Galla på fölunge/åring

Bellini

Trådstartare
Upptäckte igår en liten galla vid hasen på min åring. Den sitter på yttersidan och är mjuk. Ca 1,5x1cm stor.

Bör man vara orolig för lösa benbitar eller? Kan det vara växtrelaterat? Hon har även en lite mindre på andra hasen.

Sv: Galla på fölunge/åring

Absolut lös benbit.Åk och röntga så fort som möjligt.Ju snabbare man opererar ju bättre prognos.

Jag skulle åka in och röntga för säkerhets skull. Är det en lös benbit så kan det vara idé att operera bort den nu innan betet.

Skickligt att veta direkt utifrån beskrvningen att det ABSOLUT är en lös benbit. ;)

Men jag hade nog frågat min veterinär som sett hästen innan om han/hon tycker det är läge att röntga eller om man ska avvakta.

Det brukar väl vara ganska typiskt på åringar, om dom har lösa benbitar.

Många far och "friröntgar" sina åringar så är ev. benbitar borttagna innan dom sätts i arbete.

Min åring hade oxå en galla på hasen. Upptäckte det när han skulle säljas. Eftersom köparen ville röntga gjordes det, men det var ingenting. Veterinären hade bara gissning om att det kunde vara så att åringen låg mer på ena sidan eller att det var växtrelaterat.

Röntga ändå för säkerhets skull.

Upptäckte igår en liten galla vid hasen på min åring. Den sitter på yttersidan och är mjuk. Ca 1,5x1cm stor.

Bör man vara orolig för lösa benbitar eller? Kan det vara växtrelaterat? Hon har även en lite mindre på andra hasen.
Ja, det kan vara lösa benbitar
Ja, det kan vara växtrelaterat
Vilket av det som stämmer kan bara en röntgenbild svara på.

Jag har haft en ettåring som hade stora gallor i haserna. Hon hade också en mamma som var opererad för lösa benbitar, så jag tog för givet att så var fallet med denna damen också och beställde tid för operation utan att ha röntgat först. När jag kom in med henne på kliniken höll veterinären helt med mig och tyckte att "det ser verkligen osteochondrosigt ut". Sen röntgades hennes haser och där fanns - INGENTING... :eek: Alla såg ut som levande frågetecken, men så var det.

Jag kan ta kort och ringa in där den sitter imorgon.

Det låter ju inte bra alls :cry: Ska ringa vet imorgon och höra. Ush jag börjar känna mig tjatig som ringer ett par gånger i månaden...

Ett par plåtar på haserna är det nog absolut värt för att ta reda på vad det är:). Inte ska du behöva känna dig tjatig för att du bryr dig om dina hästar! Jag är precis likadan och har röntgat mycket på ena hästen pga märkligt beteende utan att hitta mycket av vikt. Men det känns alltid skönt att vet me säkerhet.

Absolut lös benbit.Åk och röntga så fort som möjligt.Ju snabbare man opererar ju bättre prognos.

Och de veterinärer som vet vad de pratar om menar på att det är idioti att operera dem redan som åringar (om de inte har problem som hälta), risken är mkt stor om man opererar så tidigt att man sedan får operera om en gång till då det inte är färdigt utan fortsätter att bildas bitar, och då är prognosen betydligt sämre med två ingrepp. Så länge hästen inte har problem så är det bättre att hålla noggran koll och låta det stabilisera sig och växa till sig färdigt innan man opererar. Dessutom är det så att tom 2,5 års ålder så kan kroppen självläka vad gäller OCD, har hänt i mer än ett fall att man sett bitar på plåtar på åringar som sedan är puts borta när de är 3 år.

Du verkar ju vara väldigt mycket inne på samma spår som min vet! :D

Jag har pratat med honom nu på morgonen. Han sa att det mycket väl kan vara nån lös benbit, men att han tyckte att jag skulle avvakta och vänta med plåtar nått år iaf, sålänge hon inte blir/är halt.
Han sa även att det kunde självläka och att det kan komma fler fram tills 2,5 år. Det är då onödigt att operera och hålla på om det ändå kan komma fler.
Han sa att jag inte skulle vara så orolig för det är inget som kan skada hästen eller blir värre för att man väntar (om de inte har ont utav det).

Känner mig lugnad nu eftersom det verkar vara bra prognos på operation ifall det nu är lösa benbitar.

Här kommer bild på gallan, vänster bak.

90w26c.jpg

Inte alls säkert.:cool:

Ettåringarna på bete kan stundtals bli galliga i haserna utan att dom för den delen har benbitar.

Flera gånger har vi faktist blivit förvånade att snabbväxande stora ettåringar med gallor faktist inte haft benbitar på röntgen. Och ej fått det senare heller.
Och så kan det finnas andra, som man tror är rena, men röntgen visar motsatsen.

Veterinären på Valla säger att benbitar bör tas bort på ettåringen innan september månad.

Blir dom kvar, så är risk för slipfåror stor, vilket gör en klart sämre prognos.

Att operera eller inte är delade meningar i veterinärkåren.

AM

Min hingst på 10 månader har ocd i vänster has som har konstaterats vid röntgen på ATG i Åby för en vecka sedan. Det är en stor bit "mitt på" och även lösa bitar vid rullkammen. Jag ville helst vänta med operation men efter att ha rådfrågat chefskirurgen på Skara som tittat på röntgenbilderna så blir det operation om två veckor. Han tyckte det var så pass stora bitar som riskerar att skada delar runt om och att det även finns risk för en permanent galla.
Han har en rejäl galla i hasvecket/snett inåt och var halt 1-2 dagar när den upptäcktes (i November). Sedan har gallan funnits kvar men har gått upp och ner i storlek. Har ej varit halt igen.

När en så pass välrenommerad vet. absolut tycker att man ska operera så vågar jag helt enkelt inte låta bli.:(

Och de veterinärer som vet vad de pratar om menar på att det är idioti att operera dem redan som åringar (om de inte har problem som hälta), risken är mkt stor om man opererar så tidigt att man sedan får operera om en gång till då det inte är färdigt utan fortsätter att bildas bitar, och då är prognosen betydligt sämre med två ingrepp. Så länge hästen inte har problem så är det bättre att hålla noggran koll och låta det stabilisera sig och växa till sig färdigt innan man opererar. Dessutom är det så att tom 2,5 års ålder så kan kroppen självläka vad gäller OCD, har hänt i mer än ett fall att man sett bitar på plåtar på åringar som sedan är puts borta när de är 3 år.

Risken för skador i leden ökar drastiskt om man väntar för länge med op.Observera att detta gäller hästar som fått en retning i leden pga OCD och därmed en synlig galla.Inväntar man en hälta har redan skador uppstått som försämrar prognosen.Hästar som saknar symtom ska givetvis inte opereras.Om man måste göra ytterligare ett ingrepp senare är det naturligtvis trist men det ökar inte risken för framtida problem i leden.

KL
Min åring är tjock i båda bakkotorna och har varit det till och från senaste halvåret. Jag nojjade ur och röntgade självklart omgående.
Jag talade med chefsveterinär på klinik som sa att det inte borde opereras såvida bitarna inte satt illa till och hästen ej uppvisade några som helst symptom så som hälta, stelhet osv.
Efter röntgen visade det sig att det inte fanns ett smack på bilderna, att allt ser bra ut och att hon är gallig till och från pga växtperioderna.

Ropa inte hej än !

En kompis till mig hade en lös benbit på sin åring, men gallan var stor som en halv tennisboll o var där i stort sen sen fölisen var halvåret. Känns som att mindre gallor kan de nog ha utan att det måste betyda något. Håller tummarna för dig att det inte är ngt allvarligt.

Tack för tummhållning :)

Har pratat med vet igen efter att det har varit så många visor och åsikter här. Han sa iaf att jag gott kunde vänta ett tag och avvakta. Han är lugn och så och jag försöker hålla mig lugn :angel:
Jag håller iaf järnkoll på gallan ifall det skulle bli förändring!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 598
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka