gäller min hästs pass?

Sv: gäller min hästs pass?

Frågan är hur du menar om det gäller? Tror inte det gäller som ett pass som asvh ger ut, men inom fullblods sidan gäller det. Skall du ha hästen till att starta galopp tror jag absolut inte att du behöver ett nytt pass.

nej, hon ska inte starta galopp. jag menar det hästpasset som är aktuellt för 05/06.

då måste jag alltså skaffa ett nytt?
hur gör jag det, vet du det?

SGC har ju hand om galoppörerna, så om du inte ska använda din häst i hbl-avel så räcker det passet du har nu. Annars är det nog SH du ska kontakta om du har pass-frågor som rör ev tävlingslicenser om du ska rida/tävla din häst.

Om du har tänkt att stambokföra henne i ASVH och avla hbl med henne så ska hon först reggas i ASVH, dvs du tar ut ID-kontrollant som ritar av henne, sen skickar du in gamla passet + ID-pappret så får du ett grönt ASVH-pass. Sen betäcker du med godkänd hbl-hingst och när fölet är fött visar du sto med föl vid sidan på premiering och stambokför henne.

Jag har inga som helst planer på att använda henen i halvblodsavel eller tävla henne öht.

Fast där står det ju inte riktigt om det som frågan gäller.... galopp hästarna har ju som sagt sina "galopp/registrerings pass".... det innebär att vissa av dom har de hästpass som nu ska gälla för 2005 och vissa har den äldre modellen... det står inte särskilt detaljerat på denna sida heller vad som gäller.
det blir nog att ringa misstänker jag..... ;) Frågan är: om man INTE ska tävla 2005, har man längre tid på sig då att ansöka om/fixa nytt pass?

Har fått svar från SGC.

Har man en svenskfödd häst med blått pass så är allt ok, mitt är vitt...

Har skickat ytterligare frågor till SGC om hur jag byter och vad/om det kostar.

Återkommer med svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama