galen i salt

bsmx

Trådstartare
Jag undrar om någon kan förklara en sak för mig. La in en ny saltsten förra veckan. Nu har hästen slickat i sig hälften!! Den har uträknad foderstat med kraft o mineraler. Rädd hon ska binda vätska, så tog bort den i dag.
Vad kan de va för fel? enda nya som hänt är att hon går in lite tidigare på kvällarna än hon är van vid nu när det är så surt i hagarna. Hon är lite rastlös av sig, men att det ska hänga ihop??:confused:

Sv: galen i salt

Hej!
Jag har en häst som är helt galen i salt. Hon har ingen saltsten, jag saltar i maten istället.
En del säger att dom har sådan brist att dom kompenserar själva men jag har svårt att tro att en häst som får bra foder med mineraler nysläppt på ett grönt bete skall ha en så stor brist att dom (2st) äter upp två stycken mineral BALJOR på två veckor!!
Mina får mineraler i maten. Min unghäst ( blir tre nu) har en mineralsten i sin box som han har haft ca tre veckor och det är ca hälften kvar. Han får extra salt i maten för att han svettas så när jag kört.

Kan vara så också att hon har tråkigt i boxen eftersom hon kommer in tidigare.
Jag tror mer på att dom har tråkigt än att dom har ett stort behov!
Min är också rastlös inne..
Mvh Eva

Sv: galen i salt

Du ska absolut kolla upp varför hon äter så mycket, hon kan ha brister som hon försöker rätta till genom att äta så mycket saltsten.

Är det ren saltsten eller en sådan med mineraler i?

Min numera änglahäst åt upp en saltsten i månaden och det visade sig att hon hade stora brister på bland annat koppar.

Även om hästen får bra foder så kan de ha brister sedan tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 049
Senast: Bee
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 009
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 623
Senast: Zewz
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar