Galen av diarré?

Korekatten

Trådstartare
Min vovve är lite knepig i magen. Ena dagen verkar han förstoppad (och bajsar inte alls så mycket som han brukar). Nästa dag kan det vara mer som puré. Sen En bra dag. Sen förstoppad igen.

Idag har han diarré. Han fick en galen blick efter att ha bajsat för sjättegången. Satte sig o borrade rumpan i gräset, sen sprang han runt runt. När jag bröt det, kastade han sig på marken och nafsade mot rumpan och slickade sig på snoppen.
När jag bröt det för att gå vidare kastade han sig på mig, hoppade och nafsade mig i armen....

Är detta en vanligt beteende vid diarré?
Eller ska jag tänka i andra banor?

Håller med @AraSlei, något är ju uppenbarligen galet med mage och/eller tarmarna. Antingen beror det på någon sjukdom, inflammation eller annat, eller så beror det på kosten. Eller allt samtidigt. Hur som helst så måste något göras så att hunden slipper ha det såhär.

Håller med. Har hunden varit så här länge i magen ? För det är inte normalt alls. Vad gäller nafsandet, så sved det förmodligen rejält i rumpan efter diarren och den försökte lindra med att kana på rumpan och så störde du där när det gjorde ont.

Så antingen får hunden ett foder som inte alls passar eller så har den fått en inflammation i tarmsystemet.

Stackars hunden.

Klart han är irriterad och har det jobbigt.

Magstabiliserande och en utredning tycker jag är på sin plats. Jag hade börjat med skonkost (ris och kokt torsk) och sedan lagt till övrig foderstat när magen är stabil. Då lär det visa sig vad hunden reagerar på.

Tack för era svar.
Han blir 18 månader snart, och han har alltid varit lite labil i magen. Vi bytte foder från Purina proplan till Standart Mild. Det blev då mycket bättre! Och så bytte vi ut allt godis till lammbaserat.
Det har varit rätt stabilt ett tag. Lite lösare bajs efter att han motionerat mkt. Men det kanske är i sin ordning.
Sen åt han previvox under lång period, då var hans mage rätt svajig också.

Sista veckan upplever jag däremot den här extremt blandade kompotten. Hård i magen/bajsar mindre än vanligt, lös i magen, hård i magen/mindre än vanligt. Och nu denna diarré på detta, med galenskapen. Kan så klart vara en "ofarlig magsjuka" . Men funderar på om något kan ha fastnat i tarmen och orsaka förstoppning och diarré?
Då är det ju lika bra o be om en röntgen direkt...

Tack för era svar.
Han blir 18 månader snart, och han har alltid varit lite labil i magen. Vi bytte foder från Purina proplan till Standart Mild. Det blev då mycket bättre! Och så bytte vi ut allt godis till lammbaserat.
Det har varit rätt stabilt ett tag. Lite lösare bajs efter att han motionerat mkt. Men det kanske är i sin ordning.

Sista veckan upplever jag däremot den här extremt blandade kompotten. Hård i magen/bajsar mindre än vanligt, lös i magen, hård i magen/mindre än vanligt. Och nu denna diarré på detta, med galenskapen. Kan så klart vara en "ofarlig magsjuka" . Men funderar på om något kan ha fastnat i tarmen och orsaka förstoppning och diarré?

Det här hade jag tagit upp med både veterinär och uppfödare. Har du pratat med någon av dem?
Som uppfödare hade jag varit mycket tacksam att få veta om en uppfödning hade sådana magproblem.

Tack för era svar.

Du har inte köpt en ny säck med mat nyligen ?

Det här hade jag tagit upp med både veterinär och uppfödare. Har du pratat med någon av dem?
Som uppfödare hade jag varit mycket tacksam att få veta om en uppfödning hade sådana magproblem.

Javisst, både uppfödare och veterinär är informerade om hans hälsa.

Har allergiutredning gjorts?
Har uppfödaren haft andra hundar med dåliga magar? Jag tänker parasiter, allergier, ja det kan finnas en rad saker som kan härleda från uppfödaren.
Hur var hunden i magen under valpstadiet?

Vad jag vet har de tre syskonen fortsatt på sitt foder så då antar jag att de mår bra av det. Vår kille mådde inte bra av det, det var mestadels puréaktigt och vidriga fisar. Uppfödaren tyckte inte vi skulle byta foder, men vi bytte till Standart mild. Och det har funkat så mycket bättre för hans mage att bara äta lamm (förutom när han fick previcox och när han ätit ngt olämpligt)

Tror inte den här senaste veckan bajsupplevrlsr är foderrelaterad.
Vetrinärbesöket är imorn, så får se vad de hittar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 137
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 268
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar