gallblåsa OP

miamiSwing

Trådstartare
ja op bort gallblåsan i måndags, hur lång tid tar de innan op såren börja läka ihop? Dom sa inte så mycket mer än att jag kunde ta bort förbanden till helgen.. Vart titthålskirurgi.. någon som vet något om det??
 
Sv: gallblåsa OP

ja op bort gallblåsan i måndags, hur lång tid tar de innan op såren börja läka ihop? Dom sa inte så mycket mer än att jag kunde ta bort förbanden till helgen.. Vart titthålskirurgi.. någon som vet något om det??

Nu är det snart 20 år sedan jag gjorde min gallop med titthålskirurgi. Jag var hemma 5 dgr efter operationen, sedan var jag i full gång med jobb. Arbetade då som läkarsekreterare så jag hade inga tunga lyft osv. Efter 10 dgr tog jag bort styngnen och då hade såret läkt ihop på utsidan. Däremot tog det cirka en månad innan jag satt upp och red ordentligt eftersom det tog längre tid att läka invändigt. Dock är det nog väldigt individuellt hur fort man läker.

/Lizzie
 
Sv: gallblåsa OP

Mina läkte ihop fint och när jag tog bort plåstren efter rekommenderad tid så såg det fint ut. Jag hade fått uppfattning om att det inte sytts så jag var skitnervös att såren skulle spricka upp när jag tog plåstren. Efter ett eget försök så fick jag lägga mig ner och be min man göra det för jag höll på att svimma. Det hade inte sytts nåt i ytan men djupare med sån tråd som försvinner av sig själv, såg det ut som ivf.
 
Sv: gallblåsa OP

Däremot tog det cirka en månad innan jag satt upp och red ordentligt eftersom det tog längre tid att läka invändigt. Dock är det nog väldigt individuellt hur fort man läker.

/Lizzie

Oj, ja om det tog dig en månad så måste det vara väldigt individuellt. Jag red en dressyrlektion sex dagar efter operationen (dock något framåtlutad), dagen efter red jag nästan helt upprätt och tio dagar efter operationen tävlade jag hoppning utan att störas alls. Läkarens inrådan var att jag kunde börja rida efter en vecka.
 
Sv: gallblåsa OP

Oj, ja om det tog dig en månad så måste det vara väldigt individuellt.

Jag hade inte ont eller så, det var bara jag som var nojjig :D. Hade förmodligen kunnat rida som vanligt efter någon vecka, men jag fick för mig att såret skulle gå upp... som sagt - nojjig är ordet... ;)

/Lizzie
 
Sv: gallblåsa OP

Mina stygn ska tydligen försvinna av sig själv. Men jag vill inte ha öppet sår när ja tar bort plåstren.
De kunde ja göra i helgen enl läkaren. Mrn rädd att dom är "öppna".
 
Sv: gallblåsa OP

Mina stygn ska tydligen försvinna av sig själv. Men jag vill inte ha öppet sår när ja tar bort plåstren.
De kunde ja göra i helgen enl läkaren. Mrn rädd att dom är "öppna".

Jag tror inte att det är någon fara för dig att ta bort plåstren. Styngnen sitter ju ett tag till.

Det är ju så himla länge sedan jag gjorde min gallop, det var rätt nytt med titthålskirurgi då och på den tiden var det styngn som togs bort på vårdcentralen efter 10 dgr. Kommer ihåg att jag trodde såren skulle gå upp när styngnen togs - men det hade läkt ihop fint.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har fått tid att operation för att ta bort min gallblåsan via titthål, Jag undrar när ni har börjat rida igen? Men oxå jobba...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Mirach
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp