Galler till stallfönster

Lycanthrope

Trådstartare
Vi ska flytta till en gård och där behövs vi sätta galler i stallet, över de fönster som är där.

De är ganska stora så jag funderar på vad för galler man kan sätta?
Som ska vara lagligt att ha, men gärna så billigt som möjligt.

Sv: Galler till stallfönster

Vi ska flytta till en gård och där behövs vi sätta galler i stallet, över de fönster som är där.

De är ganska stora så jag funderar på vad för galler man kan sätta?
Som ska vara lagligt att ha, men gärna så billigt som möjligt.

Krenelerat galler med rutor som är 5*5 cm och gods (alltså själva "ståltråden") på 0,5 cm i diameter, är det som enligt tester håller bäst och är starkast. Säljs på Bruksb***en. Finns andra företag som tillverkar efter dina mått. Googla :)

Jag såg att någon skrivit ang träram och hönsnät, får man ha det? Eller någon annan form av billigare men stabilare nät, tex sånt där grönt stängsel?

Eller får man sätta brädor för med lagom mellanrum?

Jag såg att någon skrivit ang träram och hönsnät, får man ha det? Eller någon annan form av billigare men stabilare nät, tex sånt där grönt stängsel?

Eller får man sätta brädor för med lagom mellanrum?
nej, det får man inte ha. Gallret ska hålla för hästsparkar (det är det som är vitsen med skydd för fönstren) och det gör varken gunnebostängsel, hönsnät, brädor (om de inte är riktigt tjocka) eller armeringsjärn. Brädor tar dessutom bort en hel del ljus från fönstret, och det vill man inte heller. Att snåla in på säkerhetsdetaljer gör ofta att det blir dyrare sedan (hästskador t ex.).

Men tjocka brädor borde man kunna ha då?

Det är inget stall hästarna ska vara inne i, det ska bara finnas en reservbox där inne och dörrarna går att ha öppna så att det blir mindre ljus från fönstret är inga problem.

Men tjocka brädor borde man kunna ha då?

Det är inget stall hästarna ska vara inne i, det ska bara finnas en reservbox där inne och dörrarna går att ha öppna så att det blir mindre ljus från fönstret är inga problem.
Så länge de håller för hästsparkar så finns det inget som säger att man inte får ha det, men det blir sällan bra. Även en box som används som reservbox ska ju vara säker i förebyggande syfte precis som allt annat.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama