galliga framben

johossan

Trådstartare
vad har ni för syn på detta. En fyraåring som har lätt galliga framben på morgonen när han har stått i box hela natten? Hästen rids ca 3 gånger veckan så han går inte särskillt hårt. Rider jag direkt på morgonen har gallorna inte helt försvunnit när han är färdig riden. Men däremot när jag tar in honom på kvällen är han helt ren i sina ben. Känner inget som skulle kunna vara någon "hältkänning" vid ridning utan han är pigg och framåt.
Vad tror ni? Bör jag oroa mig över gallorna?

Sv: galliga framben

Våra blir sådana när de står inne för länge, hur länge är boxtiden?
Kanske den behövs kortas ner?
=)

Sv: galliga framben

Har du sett över foderstaten?

Sen kan det ju också vara så att vissa hästar är mer galliga än andra. Jag träffade en 30-åring en gång som hade varit gallig till och från i sina ben mer eller mindre hela livet. Var inget fel på den hästen alls, och den hade aldrig varit halt eller skadad. Gallorna försvann efter ridning, var värre på morgnarna när den stått inne hela natten.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 905
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 006
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka