Sv: gallop hjälllpp
Rider oxo en travare som är lite klurig i fattningarna. jag har bara ridit han i 5 månader så vi har bara börjat lite smått m galopp. Han kan fattningen på banan, han rusar ej i galoppen och när man ska sakta av så galopperar han typ på stället å sen är han jätte snabb och lugn att få ner i trav å sen skritt. men problemet sitter i nästa fattning. Han blir så taggad att han bara galopperar på stället hela tiden fat jag vill ha en lugn trav innan fattningen. Så på ett pass (ca 20 min) får jag bara ett fåtal bra fattningar för att ha inte kan tagga ner.
ute är det värre. Jag jobbar han alltid i låg och avslappnad form i skritt å trav. då är han jätte fin och jag känner att han jobbar med hela kroppen. lysssnar bra, fast han är ganska pigg. men så fort han förstår att vi ska galoppera så studsar han på stället, han springer på snedden, backar in i skog/diken, kastar m huvet för att få ta bettet8detta kan han även göra när han är extra pigg efter att ha vilat osv). jag sitter m typ korta men lösa tyglar och visar vägen för att få honom att bjuda framåt istället för åt sidorna, men det är svårt då han inte bjuder fram. när han väl bjuder fram så blir det att kasta sig fram i en slängtrav. sen är det bara att försöka börja om.
har inte tillgång till så långa backar så oftast hinner vi bara få typ 1 galopp.
jag brukar se till att rida på lite bredare vägar så det finns lite utrymme, men man är ju rädd att han ska kliva på nått dumt ställe osv.
jag tränar bara galoppen ca 1 gång i veckan, då jag inte vill att det ska bli för mycket i hans huvud. han var inte så jätte utbildad när jag började rida han.
de senaste gångerna har jag satt på en martingal just för att jag inte vill bli nockad av han och för att ha bätttre koll när han "tramsar" runt. det har funkat bra och jag har bättre koll på honom.
sen har jag prövat från skritt då jag bara gjort fattningen om å om igen, lagt en spö löst på bogen samt använt rösten vääääldigt tydligt. Försökt "rida galoppfattning" ända tills han tar den.
det gick mycket bättre och jag fick 2 jätte bra galopper..
den ena kunde jag tillåmed bestämma hastigheten i
Spännande att följa tråden då vi har lite liknande problem.
(ursäkta knapplån
)