CosmicQueen
Trådstartare
Hade ju en tråd här tidigare ang min häst som svällt upp i ena benet och dessutom har en hemsk mugg på samma ben.
Visste inte vad jag skulle tro om det är senskada, hovböld, mugg/lymfangit eller vad?
Igår kväll blev hon kraftigt sämre i benet, svällde upp en bra bit över knäet och ner över kotan. Är heltjock på hela insidan benet och kokhet där & i hela hoven. På utsidan benet är hon kall & ren.
Hon blev dessutom liiite halt, vilket hon ej varit innan.
Tog ut DV nu ikväll som kände på senorna och gaffelbandet kändes INTE bra sa han.
Kan hela benet svälla upp, från ca 1 dm ovan knä till under kotan vid gaffelbandsskada? Hon är dessutom kraftigt irriterad av muggen, varmt, tjockt & spänt i karleden.
Kan svullnaden vara en kombination av gaffelbandet och inflammation i karleden?
Han tyckte inte att det verkade vara lymfangit iaf.
Hon fick en spruta med antiinflammatoriskt och salvan Socatyl att behandla muggen med.
Ska ju in på kliniken på onsdag, fanns ingen tidigare tid då jag ringde i torsdags...
Hur ska jag ta bäst hand om henne tills dess?
Han pratade om att linda benet, ska jag linda både ute och inne isf?
Kan hon gå ute i hage som vanligt?
Hon har dammallergi och jag vill helst undvika att ha henne inne om det går....
Visste inte vad jag skulle tro om det är senskada, hovböld, mugg/lymfangit eller vad?
Igår kväll blev hon kraftigt sämre i benet, svällde upp en bra bit över knäet och ner över kotan. Är heltjock på hela insidan benet och kokhet där & i hela hoven. På utsidan benet är hon kall & ren.
Hon blev dessutom liiite halt, vilket hon ej varit innan.
Tog ut DV nu ikväll som kände på senorna och gaffelbandet kändes INTE bra sa han.
Kan hela benet svälla upp, från ca 1 dm ovan knä till under kotan vid gaffelbandsskada? Hon är dessutom kraftigt irriterad av muggen, varmt, tjockt & spänt i karleden.
Kan svullnaden vara en kombination av gaffelbandet och inflammation i karleden?
Han tyckte inte att det verkade vara lymfangit iaf.
Hon fick en spruta med antiinflammatoriskt och salvan Socatyl att behandla muggen med.
Ska ju in på kliniken på onsdag, fanns ingen tidigare tid då jag ringde i torsdags...
Hur ska jag ta bäst hand om henne tills dess?
Han pratade om att linda benet, ska jag linda både ute och inne isf?
Kan hon gå ute i hage som vanligt?
Hon har dammallergi och jag vill helst undvika att ha henne inne om det går....