Galla, framsida/insida has

B

Bustino

Hej!
För ca 3 månader sen fick min häst en galla på höger bak.
Upptäckte det en morgon innan jag skulle ut och rida. Inte särskillt stor men lite vätska. Red ett lugnt pass, hästen var pigg och glad helt normal!

Blev ändå misstänksam o kallade ut veterinär som böjprovade ua, fick metacam 5 dagar sen ytterligare 10 dagar.

Gallan är kvar, hästen är fortfarande ren. Den är lite större vissa dagar mindre vissa dagar. Inte särskillt synlig men ändå en liten bula som är mjuk. Inte öm ingenting. Riden lite skritt, mest promenerad 3 månader nu för att jag inte vågar rida honom då han har denhär gallan...

Varit med om mkt förra året, attackerad av järv, gått barfota fått smärta i trakter sen skodd igen, flyttat till norge. Sen påbörjad hård träning i dec - januari i ridhus även igånghoppad.

Kan det vara en överansträngning och sedan har gallan blivit kronisk?

Den är kall.. Någon som har erfarenhet av hasgallor som kommit och inte orsakat problem?

Vet att röntgen hade varit bra men har svår transporterad häst och långt till klinik

Mvh Marika

Sv: Galla, framsida/insida has

Hejsan. För 2-3 månader sen blev min häst sparkad på bak hasen. därefter har hon haft som en mjuk galla. i början var den stenhård, men efter att jag satte dit back on track så har den blivit mjuk. såren efter hon blev sparkad är borta. men jag tycker att hon är lite svullen runtom hela kotan. hon ömmar inte, inte varm och inte halt. har inte ridit henne så hårt, utan har mest ridit i skogen.

ska man åka till klinik med henne, eller ska jag fortsätta med back on track ett tag till?

MVH Linnéa :)

Hmm har ungefär samma funderingar med min häst. Hon har genomgående hasledsgalla på höger bak. Tror hon fått den pga att hon står och sparkar ganska ordentligt i boxväggarna.

Iallafall, inte halt på böjprov eller longering. (Har böjt henne tre gånger men vet. hittar ingen reaktion, bara svullnad.)
Vi har inte röntgat, men funderar ju lite på om det är någon lös benbit kanske.

Svullnaden gick inte ner med vila så tillslut behandlade vi med kortison i leden, i och med att leden "tömdes" på en del ledvätska när kanylen sattes in kändes den torr och fin ca två veckor. Sedan kom det tillbaka, behandlade då med allmän kortison och red igång.

Svullnaden bara finns där verkar det som, gjorde ett nytt böjprov idag då det kändes som att hon BORDE ju vara halt och reagera när hasen ser ut sådär fortfarande... men inte.

Får kanske acceptera att hon kommer ha en galla där nu, men känns aldrig bra när den sitter bara på ena benet.

Så länge hon är ohalt får det vara bestämde jag mej för. Dock om jag skulle tävla eller träna hårt hade jag velat röntga henne. Men krasst så "kostar" jag inte på henne det som det ser ut nu när hon inte visar några tecken på hälta eller smärta.

Vet inte hur jag hjälper dej med detta men :P Ville bara säga hur jag agerat och tänkt runt min häst.
Vad ska du använda din till?

Min häst sprängde bort en benflisa i hasen av ett våldsamt race i en stor hage.
Vet. ville inte gå in i leden o ta bort den då det sitter i spattregionen.
Den var halt från början o hade en genomgående hasgalla som numera är mkt liten.

Dock känner jag att en röntgen aldrig är fel. Att man vet vad man har att gör a med.

Den går oxå med ett griffelben som är av långt ner o Vet. som inte ville operera bort den heller ansåg att den skulle kapslas in o inte orsaka skada- vilket han verkar ha rätt i- än sålänge 3 år senare.

Vet är Docent.

Självklart är röntgen aldrig fel. Hade velat röntga men pengarna finns verkligen inte till det.
Blir hon halt får jag ta ställning till om jag vill röntga och försöka hitta en diagnos, eller om jag tar bort henne utan att undersöka närmare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 768
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar