Galen shettis...

H

Hertiginnan

Har ett problem som jag vill höra om andra har varit med om eller har bra tips på hur man ska lösa.

Köpte för ca 6 månader sen en shetlandsponny, jag fick henne för en struntsumma eftersom hon skulle slaktas, jag tyckte det var synd att slakta en treåring utan att hon fått en chans, men...

Anledningen till att hon skulle slaktas var att hon backat på sin ägare och sparkat henne så hon bröt 4 revben och när hon ramlat fortsatte ponnyn att sparka och bita henne. Ägaren var ganska mörbultad när jag hämtade ponnyn.

Eftersom ägaren talat om att hon anfaller och inte ger sig även om hon får någon smäll, tog jag ett långt rep som fästes i en talja, på så vis kunde hästen känna sig ganska lös och fri, men om hon skulle prova att backa på mig kunde jag bara sträcka repet och på så vis hindra att hon kunde komma åt mig. Samtidigt som hon hade gott om plats att gå undan på.
Naturligtvis tog det inte många minuter innan hon provade och jag tog ett spö och rappade henne över bakbenen varje gång hon sparkade, 15 hela minuter stod jag och slog hästen innan hon äntligen hoppade framåt istället. Då gick jag fram och klappade om henne och så fick hon gå ut i hagen.
Tilläggas bör att innan detta hände har jag aldrig någonsin slagit en häst.

Grejen är att hon testar fortfarande på samma sätt varje ny dag, jag har tränat "NH" övningar med henne, lagt henne ner, hanterat henne på alla möjliga vis, men varje dag får vi ha en ny maktkamp om ledarskapet och varje gång vinner jag och sen är det världens finaste häst i all hantering, tills nästa dag då vi får ta om maktkampen på nytt.

Men hon beter sig helt normalt i hagen med de andra hästarna, så det är inget fel i huvudet på henne utan det ligger i kommunikationen med människor, man kan inte släppa in folk i hagen, jag går inte in där utan ett rep eller en piska för rätt vad det är så anfaller hon.
Hon har heller inte gett sig så lätt när man har hanterat henne, jag har aldrig varit med om en häst som slåss så mycket.

Nu tycker ni väl att jag är en jubelidiot som köpte det lilla monstret, men att jobba med problemhästar är min hobby och jag har jobbat med ganska kluriga hästar under åren, nordsvenskar som anfallit folk, ett halvblod som bet av sin matte örat, en islandshäst som anföll sin ägare så hon bröt armen och nyckelbenet o.s.v. Så jag är inte helt oerfaren inom detta område.

Men en häst som testar ledarskapet rejält varje gång man ska hantera henne och sen blir som ett lamm när man har haft den diskussionen och trots konsekvent hantering fortsätter med detta i 6 hela månader. Det har jag aldrig sett förr.

Blev visst lite långt detta och det går inte att förklara alla turer jag haft med denna häst, är det nån som varit med om en så vansinnigt tjurig häst och hur löste ni problemet?

Tilläggas kan att hon blivit både inriden och påbörjad i inkörning under denna period. och i ridningen finns det ingen trots i hästen, min femåriga systerdotter rider henne ett par ggr i veckan. :)

Sv: Galen shettis...

Först ska du ha en eloge som "orkar" (ja, jag läste att du har detta som hobby :) ), men måste bara påpeka det.
Sen gällande spöt, tycker du har förmildrande omständigheter. Iom att hästen kunde dra sig ur behandlingen =det långa repet så valde hon faktiskt gå in i slagsmål med dig och spöt. Att hon sedan väljer detta varje dag, vilket psyke hästen måste ha. Tänk att fått forma henne från början, vad kunde denna lilla järnhäst inte utfört. (Hon kan säkert än, men det kommer krävas mer på vägen nu, och hon har ju hamnat rätt som tur är :banana: )
Jag kan tyvärr inte ge dig några råd, typ sådana här situationer gör att jag väljer hingstar, alla gånger, framför ston. :D Visserligen har jag själv en som ska testa ledarskapet i stort sett varje dag och gärna drar saker och ting till sin spets, men det räcker att jag leker pissemärr ett tag så suckar han och ordningen går till det normala.

Lycka till och jag vet ;) att du lyckas.

Har egentligen inga tips till dig, men vill säga att du skriver bra !

Har du någon aning om vad det "lilla kräket" varit med om tidigare ?

Blir maktkamperna mindre och mindre eller är det lika illa dagligen ?

Låter som en speciell liten häst...

Hu jag håller med! Hingstar och valacker är det enda folkslag man kan ha. ;)

jag tror inte det handlar om ledarskap eller att hon testar dig, utan snarare att det är det enda sätt som hon KAN kommunicera med människor på. Hon har nog blivit behandlad så här en längre tid, i början säkert som ett rent försvar till kanske misshandel? och även om själva anledningen till att detta beteende finns har försvunnit så fortsätter det av en annan anledning.Hoppas du förstår vad jag menar.
Det har blivit så invant för henne att göra så här och varje gång får hon bekräftelse på att det inte går att lita på människor. Hon struntar i att varna och anfaller på en gång för att slippa...... När du då slår henne kommer du bara öka sannolikheten för att hon upprepar detta beteende igen.

Det jag tycker du ska göra är att ändra hennes inställning till människor, ändra hennes motivation till att vilja vara med människor. Mycket godis och positiva känslor tillsammans med människor. strunta i grimma och grimskaft och hela den biten, koncentrera dig på att få henne att komma till dig i hagen frivilligt. Sätt dig i hagen och vänta ut henne, ta med dig godis att ge de hästar som kommer fram. Låt det ta den tid det tar, tillslut kommer hon komma närmare. Få henne förknippa människor i hagen med något positivt och bra.

Du gör ett bra jobb som försöker!! När det gäller spöt tror inte jag det gör någon skada om det kommer i precis rätt tidpunkt. Och som någon skrev så har hon ju möjligheten att gå undan. Jag har själv hand om en shettis, inte i närheten av den ilskan eller tjurigheten som du berättar om men jag känner igen mönstret. Jag har tränat honom i körning i 2,5 år kanske och det är NU det känns som vi kommit överens!! Det är nu vi bestämt vem som bestämmer. Vi har haft duster innan men nu räcker det med att säga till ordentligt en gång och då funkar det! Inga "men jag ska bara lukta lite till..." Så mitt tips är nog att fortsätta som du gör för du verkar ju helt klart ha erfaranhet inom området... Shettisarna är tjuriga men oj så goa!!

yes skrev:
Det jag tycker du ska göra är att ändra hennes inställning till människor, ändra hennes motivation till att vilja vara med människor. Mycket godis och positiva känslor tillsammans med människor. strunta i grimma och grimskaft och hela den biten, koncentrera dig på att få henne att komma till dig i hagen frivilligt. Sätt dig i hagen och vänta ut henne, ta med dig godis att ge de hästar som kommer fram. Låt det ta den tid det tar, tillslut kommer hon komma närmare. Få henne förknippa människor i hagen med något positivt och bra.

Låter vettigt, men det är frågan om JAG hade vågat detta med tanke på vad Hertiginnan skrivit.

Jag har som sagt en som måste ha gränserna utritade varje dag. Han vill gärna ha makten över allt och alla, men nu efter tio år är han ganska hygglig till sättet. Hanteringsmässigt är han bra, det är i vissa situationer såsom hagen, ibland boxen dvs lösa situationer som det kärvar efter humör ( humörshäst ). Och han ska ändå vara av en lätthanterlig ras, varmblodig travare, men det vet han inte om. :D

Först den evigt tradiga frågan som ställts direkt om det hade varit en ridhäst - nu är det ju en shettis och dom kan tydligen inte ha fysiska fel bara psykiska.
Är du säker på att hon är helt frisk? Att hon protesterar så ihärdigt varje dag kan vara tecken på att hon har ont.
Och en tuff shettis kan jobba även om dom har ont.
Om jag har erfarenhet av shettisar - jodå ca 20-talet har jag hanterat med och utan lynnesproblem.

mizz skrev:
Först ska du ha en eloge som "orkar" (ja, jag läste att du har detta som hobby :) ), men måste bara påpeka det.
Sen gällande spöt, tycker du har förmildrande omständigheter. Iom att hästen kunde dra sig ur behandlingen =det långa repet så valde hon faktiskt gå in i slagsmål med dig och spöt. Att hon sedan väljer detta varje dag, vilket psyke hästen måste ha. Tänk att fått forma henne från början, vad kunde denna lilla järnhäst inte utfört. (Hon kan säkert än, men det kommer krävas mer på vägen nu, och hon har ju hamnat rätt som tur är :banana: )
Jag kan tyvärr inte ge dig några råd, typ sådana här situationer gör att jag väljer hingstar, alla gånger, framför ston. :D Visserligen har jag själv en som ska testa ledarskapet i stort sett varje dag och gärna drar saker och ting till sin spets, men det räcker att jag leker pissemärr ett tag så suckar han och ordningen går till det normala.

Lycka till och jag vet ;) att du lyckas.

Jag väljer helst hingstar också, är inte riktigt förtjust i ston och faktisk har de flesta "problemhästar" jag jobbat med faktiskt varit ston.

Jag tror det var Kyra K (fast jag är inte helt säker) som sa...
En hingst frågar man.
En valack säger man till.
Och ett sto lämnar man in en ansökan i fyra exemplar till.

Och jag önskar att min Vilma hade haft en annan uppväxt för hon har en enorm vilja och envishet, jag hoppas det ska gå att vända den till något positivt eftersom jag vill tävla henne i körning längre fram.

Pansi skrev:
Har egentligen inga tips till dig, men vill säga att du skriver bra !

Har du någon aning om vad det "lilla kräket" varit med om tidigare ?

Blir maktkamperna mindre och mindre eller är det lika illa dagligen ?

Låter som en speciell liten häst...

Vilma ägdes av en äldre dam, som köpte 2 shetlandsponnyer för att kunna köra lite och låta barnbarnen rida.

Eftersom det var ett sto och en hingst och hon höll dem i samma hage fick stoet föl. (Vilma)
Hon berättade att hon även haft en del problem med hingsten men han var inte elak på samma sätt som Vilma. Bara besvärlig att hantera.

När Vilma var föl skämdes hon bort med godis och grejer och mycket barn var i hagen och höll på med henne, efter ett tag började hon sura mot barnen och jaga dem ur hagen och sen började hon testa vuxna också, tydligen blev det värre och värre och ägaren sa att Vilma jagat henne ur hagen mer än en gång, särskilt om hon hade något redskap, hink eller dyl. i handen.

När jag kom och tittade på henne skulle vi hämta in henne från hagen, ägaren mutade fast henne vid grinden med socker och morötter, hon vågade inte gå in i hagen utan fångade henne över grinden, när hon ledde in henne fick hon hålla i ordentligt, hästen gick med bakåtstrukna öron och försökte bita henne och hon var tvungen att hålla ett stadigt tag i grimman för om Vilma fick möjlighet att sparka henne så gjorde hon det.
Samma procedur upprepades när hon skulle ut i hagen igen, hon tog inte av grimskaft föränn grinden var stängt och hon och vilma på var sida om staketet.

Ägaren var inte särskilt hästvan när hon skaffade dessa ponnyer men menade väl, hon berättade en massa saker hon gjort med hästarna som man absolut inte ska göra, hon berättade t.ex. att när Vilma var 2 år skulle hon köra in henne eftersom hon hört att hästar ska köras in vid den åldern, så hon selade och spände för Vilma för en rockard, men så hade hon treåriga barnbarnet hos sig och hon visste inte riktigt var hon skulle göra av honom så hon satte honom i rockarden och tog själv ett grimskaft och gick ut en vända efter vägen med barnbarn, oinkörd häst och vagn. Det hände som tur var ingen olycka, men tänk vad som kunde ha hänt...

Ang. maktkamperna så varierar det, hon kan hålla sig snäll i nån vecka eller längre och sen när man minst anar det så smäller det.
Men däremot så har vi inga långa maktkamper numera utan hon testar, kommer på att det inte fungerar och ger sig. När hon kom slogs hon som en vilde ett bra tag innan hon ens började överväga att ge sig.

Jag har ett par hästar ute i ligghall och de brukar få en varsin hink med lite kraftfoder och mineraler på kvällen, mina hästar får dock inte komma fram och ta maten utav mig utan de får lungt vänta tills jag bestämmer mig för att gå ifrån hinken, precis som en ranghögre häst gör med hö-högar t.ex. För några dagar sen gick jag in med Vilmas hink och hon kom och ville ta den, så jag markerade att det var "min" hink till jag själv bestämt mig för att lämna den och hon vek undan, hon testade ett par ggr till men jag markerade lite och hon vek undan och visade alla signaler på att hon accepterat läget. Stod och tittade och funderade, tuggade och sänkte sig lite en stund sen gick hon runt mig i en större halvcirkel och när hon var rakt bakom mig ser jag i ögonvrån hur hon vänder rumpan till och börjar backa på mig och sparka, så då fick hon en reprimand och sen var det bra, men man kan ju absolut inte lita på henne. Men hon är ju inte korkad i alla fall utan väl medveten om att det enda sättet att ha en chans mot mig är att överraska mig.

Men hon är duktig på att fundera ut lösningar på problem, t.ex. hur man öppnar grindar, hur man manipulerar rangordningen i flocken, hur man knyter upp knutar. Hon är också väldigt nyfiken och plockar med och undersöker allt.

Eftersom jag bara brukar öppna boxarna och släppa ut mina hästar på morgonen p.g.a. tidsbrist har vi stängt en provisorisk fålla mellan stall och hagarna för att kunna slussa hingstar och ston ner i rätta hagar, i ett hörn utav den här fållan finns inget staket eftersom vi har en massa ved staplat där så det är som en hög och bred mur. Kanske 2,5 meter bred. Vilma går ju ute i hagen på nätterna och en natt hade hon lyckats få upp grinden till hagen och kommit ut i fållan, på morgonen när jag kom hade hon snyggt och prydligt plockat ner hela vedstapeln så det var ett hål i mitten och så stod hon utanför min ytterdörr när jag skulle gå upp till stallet och släppa ut hästarna på morgonen.

Så hon är ju ganska rolig ibland också. ;)

yes skrev:
jag tror inte det handlar om ledarskap eller att hon testar dig, utan snarare att det är det enda sätt som hon KAN kommunicera med människor på. Hon har nog blivit behandlad så här en längre tid, i början säkert som ett rent försvar till kanske misshandel? och även om själva anledningen till att detta beteende finns har försvunnit så fortsätter det av en annan anledning.Hoppas du förstår vad jag menar.
Det har blivit så invant för henne att göra så här och varje gång får hon bekräftelse på att det inte går att lita på människor. Hon struntar i att varna och anfaller på en gång för att slippa...... När du då slår henne kommer du bara öka sannolikheten för att hon upprepar detta beteende igen.

Jag tror också att det är ett invant beteende, men...

Om du går in i en hage och så kommer en shettis fram med öronen framåt och du kliar henne en stund eller så. Och efter ett bra tag åker plötsligt öronen bakåt och hon vänder rumpan till och börjar sparka på dig, det finns hästar som varnar eller som skickar ut ett bakben och träffar lite lätt eller missar med en hårsmån men det gör inte Vilma, hon sparkar metodiskt och varje spark träffar och man är blå i flera veckor, ha i bakskallen att denna häst faktiskt sparkat av revben på sin matte.

Så min fråga är hur gör du i denna situation...
Du skulle förmodligen smacka lite eller försöka shasa iväg henne, när du fått ett par smällar försöker du komma undan, hästen backar efter dig och fortsätter sparka, du kanske börjar skrika eller ryter i för att få hästen att åtminstonde stanna upp så du hinner undan, men hon fortsätter, spark efter spark efter spark...

Tro mig... Jag har sett det...
Jag har ALLTID med mig en piska in i hagen sen jag fick hem Vilma, men hon hade skött sig någon månad och min mamma hade pysslat om henne varje dag utan att hon visat en enda tendens till elakhet, det hade blåst in plast från hösilagebalar i hagen så mamma gick in för att ta ut den och lämnade piskan utanför eftersom Vilma hade varit så snäll. Och Vilma kom och mamma stod och pysslade med henne i säkert en kvart och sen bara small det.
Som tur var.. så var jag utanför hagen så jag kunde ta in pisken och avstyra det hela. Under de 20 sekunderna som det tog för mig att hinna fram hade mamma blivit träffad på 11 ställen, både ben, höft och rygg när hon försökte ta sig därifrån. Hon hade stora blåmärken i minst en månad efteråt och hon lärde sig att inte lita på Vilma.

I den situationen är det svårt att tänka positiva tankar och muta med godis, det är snarare så att man får behärska sig för att inte ringa slaktbilen.

Ang. min hästhantering...
Jag tror du har missförstått lite hon är inte det minsta rädd för människor eller mig, hon kommer alltid när jag går in i hagen, det gör alla mina hästar.
Mina hästar är nästan alltid lösa vid all hantering, borstning, sadling, m.m. De binds upp vid hovverkning men nästan aldrig annars. De flesta går också lösa mellan hage och stall, de rids utan utrustning både ut i naturen och på gården.
Jag kan ta vilken som helst av mina hästar och hoppa upp barbacka utan träns ha en eller 2 hästar lösa och rida ut.

Det kan ju tilläggas att jag har långt till vägar, hade jag bott bredvid E4 hade jag aldrig gjort på detta vis. ;)

Luff skrev:
Först den evigt tradiga frågan som ställts direkt om det hade varit en ridhäst - nu är det ju en shettis och dom kan tydligen inte ha fysiska fel bara psykiska.
Är du säker på att hon är helt frisk? Att hon protesterar så ihärdigt varje dag kan vara tecken på att hon har ont.
Och en tuff shettis kan jobba även om dom har ont.
Om jag har erfarenhet av shettisar - jodå ca 20-talet har jag hanterat med och utan lynnesproblem.

Hon veterinärbesiktigades när jag köpte henne, och det hittades ingenting då.
Jag har gått kurser i hästmassage, även om jag inte är utbildad och känner igenom mina hästar med jämna mellanrum och kände igenom henne när jag hämtade henne och hittade ingenting, nu hittar jag inte allt men kan känna en hel del i alla fall.
Hon har heller aldrig jobbats ordentligt i sitt liv och har inga rörelsestörningar eller spänningar.

Dessutom är det inte i samband med fysisk ansträngning som man får känna på hennes humör och inte heller specifikt situationer som förknippas med arbete.
Och ridning, inkörning och motionering verkar hon trivas jättebra med och visar inga tecken på aggressivitet då. Hon ser tvärtom väldigt nöjd och positiv ut. :bump:

Och Vilma kom och mamma stod och pysslade med henne i säkert en kvart och sen bara small det.
Som tur var.. så var jag utanför hagen så jag kunde ta in pisken och avstyra det hela. Under de 20 sekunderna som det tog för mig att hinna fram hade mamma blivit träffad på 11 ställen, både ben, höft och rygg när hon försökte ta sig därifrån. Hon hade stora blåmärken i minst en månad efteråt och hon lärde sig att inte lita på Vilma.

Usch, jag ryser. Hon kunde ju blivit ihälsparkad. Hade det varit jag så hade hon åkt för länge sedan, men det är jag det. Som sagt, en eloge till dig. :bow:

Ok du har en shettis m lynnesproblem - helt klart beroende på hennes förra ägare.
Jag tycker det verkar som Wilma gör framsteg. Naturligtvis är det inte kul att konstatera att man måste vara beväpnad men i detta fall något som ni nog måste leva med. Jag tror att Wilma alltid kommer att vara opålitlig men om du och din omgivning kan leva med det - så varför inte.
Jag har haft en shettis som pga en ögonskada som resulterade i blindhet och efterbehandlingen som utfördes av otålig person blev dubbelt handikappad. Dvs rädd om sitt öga och blindheten på ena ögat gjorde honom osäker. Han anföll utifallatt. Vi vande oss vid varandra och levde med problemet. Jag fick smällar ibland - han var ju smart också så han utnyttjade sin "farlighet" för att slippa men vår relation funkade. Andra däremot var det värre med.

Luff skrev:
Ok du har en shettis m lynnesproblem - helt klart beroende på hennes förra ägare.
Jag tycker det verkar som Wilma gör framsteg. Naturligtvis är det inte kul att konstatera att man måste vara beväpnad men i detta fall något som ni nog måste leva med. Jag tror att Wilma alltid kommer att vara opålitlig men om du och din omgivning kan leva med det - så varför inte.
Jag har haft en shettis som pga en ögonskada som resulterade i blindhet och efterbehandlingen som utfördes av otålig person blev dubbelt handikappad. Dvs rädd om sitt öga och blindheten på ena ögat gjorde honom osäker. Han anföll utifallatt. Vi vande oss vid varandra och levde med problemet. Jag fick smällar ibland - han var ju smart också så han utnyttjade sin "farlighet" för att slippa men vår relation funkade. Andra däremot var det värre med.

Japp, Wilma är den värsta häst jag någonsin träffat. :devil:
Men så är hon så där go och snäll och sköter sig perfekt mellan varven, just sån som man vet att hon innerst inne är.

Och jag är en sån person som verkligen har svårt att slakta hästar, särskilt om de är unga och friska. :cry:
Med en skadad eller sjuk häst måste man ju ta sig i kragen, men en frisk unghäst som har en massa bra år framför sig så känns det inte roligt.
Och skulle jag avliva henne så skulle jag nog gå och fundera länge på om hon skulle blivit bra, vem vet hon kanske blir min bästa ponny i framtiden, när jag får henne till tävlingsbanorna. Och det har ju i alla fall blivit mindre diskussioner så det kanske försvinner helt, min 5 åriga systerdotter pysslar ju med henne och rider (under uppsikt) och det har inte varit några problem. Man vet ju inte om man bara ger upp och slaktar henne.

Men en sak är säker, hon kommer aldrig att säljas!
Wilma i fel händer är ingen säker kombination.

Jag skulle nog försöka utreda den hästen om den skall forsätta leva, man skall inte behöva ha en häst med livet som insats varje dag.....antingen kan hon ha en hjärntumör eller så har hon hormonella problem...det är dessa jag kommer att tänka på direkt iallafall.....em mormal funtad häst beter sig inte så...tänk om det kommer barn i närheten av henne, skulle du kunna leva med ett sånt dödsfall i minnet??

Jag tycker det är väldigt egoistiskt att ha kvar en sån häst faktiskt.

En snabb fråga, har hon två virvlar mellan ögonen? Min unghäst har det och hon är svår att hantera, behöver mycket sysselsättning men jag litar inte på henne fullt ut.

MVH Ann

Jag ärdjurvän, men trori nteatt jag hade vågat ha kvar en sådan här häst! Tänk om hon rymmer ur hagen eller liknande? Som Martha så klokt skriver så kanske hon har en hjärntumör eller liknande? Att hennes betéende skulle bero på hur den andra ägaren har behandlat henne tycker jag verkar osannolikt, hon verkar ju inte ha fått stryk alls tidigare utan det är hon som har ballat ur och slår mot människor. Hon är ju också bara tre år så hon är för ung för att göra så här för att hon är felbehandlad eller "bortskämd". Om hon nu är fullt frisk så tror jag att hon helt enkelt tror sig vara ranghög och har lärt sig att slippa människor genom att slå och vara elak.

Mycket obehaglig häst i mina ögon och jag skulle aldrig vilja ha en sådan ens om jag fick den! Ryser med tanke på vad hon gjorde mot din mor!

annkristina skrev:
En snabb fråga, har hon två virvlar mellan ögonen? Min unghäst har det och hon är svår att hantera, behöver mycket sysselsättning men jag litar inte på henne fullt ut.

MVH Ann

:rofl: Du vet väl att det där är gammal skrock? En annan sak som man brukar titta på är om häster har virveln/virvlarna ovanför eller under ögonens linje. Om virveln finns ovanför skall det betyda att hästen är pigg och busig.

Min häst har två virvlar, både två finns ovanför ögonens linje - hur skall jag tolka detta ;) :D

Skrock skrock *S* jag har flera häsar med 2 virvlar i pannan och det är snarare så att de hästarna ä rså mycket klokare då än de andra *S* därför vi tycker att de är jobbigare kanske ;-)....
våran godkända hingst har det bla och snällare och trevligar ponny finns nog inte *ler*

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 156
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat