gaffelbensskada

videnlis

Trådstartare
finns det något som hetter gaffelben? på finska puikkoluu, och hittade inte översättning just nu.

men tror det är gaffelben. har ni några erfarenheter av ett brutet gaffelben som sedan läkt.. håller hästen för normal hobbyridning?

ursäkta om inlägget låter svamligt men som sagt jag är inte hundra på det svenska ordet..

Sv: gaffelbensskada

griffelben menar du nog :) Sen finns det ett gaffelBAND också :)

Det beror väl på hur det har läkt ihop, fråga veterinär som kan kolla på de ev. röntgenplåtar som finns.

Min häst är opererad två gånger för griffelbensbrott. Förmodligen avsparkat av hagkamrat då han hade stort överben på utsidan och sår.

Förra ägarens fodervärd upptäckte inte skadan så hästen har ridits i flera månader med brottet och varit halt. Jag övertar hästen från ägaren då hästen är halt utan att hon märkt det men har ej möjlighet att åtgärda problemet.

Vid veterinärbesök är han 2gradigt halt har han gått med skadan minst ett halvår och brottet var väldigt fult och sönderflisat. Flera lösa benbitar i brottet. Därför har det ej kunnat läka bra själv. Kroppen har dock försökt läka brottet genom att bilda en ''led'' över brottet (resultatet blev stort överben på utsidan av baksida skena). Den lösa benbiten av griffelbenet hade stuckit iväg en bit och tröck på gaffelbandet och detta gjorde hästen halt. Ofta är de inte särskilt halt av själva brottet då benet inte infäster i något under brottet. Men benbiten kan trycka på mjukdelar.

Hästen opereras två gånger (pga misslyckande första gången där veterinären klantade sig) och efter andra op tar det någon vecka så är hästen haltfri. Idag har det gått 2½ år sedan op och har aldrig haft bekymmer. Tränas relativt hårt. Hopptränas metern-1.10 en gång varje vecka och hård dressyrträning varje vecka. Fälttävlanstränas sommarhalvåren och rids hårda konditionspass och galoppintervaller. Allt jag önskar av en häst iafl.

Detta anser jag vara mer än hobbyridning och skadan komme rinte att påverka honom det minsta framöver. Det enda som ET'n är orolig över om man ska säga så är att han kan bli överansträngd i ärrvävnaden i överbenet då det är ganska stumt över senorna där. Men det har egentligen inte med griffelbensbrottet att göra, utan att hästen fortsattes att ridas i flera månader trots hälta och brottet inte kunde läka. Så fodervärden försämrade skadan.

Jag skulle inte bli rädd för ett griffelbensbrott om en häst fick det idag. Men jag hade opererat det. Just för att man inte vet var den lösa benbiten tar vägen i rörelse. Op var inte direkt dyr heller. 7000ca och försäkring täcker.

Jag har röntgenplåtar på skadan om du är intresserad. De har dock legat uppe på Pixbox innan och den sidan har ju lagt ner. Så då måste jag ladda upp dem på Photobucket. Är inte hemma nu. Hojta om du vill se plåtarna. :)

tack ska ni ha!!!
griffelben var det ja:o.. tyckte väl att gaffelben lät lite konstigt..

Nominous. det var då! tänk att hästen repat sej, vilken tur!

jag förstår mej säkert inte på bilderna. utan jag frågar därför att jag blev erbjuden en 4 åring med griffelbenet avsparkat. där veterinären sagt att den kommer läka 100%.. men vågade inte lita på det, men om Noominous häst klarat det där, så ska väl andra oxo klara sej. Den har vilat nu hela sommaren och är nu smått inriden/igångsatt.. skulle få den rätt så billigt och föll lite pladask för bara bilden..vilken jag inte vet var jag sparade :crazy:
men denna har jag på telefonen:

vad skulle ni betala för en bara lite riden 4 årig valack, helt och hållet hobbyhäst..men väldigt charmig och ganska långt vad jag söker..

Jag hade inte tvekat på att köpa om det var en häst jag ville ha!! Men såklart med en veterinärundersökning och utlåtande på att skadan ser bra ut med en bra prognos.

Priset är det ju marknaden som avgör. Och det beror ju helt på ras, stam osv osv. Det är du som ska tycka att hästen är värd priset. Är den det så är priset rätt. :)

I framtiden kommer jag att operera alla griffelbensfrakturer. De som inte opererar får ordinerad vila i flera månader. Min opererades och stod i sjukhage i två veckor. Sedan togs stygnen och efter en vecka var det bara börja skritta. När det gått en månad började vi trava och på återbesöket såg allt jättefint ut och hästen var ohalt. Så det gick väldigt fort att få en frisk häst efter op. Var bara operationssåret som skulle läka, för det finns inget brott som måste läka ihop. Så då går det väldigt fort. Det är bara ''hud'' som ska hålla ihop.

Men om din vilat länge nu så borde det vara läkt. Slå en plåt på benet och gör en rörelsekontroll. Är hästen frisk. Köp. :)

:)
ska faktiskt åka och titta på denna, den bor tyvärr inte helt nästgårds men.. det är en finskhäst och dom som är hyffsade ligger högt i pris just nu.. denna var billig tyckte jag( priset var under 2000 euro men vet inte hur mycket), men o andra sidan inte riden så mycket.. emn om han är fix i huvudet och temperamentet är det rätta för mej tror jag att jag skall klara av att få honom till hobbyhäst.. mera söker jag inte.. just nu!

Min häst fick en griffelbensskada i april då hon blev sparkad i hagen.

Åkte in 2 veckor efter sparken då hästen vilat och jag tyckte inte hon var 100
fräsch.
Hennes ben var av ganska långt ner och ett "fint" brott.
Fick att de skulle ta 3-5 månader att läka.
Återbesök efter 6 veckor för att kolla om de läkte eller om de skulle bli operation.
Turen var att de började läka ihop. Upptäcktes även att hon hade fått senskada fram, så hästen stod i 6 månader men griffelbenet läkte på 3 månader.

Jag hade heller inte tvekat att köpa en sån häst.

kollade bättre och skadan var skedd i augusti och hästen har stått till årskiftet. rids nu 4 ggr i veckan..
tack för svar!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Myzan87
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
554
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka