gaffelbandsskador

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lotsil123
  • Startdatum Startdatum
L

Lotsil123

jag undrar, flera hästar hos kamrater och vänner samt andra jag hört talas om hos folk jag inte känner ;) har drabbats av gaffelbandsskada det senaste året...

vad tycker ni - har gaffelbandsskador ökat/blivit vanligare på senare tid?
och i så fall varför?
är det så "enkelt" att kraven (=farten) ökat så otroligt bara på senaste två åren, eller är banorna hårdare

eller...inbillar jag mit kanske :confused:

pratade med en arbetskamrat, placerad i andra änden av landet jämfört med mig, häromdagen som också funderat på exakt samma sak.

Sv: gaffelbandsskador

Nä, det har jag ingen erfarenhet av... Gaffelband och senskador tycker jag att jag har "jämn" erfarenhet av de åren jag har hållt på så det är nog bara slumpen...

Gaffelbandsskador är vanligare nu för att vi tränar våra hästar på lösare och lösare underlag. Gaffelband är sällsynta på hårdare, fastare underlag. Kobintaionen svaga bakknän och lös sand =gaffelbandskada på bakbenen.

Jag vet vad en gaffelband eller senskada beror på men som sagt för min del har det varit jämnt överlag under de åren jag har hållt på, dock med fördelningen senskada på galoppörer och gaffelband på travare...

Har faktiskt, peppar peppar haft tur och aldrig varit med och kört på en sådan typ av skada när jag tänker efter, ofta har de hästar som fått de i min närhet fått det på grund av en gammal skada som gått upp i samband med lopp, men aldrig i träning och då har jag jobbat hos flera tränare som kör i djup sand. Man måste nog träna med vett vad gäller den träningen (som i all annan träning förstås)...

Å andra sidan bli elitidrottsmän i alla grenar skadade, men som sagt, min erfarenhet är att det varit jämnt fördelat oavsett vilka tränare jag jobbat hos...

Djurjouren skrev:
Gaffelbandsskador är vanligare nu för att vi tränar våra hästar på lösare och lösare underlag. Gaffelband är sällsynta på hårdare, fastare underlag. Kobintaionen svaga bakknän och lös sand =gaffelbandskada på bakbenen.
3d-respect-43.gif
3d-respect-43.gif
3d-respect-43.gif

Skador i varierande former har nog alltid funnits, men det kommer nog fram mer och mer allt eftersom farterna ökar.. "Farten dödar"..
Själv står min lilla älskling med en böjsena, kanske pga för låga trakter..hovslagar-miss ?? Bus i hagen gissar jag på ! Haltar ej och är inte öm vid tryck och kläm på senan (ytliga). Slagskada ?
Är nog sådant man får leva med när man gett sig in i denna..trots allt..underbara sport !!
Man får ha tålamod och ännu mer tålamod så går det nog bra..hoppas jag iaf !!

Min teori är att eftersom alla travhästar över lag körs in och tränas vid så tidig ålder så utsätts leder och senor för hård belastning innan de är "mogna" i benen för det.
När jag ser hur min häst växt till sig från 3,5 års ålder tills han var 5 år så har han utvecklats enormt i kroppen (många som inte sett honom på några år har frågat om jag köpt ny häst :D )
Jag har enbart konditionstränat honom som den hobbykusk/ryttare jag är, och tror om min häst fått tiden att växa i några år innan den regelrätta travträningen, så hade han kanske inte fått sin gaffelbandsskada som han fick.
Jag har inget medicinskt belägg för detta, utan bara mina egna funderingar.
Jag förstår dem som vill få ut dem snabbt och tjäna pengar, vilket många också gör.

Var idag med min isis på ATG för ultraljud på frambenet. Vi fick diagnosen: gaffelbandsskada som sitter på insidan av hö fram vid båda infästningarna. TRIST!! Tack o lov att det finns ultraljud!! Lång konvalecens dock, 20 min promenader varje dag i en mån. Sen bara skritt i 2-3 mån max 45 min/gång. Återbesök i feb o då får vi se om det ser bättre ut, kanske börja trava lite. Underlag: BARA asfalt o hårda grusvägar i ca 6 mån. Kan nog va så att vi rider våra hästar på för mjukt underlag........

Vi tränar på väldigt hårda banor, och både gaffelband och böjsena är ovanliga hos oss.
Min teori är att eftersom alla travhästar över lag körs in och tränas vid så tidig ålder så utsätts leder och senor för hård belastning innan de är "mogna" i benen för det. När jag ser hur min häst växt till sig från 3,5 års ålder tills han var 5 år så har han utvecklats enormt i kroppen (många som inte sett honom på några år har frågat om jag köpt ny häst )
Jag har enbart konditionstränat honom som den hobbykusk/ryttare jag är, och tror om min häst fått tiden att växa i några år innan den regelrätta travträningen, så hade han kanske inte fått sin gaffelbandsskada som han fick.
Jag har inget medicinskt belägg för detta, utan bara mina egna funderingar.
Jag förstår dem som vill få ut dem snabbt och tjäna pengar, vilket många också gör.
Vår erfarenhet av att ta det lugnt med unghästarna är precis tvärtemot din. De bara går sönder och är sköra som silkestrådar. Jag tycker redan man märker skillnad på dem som blir inkörde i Januari som 2åringar och på de som redan fått ett halvårs träning.
Jag vet det låter brutalt, men jag anser man gör tävlingshästen en riktig björntjänst genom att låte den lufsa för länge. Hästkroppen anpassar sig efter belastningen man utsätter den för. Här är det hårfint och det som avgör om tränaren är skicklig eller inte. Att gasa med alla och en av 20 håller är inget att sätta fjäder i hatt för.( oavsett om den enda hästen blir en kanon och springer in massor) Att anpassa träning efter individ och få 90% till start från ungkullen.......det är skicklighet det.
Jag är tveksam till om det är så många som vill "få ut dem snabbt" och "tjäna pengar" . Snarare tror jag att fler tränare tar sig vatten över huvudet och tror hästarna är mogna att pressas och då blir det ofta inga starter alls. Och kommer hästen till start så blir de inte så många och inga stålar heller.
Jag vet att det krävs en hel del av unghästtränare och det är få som är skickliga.
gulan

Börjar man träna en travare för sent så kommer den aldrig att få upp grundkonditionen.
Man ska träna en unghäst redan som ettåring för att den ska palla den hårdare träningen som den kommer att usättas för som äldre tävlingshäst. Men man ska träna med sunt förnuft!
Sen finns de vissa tränare (inte alla) som skiter i hästens bästa och vill till varje pris få ut den på tävlinsbanan redan som 2-åring, oavsett om den är mogen för de eller ej. Vi hade en ruskigt fin treåring i stallet som skolan köpte in för slaktpriset. Hennes moder hade sprungit en an halv mille och pappan var en av USA mest populäraste avleshingstar. Tränaren som hade stoet innan skolan köpte henne visste om de, och ville att hon skulle starta som tvååring, men hon var inte redo. Den alldeles för hårda träningen hon fick vid så ung ålder resulterade i kronisk ligamenskada samt gaffelbandskada, så skolan bestämde sig för att låta henne få trava vidare till trapalandas eviga gröna ängar...
Man ska träna en unghäst, med sunt förnuft

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Pinus
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 675
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar