Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

F

Fredrikan

Jag har två ston, en 6-åring och en 4-åring som jag haft tillsammans med en b-ponnyvalack i ett stall med tre boxar. De två stona har delat hage hela hösten/vintern. 6-åringen har varit skadad och inte blivit motionerad så mycket under några månader, så jag har bara haft 4-åringen ute - ridit ut själv, lastat och åkt iväg till ridhus själv - har ALDRIG varit några problem. Har även lett 6-åringen och lämnat 4-åringen i stallet med b-ponnyn och det har aldrig varit några problem. I förra veckan flyttade jag stona till ett lite större stall med 11 boxar. De går i hage med fyra andra hästar, två ston och två valacker, vilket fungerar jättebra. Igår när jag skulle gå ut med 6-åringen en sväng blir 4-åringen HELT GALEN, står och stegrar sig i boxen, sparkar och skriker. Hon lugnade sig inte ens när jag kom in med den andra hästen i stallgången utan endast när hon stod i boxen igen. Kan tilläggas att alla andra hästar var inne så hon hade hästar både mitt emot sig och bredvid sig. Tror ni att det är för att hon inte riktigt landat i stallet än och att jag ska strunta i att göra något med 6-åringen några dagar? Ta ut någon "tränare" inom hästhantering? Är jätterädd att jag ska göra det värre. :confused:
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Min häst är likadan. Har dock lugnat ner sig något. Men kan fortfarande resa sig i boxen när andra hästar går ut (trots att det är andra hästkompisar inne.) Har tyvärr ingen tips. Så jag väntar också med spänning på någon som har några idéer!
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Ja, ingen som har några tips? Har som sagt flyttat till ett kollektivstall och blev uppringd idag om att de är jättesvåra att släppa ut när "utsläpparen" är ensam eftersom de är så extremt fästa vid varandra. Ska tilläggas att man bara ledar hästarna ca 5 m ut ur stallet och sedan släpper dem en och en. Har inte varit några problem när jag släppt ut dem, men tråkigt att det inte funkar för alla, då får ju jag ta alla utsläpp ;). Ingen som har liknande erfarenheter?
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Hennes värld har just ändrats helt och hållet och det enda konstanta som hon känner igen och enda trygghet är den andra hästen. Klart hon blir helt ifrån sig när hon försvinner. Jag tror det lugnar ner sig när hon känner sig mer hemma
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Vore kul att höra om det fortfarande är problem med 4-åringen?
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Se till att rida 4-åringen först o lämna den i boxen med mat.

Rid den andra varje dag så går det över fortare- blir en rutin.
 
Sv: Galen när kompisen går ifrån i nya stallet

Som några andra redan skrivet,
Släppa ut 4åringen före den andre så den slipper stressa upp sej?
Rida 4åringen innan den andre så den är rastad och har mat i boxen?


Hade problem när kompisen köpte en unghäst för många år sen och vi var bara två i stallet. Den blev ytterst fäst vid min stabila valack trots att det var ett ledarsto med gott självförtroende. Hon rev stallet när jag gick ut med min alt hoppade över staketet om jag lämnade den ute själv.
Det gick dock över helt och hållet när hon landat på nya stället så jag skulle tro att det ger sej med tiden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp