Gäller muntliga avtal!?

S

Snow Storm

Hej vi har haft en ponny i 1,5 år. det var ägaren själv som frågade om vi ville låna hästen för dom hade tappat intresset. Men vi skrev inget kontrakt utan allt var muntligt. Det muntliga avtalet va att bl,a dom skulle stå för maten, men det gjorde dom bara i två månader.
Sen så lovade ägaren att vi skulle få ha hästen så länge vi ville. Och i somras tog vi upp med ägaren att vi ville köpa hästen och då fick vi ett pris. Och nu straxt före jul så ringer dom och säger att dom ska ha tillbaka hästen och att avtalen inte gäller eftersom vi inte har nått skriftligt. Så jag undrar nu om muntliga avtal gäller?? Och kan ägaren neka oss att köpa hästen nu om vi kommer med pengarna??

Sv: Gäller muntliga avtal!?

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, bara så mycket svårare att bevisa.

Som en högt uppsatt chef inom amerikansk filmindustri uttryckte det
"muntliga avtal är lika mycket värda som pappret det är skrivna på"

jag hoppas att du har rätt i detta att muntliga avtal gäller . vi har även ett par vänner som har hört dom muntliga avtalet från ägaren själv. .men vad händer om dom kommer och hämta hästen ,? kan jag stoppa dom eller måster jag släppa hästen till dom ,

Muntligt gäller men du kan nog inte stoppa dom att hämta den då dom står som ägare.

ok, men kan jag inte behålla hästen kvar här till dom har betalat mig för maten , och om jag kommer med pengarna idag till hästen kan dom neka mig att köpa den då ?

Då måste du först ge dom en faktura på vad dom är skyldiga. Och se till att du verkligen kan bevisa att dom fått den. Sen får dom bestrida den.
Sen är det så att man får inte gå in i någons stall och bara ta en häst, det räknas som egenmäktigt förfarande, även om det är deras häst. Dom måste i så fall ha med sig polis som har ett tillstånd att hämta hästen.
Jätte krångligt det här.
Du kan inte tvinga dom att sälja hästen till dig. Tyvärr...

Hoppas att det löser sig för dig.

MVH Russin8

De kan inte gå in hos dej...Det är enligt lag ej tillåtet o du kan neka dom att ta hästen...
Skicka en faktura till dom via rek brev på matkostnaden o skriv sista bet datum...
Du kan betala in summan till dom för hästen enligt det pris ni kommit överrens om-detta enligt jurist som jag hade kontakt med i liknande fall.Ett avtal om köp är bindande..

I Sverige gäller "Pacta sunt servanda", (lat. "avtal skall hållas").

Muntliga avtal gäller, men är som ovan nämnt svårare att bevisa.

Om ni har haft ett avtal om köp finns säkert också någon förväntning om när avtalet ska slutas, d v s köpet genomföras. Har ni haft hästen länge, fått pris i somras men ännu inte genomfört köpet kan jag mycket väl tänka mig att det ligger er i fatet vid en tvist. Det är inte så priset eller erbjudandet kvarstår "i eviga tider".

Går det inte att komma överens om något? Går det att få ett samtal mellan parterna?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 219
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hur säger man upp ett avtal i förtid, innan uppsägningstiden löpt ut - alltså får det att sluta gälla rättsligt? Har en foderponny jag...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: axa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt. Nuvarande ägare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 096
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV