Galla i kotled/karled?

pinky

Trådstartare
Ja, hur skulle ni tänka angående det?

Elvira är lite smågallig runt om (mest bak) till vardags, men det är tydligen inget att bry sig om så länge gallorna är mjuka, liksidiga och hon inte är halt.

Nu, sedan en vecka, har hon dock haft en liten kudde på baksidan av kotleden, precis nedanför sporren om man säger så. Hon har varit lite varm i själva kotan, men det försvann efter någon dags vila och liniment. Jag har fortsatt med vilan och linimentet hela veckan, men "kudden" är kvar.

Jag skulle kunna tänka mig att hon vrickat sig i hagen eller något, för hagkompisen har tappat en sko och ytterligare någon vecka innan detta med kotan dök upp kom E in med sår på 3 av benen... :grin:

Jag har aldrig varit med om gallor eller svullnader just där, på baksidan av benet, så jag blir lite fundersam.
Någon som har något att säga om något sådant?

Sv: Galla i kotled/karled?

Låter som en senskide galla! De kan dyka upp utan att det påverkar hästen, men ring vet om du är osäker!

Enligt mina anatomiböcker (som jag faktiskt glömt att jag ägde, hittade dem igår...) så stämmer det nog väldigt bra med senskidan där, ja. Jag måste verkligen bli bättre på hästens anatomi!:o

Det som oroat mig är som sagt att det är en ensidig galla/svullnad, men den är så gott som borta nu.

Hur funkar senskidegallor allmänt? Är de alltid ett resultat av en skada, eller är det som de vanliga ledgallorna, att de fylls av lite olika orsaker. Och har lättare att fyllas igen när de väl poppat upp en gång? :crazy:

Låter även i mina öron som en senskidegalla jag skulle nog vara lite vaksam, gallor beror ju på en irriation men inte alla hästar reagerar på dem. Precis som du säger så har många hästar dem och många ägare/vet. tycker man kan bortse från dem, och jag ifråga sätter inte det.

Men en galla uppstår alltid av en orsak och som du berättar troligtvis av att en irritation i kotsenskidan som dessutom har blivit värre eftersom det även kommer en galla under sporren.

Skulle man dra allt till sin spets (OBS! jag överdriver nu) så skulle det kunna leda till sammanväxningar mellan senorna osv.... MEN nu behöver det inte vara så allvarigt men jag skulle nog avvakta och se om den gav med sig annars skulle jag kolla upp den. Men det är ju jag.

Hoppas det går bra ! :)

Tack för bra svar!

Hur länge hade du avvaktat då?

Idag har jag tänkt tanken att försöka få en kliniktid i nästa vecka, men samtidigt vill jag absolut inte ut och åka med släp i onödan i den här halkan.

Vad kan en fältveterinär göra med en galla, annars? Det känns som att man kanske vill UL:a och/eller röntga för att få fram bra svar? Tänker främst på om hon faktiskt skulle ha något allvarligare problem som kan vara bra att känna till, typ lösa benbitar, ledinflammation eller liknande...

Så länge en galla inte är hård, varm eller ensidig och den försvinner efter ridning eller går ner iaf. så brukar det ju inte vara något.
Värme eller att den är hård är ju tecken på en liten inflammation, men behöver inte vara allvarligt för det, kan ju bara ha vrickat sig eller fått en spark? hon ömmar inte i senan lr runtom ?

Gallor i kotkenskidan brukar inte vara något, men eftersom det bara är på ett ben, kanske det är värt att kolla upp om den fortfarande är kvar.

Galla i karled så ringer den största varningsklockan hos mig. Jag skulle kolla upp det omedelbart.

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av gallor just där med hästar som har problem i hov/kotled

En galla i kronleden är svårpalperad. Däremot är det lätt att känna en lite kraftigare senskidegalla som då kan följa senskidans hela längd nedanför kotan, på benets baksida så att säga.

Kotledsgalla känns i första hand ngn cm nedanför griffelbensspetsarna, på var sida om benet. Blir fyllnaden lite större kan det även bukta ut i ledfickan på benets framsida, i samma höjd.

En senskidegalla är oftast att föredra framför ledgallor, men de kan också tyda på en inflammation i senan eller själva senskidan.

Galla i karled så ringer den största varningsklockan hos mig. Jag skulle kolla upp det omedelbart.

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av gallor just där med hästar som har problem i hov/kotled

Min unghäst (5) har gallor bb i karlederna. Mjuka, ej varma. Förändras ej av arbete och har sett likadana ut i mer än ett år. Han är rtg och böjd ua.
Borde jag vara orolig?

Min unghäst (5) har gallor bb i karlederna. Mjuka, ej varma. Förändras ej av arbete och har sett likadana ut i mer än ett år. Han är rtg och böjd ua.
Borde jag vara orolig?

De hästar som vi haft som haft detta har haft förändringar i hovled, pålagringar.

De hästar som vi haft som haft detta har haft förändringar i hovled, pålagringar.

Enda möjöigheten att känna en galla i hovleden är precis ovanför kronranden mitt fram på benet. De gallor du beskriver har alltså inte med påglagringarna i hovleden att göra, men de kan ju vara tecken på att hästen - på grund av skadorna i hovleden - fel/överbelastar.

Enda möjöigheten att känna en galla i hovleden är precis ovanför kronranden mitt fram på benet. De gallor du beskriver har alltså inte med påglagringarna i hovleden att göra, men de kan ju vara tecken på att hästen - på grund av skadorna i hovleden - fel/överbelastar.

Jag litar på Jonas Tornell i detta fallet. Han säger att galla i kareden är ett tecken på att något inte står rätt till i hovled. De hästar som har galla i karleden har oftast även galla fram på kronranden.

Som jag skrev så kan man ibland se ett samband. Anatomin ser ut som den gör, det kan inte ens din referens ändra på!

Jag får väl hänvisa till Stashaks tegelsten; Adam´s lameness in Horses, sidan 10...

Jag blir inte klok på detta! :crazy:

Hon blir ju definitivt inte bättre, men jag tycker mig ana ett mönster, och även ett ickemönster, om man säger så...

Ickemönstret är att gallan kan dyka upp eller försvinna i ibland mycket korta och oregelbundna intervall. Tidigare har jag känt på gallan 1-2 gånger/dag, och konstaterat att "nu var den borta" eller "idag är den tillbaka".
Under helgen har jag dock känt på den lite då och då, 5-6 gånger under tiden jag varit i stallet. Och ibland är hon helt torr i karleden, ibland finns gallan där. Och det - som sagt- med kanske bara 10-20 minuters mellanrum. Så när jag trott att hon varit bättre vissa dagar har jag säkert bara råkat känna vid fel tidpunkt... :o

Jag fick för mig att det kunde bero på om hon belastade benet just då, eller i vilken vinkel benet befann sig, men det spelar ingen roll. Finns gallan där så finns den där oavsett om hon väger över på det benet eller om jag lyfter upp det, eller sätter ner det på ett annat ställe. Ja, ni fattar kanske... ;)

Det mönster jag ser som verkar regelbundet, är att hon precis efter en kort promenad är torr i gallan, men varm precis i ovankant på kotleden, på det ställe en "normal" galla brukar visa sig. Det är så lite, lite värme och på ett så litet område, men det finns där, och det oroar mig...

Skit att det är så halt, jag är verkligen inte sugen på att ge mig iväg med transport nu... :(

Gullehusse är inne på att hon stått i snön och blivit kall om foten. :love:

Min häst fick en galla i karleden pga trauma i hagen som vid Besök hos Jonas Tornell visade sig vara en skada på ringbandet som opererades 10 dagar senare, vid op såg man att hästen "sparkat" sig själv på insidan av kotan och fått en skada på djupa böjsenan som dom försökte att "frisera" för att stimulera läkning, tyvärr blev hon aldrig bra igen utan slutade i avelsboxen.

Åk till Klinik och kolla upp så att du vet vilket problem du har att tackla är mitt råd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Hej! Nu är det så att jag måste fråga, efter att ha läst en hel del trådar om det här med att linda hästarnas ben både vid ridning...
2
Svar
22
· Visningar
2 022
Senast: Precious
·
R
Hästvård Min häst har fått gallor i kotledens ledficka (se bild). Dom är mjuka och försvinner efter ridning och utevistelse. Han har även mer...
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: Linjoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka