Galla, eller?

Pixus

Trådstartare
28698520.jpg

28698522.jpg

Jag upptäckte att min tvååriga hingst har en knöl på hasspetsen och jag funderar på om det kan vara en galla. Den är mjuk och han har inte det minsta ont av den. Vad kan det annars vara tror ni? Jag har ingen erfarenhet sedan tidigare av gallor så om det nu är en galla vad ska man göra?

Sv: Galla, eller?

Piphas. En del hästar är känsligare, andra mindre. Har haft många vänner med fullblod som fått precis liknande gallor på bakhasen. Jag har alltid hört att det har med ett för hårt underlag att göra.

Tack! För hårt underlag tror jag dock inte att det beror på då han mest bara går i hagen just nu och där är underlaget ganska sviktande. Men det är inget allvarligt då?

Det handlar inte om hårt underlag, utan om hårt ligg-underlag.
Alternativt att hästen står och trycker haserna mot väggen.
Hur som är det ganska ofarligt.

Okej, det låter troligt för han brukar krafsa ganska ordentligt i boxen vilket gör att det blir ganska tunt med torv på vissa ställen under nätterna. Finns det något man kan göra för att minska den eller kommer det alltid att se ut såhär?

Unghingstar brukar ju få smällar här och var i sina vilda lekar,har du tur så har han fått en liten smäll bara och att svullnaden går tillbaka av sig själv.
Hasspetsen är känslig för smällar,hade en unghäst en gång som såg ännu värre ut och tänkte fan piphas det som är så fult..men det gick tebaks av sig självt på två dar.
Enda jag gjorde var att kyla ner hasen då jag misstänkte en spark som orsak
Tar man bort kulorna på pållen så brukar det bli mindre risk för "bulor och kulor" här och var på benen.:angel:;):D

Ja, jag hoppas att det går tillbaka för det är inte speciellt vackert, ska ta och kyla ner hasen ikväll när dom tas in. Han ska kastreras till hösten så jag håller tummarna för att han ska slippa sånt här efter det ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 139
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka