• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FannyAnttila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 809
F

FannyAnttila

Galla !!!!

--------------------------------------------------------------------------------
Hej alla !

Jag har ett svenskt varmblod som sprungit på travet tills hans var 4. Alltså inte så länge. Jag har honom på foder nu, men jag känner ägaren väl och pratar med henne ofta. Han står på en ridskola och måste därav gå lektioner 2 dagar varje vecka. (förutom lov). Jag har haft honom i 2 år och känner honom jätte bra, det är en jätte fin häst att rida och ta hand om. Men jag har alltid vetat att han har en galla på höger bakben. Och den har som alltid varit där, Men nu tycker alla att den blivit jätte stor, Och ibland är den hård & ibland mjuk. HUR ska jag sjutton få bort den ? Jag brukar ha honom lindad, men den försvinner inte ;o
Om nån vet, snälla skriv !!

ps. jag brukar öven sätta liniment, massera in det och sen linda på, men de händer ingenting,.. :'(

Sv: Galla !!

jag tycker att man kan sluta linda och linimentera om det inte fungerar. vissa hästar är galliga och det är ingenting o oroa sig över. Foderhästen var väldigt galliga bak men det blev bättre efter motion. Benen såg ut som om de led av lymfangit men det var bara mjuka gallor. Jag lindade aldrig, inte heller linimenterade. Endast efter hoppträning.

Gallor försvinner inte heller, vissa hästar har mer gallor andra inte. Mitt eget sto har inga gallor, hon är torr och jättefin i sina ben. Men det var ju inte så med min foderhäst och det var inga fel på benen.

Men om det känns bra för dig kan du bara linda den, kanske Back on Track paddar på nätterna och även när du rider, då med vanliga paddar.

Gallor är en hop vätska, ledvätska brukar det vara. Hästen överproducerar ibland för mkt ledvätska men det är ofarligt. Men är hästen knackig och det är någon led - KOLLA UPP GENAST! Kan vara en indikation på ledinflammation, men det behöver inte vara så. Men skadar inte att kolla, ju tidigare ledinflammation behandlas desto större chans att hästen blir frisk.

Se över foderstaten kan vara något o göra också, ibland kan gallor bero på foder.

Svårt att säga såhär på rak arm när man inte sett eller känt gallan.

En galla på ett bakben är en ganska diffus beskrivning... Oavsett vilken led det gäller så är inte gallan i sig ett problem för hästen. En galla orsakar inte en hälta utan är ett symptom på att någon struktur i leden är eller har varit inflammerad.

En galla är inte farlig i sig. Ska man bekymra sig över något är det varför hästen har fått gallan och i såna fall försöka åtgärda det problemet. Är hästen ohalt och har haft gallan de senaste två åren finns det öht ingen anledning att bekymra sig.

Min valack hade i 2 år stora gallor på båda bak....(över kotan)....

Detta försvann dock när vi upptäckte att han inte tål havre...

Men han hade aldrig ont av det....

//Domino_S

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 622
Senast: Ragdoll
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 060
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 458
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka