rösten i en sväng är att föredra och lägg till skänkeln.

Jag har ridit in många travare och det jag har märkt är att det av nån anledning många gånger är lättare att fatta galopp i uppförsbackar...

Men du måste till att börja med stärka din häst... om du är rädd och känner obehag är det väl inget fel med att be någon annan om hjälp? Någon som kan hjälpa dig med början på galoppen tills att du känner dig redo.

Rider en travare utanför min egna, han var också väldigt stressad i början, men som de andra säger, öva öva öva! Mycket galoppträning, låt det gå fort om han vill det för han har ju inte samma muskler som en häst som är van att galoppera. Vänta ut honom, han kommer lugna ner sig. Det är bara att öva !

Jag har ridit travaren i ca 6 månader nu och han galoppera nästan helt rent, inte riktigt men galoppen är ganska lugn och går att kontrollera. Lycka till!

Har försökt fatta galopp från sluta och skritt nu men de går inge bättre. Istället gör han gigantiska hopp på platsen och rusar iväg i trav efter de. Känns som att han gör världens största galopp men håller ja honom skjuter han bara uppåt och släpper jag så blir de slängtrav. Vad ska jag göra? Han gör exakt samma ute i naturen tråots att de finns gott om plats och vi försökt i uppförsbackar..

Jag skulle väl tro att din häst inte är tillräckligt stark och att det är där problemet sitter. Longera den och lär den fatta galopp med hjälp av rösten, när den kan fatta galopp från kort trav i longering så börjar den bli klar för uppsutten galopp. Gör då likadant som vid longering, fatta galoppen med hjälp av rösten i en sväng är att föredra och lägg till skänkeln.

en sak bara. jag vet ej men han ser så sur och bekymrad ut när man longcherar han .. typ ibland ser det ut som om han bara vill slippa det och strejka istället =)

jag hade själv samma problem med min travar dam förut. Jag kom fram till att allra bästa sättet är att fatta galopp på en volt. Då har hästen lättare att få rätt galopp och att hitta balansen. Och den har alltid något att konsentrera sig på , dvs. att böja sej på volten. Då rusar inte hästen lika mkt. :):bump:

Utan att ha läst alla inlägg.

Testa lära in galopp på töm och tömkör honom i galopp. Se till att han bär sig rätt så att han orkar galoppera med ryttare.
Sen säger jag som alla andra. Träna, träna och träna.

Det verkar som om du har samma problem som jag har haft med min ridtravare. Hon har vart JÄTTEstressig när man ska galoppera och hon vill bara springaspringaspringa. Men jag säger som dom flesta andra - tränatränaträna. Gör MÅNGA fattningar, om och om igen. Minsta lilla aning till galopp ska berömmas med råge. Sen en annan superdupergrej är att fatta galopp i uppförsbacke, det är lättare för en häst som har svårt för galopp. Och lär hästen att fatta från skritt, då springer den inte lika mycket. Jag har haft min häst i fem månader nu och hon har gått från att resa sig rakt upp innan galoppfattning till att fatta en rund och fin (men fortfarande snabb) galopp. Allt handlar om ditt tålamod, och din hästs muskler. Jobba upp hästens ryggmuskler, eftersom ridtravare har en tendens att krypa ihop som en katt i galoppen. Var NOGA med att hästen inte får "hoppa in" i någon gångart, vare sig det är från skritt till trav eller trav till galopp. Det ska vara mjuka övergångar. Hoppas det löser sig för er två, kämpa på!

Rider oxo en travare som är lite klurig i fattningarna. jag har bara ridit han i 5 månader så vi har bara börjat lite smått m galopp. Han kan fattningen på banan, han rusar ej i galoppen och när man ska sakta av så galopperar han typ på stället å sen är han jätte snabb och lugn att få ner i trav å sen skritt. men problemet sitter i nästa fattning. Han blir så taggad att han bara galopperar på stället hela tiden fat jag vill ha en lugn trav innan fattningen. Så på ett pass (ca 20 min) får jag bara ett fåtal bra fattningar för att ha inte kan tagga ner.

ute är det värre. Jag jobbar han alltid i låg och avslappnad form i skritt å trav. då är han jätte fin och jag känner att han jobbar med hela kroppen. lysssnar bra, fast han är ganska pigg. men så fort han förstår att vi ska galoppera så studsar han på stället, han springer på snedden, backar in i skog/diken, kastar m huvet för att få ta bettet8detta kan han även göra när han är extra pigg efter att ha vilat osv). jag sitter m typ korta men lösa tyglar och visar vägen för att få honom att bjuda framåt istället för åt sidorna, men det är svårt då han inte bjuder fram. när han väl bjuder fram så blir det att kasta sig fram i en slängtrav. sen är det bara att försöka börja om.

har inte tillgång till så långa backar så oftast hinner vi bara få typ 1 galopp.
jag brukar se till att rida på lite bredare vägar så det finns lite utrymme, men man är ju rädd att han ska kliva på nått dumt ställe osv.

jag tränar bara galoppen ca 1 gång i veckan, då jag inte vill att det ska bli för mycket i hans huvud. han var inte så jätte utbildad när jag började rida han.

de senaste gångerna har jag satt på en martingal just för att jag inte vill bli nockad av han och för att ha bätttre koll när han "tramsar" runt. det har funkat bra och jag har bättre koll på honom.
sen har jag prövat från skritt då jag bara gjort fattningen om å om igen, lagt en spö löst på bogen samt använt rösten vääääldigt tydligt. Försökt "rida galoppfattning" ända tills han tar den.
det gick mycket bättre och jag fick 2 jätte bra galopper..:) den ena kunde jag tillåmed bestämma hastigheten i ;)

Spännande att följa tråden då vi har lite liknande problem.

(ursäkta knapplån:angel:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
586
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar