gain young stock mix

springsten

Trådstartare
Sprang på detta foder hos en bekant... Aldrig sett det förrut och det stod ingen innehållsförteckning på det... luktade ..hmm... ja jag kan fortfarande inte placera lukten...
vad är det för foder?
vad innehåller det?
Erfarenheter?
tacksam för all hjälp att stilla min nyfikenhet... :bow:

Sv: gain young stock mix

Sprang på detta foder hos en bekant... Aldrig sett det förrut och det stod ingen innehållsförteckning på det... luktade ..hmm... ja jag kan fortfarande inte placera lukten...
vad är det för foder?
vad innehåller det?
Erfarenheter?
tacksam för all hjälp att stilla min nyfikenhet... :bow:

Hej! Denna sortens gain är en foderblandning för ungdjur
Kokt högenergifoder som påskyndar fölets och unghästens utveckling. Innehåller extra tillsats av kalcium. Ger optimal tillväxt och utveckling hos ungdjur.

DOSERING:

Föl: 0,5 kg dagligen för varje månad av fölets ålder.
Unghästar: På gräs 2-3,5 kg dagligen.
För hästar till salu: 4,5-6,5 kg dagligen.
Protein % 17.0
Oil % 4.5
Fibre % 7.5
Cu (total) mg/kg 50
Se (total) mg/kg 0.40
Vitamin A i.u./kg 15,000
Vitamin D3 i.u./kg 2,000
Vitamin E i.u./kg 200
Energy (DE) MJ/kg 12.5
Det är ett Irlänskt kvalitetsfoder för häst, som finns i flera olika varianter..
Har själv använt Gain i många år och det är (enligt mig) ett perfekt foder,jag har aldrig träffat på något bättre.
Hemma (där jag jobbar) äter alla hästarna Gain. Alltså både tränings-tävlings-avelhästar,hästar i vila och föl (med andra ord alla sorters hästar).
Just Young Stock mixen ger vi till föl,unghästar och hästar som behöver lägga på sig..

Något mer du vill veta?
MVH Rebecka (som hyllar Gain till skyarna):bow:
:banana:

Kan tillägga att Gain finns i massor av olika sorter:
Dessa vet jag (vet inte om det är fler)

RACEHORSE CUBES - kubpressat foder för kapplöpningshästar
RACEHORSE COARSE MIX - foderblandning för kapplöpningshästar
OAT BALANCER COARSE OAT BALANCER - havrekomplement PELLETS - havrekomplement-pellets
RECOVERY PLUS PELLETS - för hästar i konvalescens
HI-GRADE HORSE & PONY CUBES - högklassigt kubpressat foder
EASY GO CUBES - kubpressat specialfoder
COOL'N EASY MIX
SPORT MIX
FOAL WEANING PELLETS - för föl vid avvänjning
YOUNG STOCK MIX- foderblandning för ungdjur
YEARLING CUBES- kubpressat foder för unghästar
STUD CUBES - kubpressat foder för avelsdjur
COARSE STUD MIX - grov foderblandning för avelsdjur
OPTI-GRO PELLETS - lågkalorifoder för avelsston och ungdjur
GAIN HORSE BLOCK - mineralblock
.................................................
Gain hästfoder är berikat med mineralämnen och vitaminer. Ge inte andra mineral- eller vitamintillskott tillsammans med hästfoder från Gain utom i samråd med professionell foderexpertis eller veterinär. En enkel saltsten utan mineraltillsatser kan däremot rekommenderas.
Gain hästfoder är avvägt för att tillgodose hästens krav på de viktigaste mineralämnena som kalcium (Ca), fosfor (Ph), magnesium (Mg), natrium (Na), och kalium (K). Kraftig svettning kan emellertid kräva tillskott av elektrolyter.
Fodret innehåller alla de spårelement som hästar behöver, koppar (Cu), selen (Se), kobolt (Co), jod (I), zink (Zn), mangan (Mn) och järn (Fe).
Skyddade mineralämnen (bioplex koppar, zink, mangan och selen ingår för att underlätta upptagningen.
Fullt berikad med vitamin A, D, E, K, B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B4 (kolin), B5 (pantotensyra), B6 (pyridoxin), B8 (biotin), B9 (folsyra), B12 (cyankobalamin) och kolin.

BIOPLEXER
Bioplexa mineralproteinater är spårämnen som är bundna till organiska bärare (aminosyror och peptider). I fråga om näringsvärde är de överlägsna oorganiska mineralämnen. Gain hästfoder innehåller bioplext koppar, mangan och zink. Fördelarna vid utfodring med bioplexa mineraler är följande:
Förbättrad utveckling av benbyggnad och hovar.
Förbättrad kondition på hud och hårlag.
Förbättrad fortplantningsförmåga, bland annat tidigare första brunstperiod och färre kastningar.
Förstärkt immunförsvar och bevarar hälsa, särskilt under stark stress.
Varaktigt minskad risk för mineralbrist.
Bättre allmänt hälsotillstånd och prestanda.

:bump:

Var finns detta foder att köpa? Vad är det för typ av foder - pellets, mixat etc?

DOSERING:

Detta var bland det mest komiska jag läst på länge.:smirk:

Så de menar alltså på fullt allvar att om en häst är till salu så passar 4,5-6,5 kg av ett foder helt plötsligt in i foderstaten?

Så om hästen inte är till salu så kan man inte fodra med detta då?
Tänk om jag skulle fodra mina hästar som är till salu med detta då hade dom rullat fram (shettisar:crazy:)

håller helt med dig CK om detta, reagerade precis som du...
tyckte det känndes oseriöst med en säck med den texten och utan innehållsförteckning...?
Är jag kinkig som vill ha svart på vitt vad som finns i maten jag ger mina hästar?

är nyfiken på VAD det är för något i blandningen. tyckte mig se majs, korn, havre, nån form av sönder smulad pellets...?

Senast ändrad:

fortsätter, nu när jag funderat en stund på de roliga utfodringsrekommendationerna.
;)

Har en tillverkare så löjlig text på säckarna skulle jag allvarligt fundera på att byta foder. Känns ju inte riktigt som de vet vad de joxar med.

Håller med dig i det, skulle nog inte heller lita riktigt på det fodret, står det dessutom inget på säckarna börjar jag dra öronen åt mig ännu mer

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 314
Senast: Mezcal
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka