Sv: Gallor + lindning?
Mitt råd är att ta ut en veterinär eller åka till klinik! Min häst har tidigare haft senskideinflammation bak, vilket gör benen svullna och varma. Kan ju i ditt fall vara kotledsinflammation eftersom det var svullet vid/runt kotleden. Veterinären sa även att detta gör fruktansvärt ont för hästen, vilket jag inte alls märkte.
Sist benen var svullna ställde en veterinär diagnosen kotledsinflammation som sedan visade sig vara helt fel. I själva verket hade han rasp, alltså sår i både karled och upp på skenbenen. vilket gjorde benen svullna och varma!
Att linda vid kotledsinflammation hjälper svullnaden att gå ner, men problemet finns ju kvar om hästen inte får "rätt" behandling, medicin osv.
Min häst får alltid små gallor av att stå stilla, över natten osv men går bort direkt vid ridning/motion vilket tyder på att det är dålig blodcirkulation. Men att benet är varmt skulle jag vilja få till någon form av skada/inflammation. En häst behöver inte bli halt eller visa några symtom alls (bortsett från värme o svullnad) så var det iaf i min pålles fall. Han var precis som vanligt o man märkte ingenting. Så ta ut veterinär för säkerhetens skull, och om inte annat för hästens och dess framtids skull!
Lycka till!