Gah! vilken jungel....

Marlan

Trådstartare
Får man starta en ny tråd om vilken hund som passar mig?:angel:
Har läst i böcker, pratat med hundägare, varit på utslällningar, men allt blir bara rörigare!

Så nu är alltså min fråga :

Vilken hundras/kategori passar mig?

Min tanke med hund är att ha en kompis på promenader,
nån som tar upp andra halvan av soffan på kvällarna:D ,
nån som följer med ut på uteritterna och är med i stallet på kvällarna,
passar gården,
och som följer med till brukshundsklubben på diverse lydnadskuser.

Söker en hund med massa i, ingen liten långhårig söt pensionärshund;)
Som är stadig i huvudet och modig.:bow:
Den får gärna ge ett respektinjagande intryck....:D

Jag har aldrig haft egen hund tidgare, men mamma har haft doberman för ett antal år sedan och hälper gärna till när det behövs.
Jag ska bo hemma på gården i eget hus.
Här är inga småbarn, eller barn överhuvudtaget, yngsta är 15.
Dock har vi katter, 4 st.... Men det kanske går bra om den är van vid dom sedan valp?:idea:

Jag har fastnat för staffordshire bulterrierns utseende..:o
Men är osäker på hur den kommer att funka som förstahund:confused:

Sv: Gah! vilken jungel....

Jag tycker att om man läser på så mycket som möjligt innan, hittar en bra uppfödare som man har förtroende för, och är öppen för att ta emot hjälp om det behövs, så är det många raser som funkar bra som förstagångshund.

Jag tror inte att staffen skall vara ett problem för dig eftersom du tydligen skall aktivera din hund. Staffen är en glad och öppen hund men den är oxå en terrier och de kan vara mycket envisa. Du tänker tydligen gå kurser, där kan du få råd och tips hur du skall hantera tillfällig dövhet mm. Lycka till i ditt hundköp.

jag tänkte direkt staff när jag läste inlägget och såg sedan att du själv tänkt på den rasen. har inte själv någon större erfarenhet men ring rasklubben eller en uppfödare, de kan säkert svara på dina frågor!

En staffe skulle säkert gå bra, passar rasen för erat ändamål så blir det en bra förstahund...du kan aldrig få äg-erfarenhet av en ras du aldrig ägt.

lapsk vallhund?
picture.jpg

kolla www.slk.nu

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 746
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej alla, Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga, Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 906
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar