Gaffelbandsskada?

CosmicQueen

Trådstartare
Hade ju en tråd här tidigare ang min häst som svällt upp i ena benet och dessutom har en hemsk mugg på samma ben.
Visste inte vad jag skulle tro om det är senskada, hovböld, mugg/lymfangit eller vad?

Igår kväll blev hon kraftigt sämre i benet, svällde upp en bra bit över knäet och ner över kotan. Är heltjock på hela insidan benet och kokhet där & i hela hoven. På utsidan benet är hon kall & ren.

Hon blev dessutom liiite halt, vilket hon ej varit innan.
Tog ut DV nu ikväll som kände på senorna och gaffelbandet kändes INTE bra sa han.

Kan hela benet svälla upp, från ca 1 dm ovan knä till under kotan vid gaffelbandsskada? Hon är dessutom kraftigt irriterad av muggen, varmt, tjockt & spänt i karleden.
Kan svullnaden vara en kombination av gaffelbandet och inflammation i karleden?
Han tyckte inte att det verkade vara lymfangit iaf.

Hon fick en spruta med antiinflammatoriskt och salvan Socatyl att behandla muggen med.

Ska ju in på kliniken på onsdag, fanns ingen tidigare tid då jag ringde i torsdags...
Hur ska jag ta bäst hand om henne tills dess?
Han pratade om att linda benet, ska jag linda både ute och inne isf?
Kan hon gå ute i hage som vanligt?
Hon har dammallergi och jag vill helst undvika att ha henne inne om det går....

Sv: Gaffelbandsskada?

Jag kan inte mycket om gaffelbands skador, men vill bara skicka en tröstande kram.
Hoppas att det inte är något allvarligt dom hittar på onsdag.

Håller tummarna för er!!!

Har det blivit värre nu,så jobbigt... :crazy:
Vad menade veterinären med att gaffelbandet inte var bra,han hade inte nån aning om vad som hänt? :confused:
Svårt att veta hur man ska göra innan man kollat upp det ordentligt,och veterinärena är ju inte alltid överens,men att kyla benet borde vara bättre om det är nyuppkommet tycker man ju.
Sedan är väl värme bra under läkprocessen.Kyla kanske även kan lindra lite om hon tycker att muggen ger "obehag" benet(tänker om man själv hade nåt liknande tyop mugg-inflammation)
Om du lindar så kanske över natten bara så hon slipper lindor dygnet runt?

Min pålle får ha lindor nu ibland då jag tycker benet blir ngt bättre då,men vill inte linda för ofta.Min snutt är ju kollad och så men man blir ju alltid ändå lite orolig när en svullnad inte vill ge med sig.

Skönt att du snart får henne kollad.Tänker på er! :)

Mitt gamla sto (död sen några år dock) hade en gaffelbandsskada och då blev jag ordinerad att linda henne med zinkaband (eller vad det heter, finns på apoteket iaf) på kvällen och ha det under benlindan på det benet till på morgonen.

Ja, jag hade ju behövt få tag på zinkaband, men travshopen är stängd idag då det är röd dag :mad: och det finns ingenstans. Och att lägga på det imorgon för att sedan ta bort det på onsdag då vi ska in känns inte som någon större mening.
Isf lägger nog dom på det efter att vi varit där.

Det beror på vad man menar med nyuppkommet. Det hände ju onsdags, det var då hon blev svullen, såd et är ju 5 dgr sedan. Sedan blev det som sagt akut värre igår. :(

Har haft henne lindad inatt, tog av och lindade om nu på morgonen så hon även får vara lindad i hagen.

Usch, jag vill in NU och kolla upp det här så jag vet vad det är. Är livrädd att jag ska göra något fel och förvärra allt. :(

Tack för dina tips och råd. :bow: :bow:

jag jobbar ju med konvalecenter och har haft hur många "gaffelband" somhelst, men har aldrig varit med om att dom svullnat OVANFÖR knäet vid senskada...det bästa sättet att ta reda på det är att ta ett ultraljud på senan för det är ju omöjligt att känna när hon är så svullen...men jag skulle tippa på att det är muggen faktiskt och att senan känns öm för att det är trångt o svullet omkring den...men för att vara riktigt säker är ett ultraljud det enda sättet att veta 100...hmmm, nu såg jag att det bara är på insidan hon är svullen...knepigt....du kan göra såhär iallafall....ta mycket bomull o dränk i svagt utblandad jodopax..( som ett stort vaddstycke) linda omkring med några varv glapack..sen ett vaddstycke och bandage över där ...då blir det lite våtvarmt och har du tur kan det dra ur svullnaden...låt detta sitta på 8-12 timmar...om du måste ha hästen ute så är det ju bra om hon inte brallar eller så....

Vi har tid på kliniken på ondag och då kommer ul att göras. :)
Men nu blev hon ju så akut sämre igår då svullanden spridit sig ovanför knäet så det kändes inte läge att vänta ända tills onsdag...

Jag var verkligen fundersam på om gaffelbandsskada ger svullnad ovanför knäet? Hon var ju rejält svullen från ca 1 dm ovanför knäet och ända ner till hoven, alldels tjock & hård och varm.
Men som sagt ren & varm på utsidan benet.'
Fortfarande svullen & varm, men det har gett med sig mkt under natten sedan hon fick antiinflammatoriskt.

Gaffelband & senskador, hur är det då? Blir i regel hela benet svullet eller är det bara på insidan?

Har jag TUR, KAN det ju bero på den kraftiga muggen, men bättre att vara inställd på det värsta.
Kan ju vara både och?

Jodopaxomslaget, menar du att det ska ligga över hela benet eller bara över muggen i karleden?

Senast ändrad:

lägg det över hela benet..senskador kan se ut nästan hursomhelst, en del syns knappt ens..men att dom skulle svullna som din gjort har jag aldrig varit med om faktiskt...fast för det så behöver ju inte jag ha rätt...:D

Ok, tack. :)

Queen brukar ju ha en förmåga att lyckas med det mest konstiga, så ingenting är omöjligt. :angel:

CosmicQueen skrev:
Det beror på vad man menar med nyuppkommet. Det hände ju onsdags, det var då hon blev svullen, såd et är ju 5 dgr sedan. Sedan blev det som sagt akut värre igår. :(

Har haft henne lindad inatt, tog av och lindade om nu på morgonen så hon även får vara lindad i hagen.

Usch, jag vill in NU och kolla upp det här så jag vet vad det är. Är livrädd att jag ska göra något fel och förvärra allt. :(

Tack för dina tips och råd. :bow: :bow:

:o :) Bara glad om jag kan hjälpa till! :D
Kyla ska ju vara bra på alla nya svullnader osv,men ibland är det ju bra & värma(vågar mig inte på & säga vilket du ska göra ;) )
Min pålles svullnad var ju väldigt centrerad till ett ställe,sen svullnade hela benet under framknät och gick sen saakta tillbaka,och innan ultraljudet visste ju veterinären inget,så det är ju jätteskönt & få det kollat!Det kommer gå bra! :) Förhoppningsvis är det ju muggen som spökar.Tänker på er! :)

Igår hade den största delen av svullnaden lagt sig, dvs den som hon fick akut dagen innan. Så jag gissar att den berodde på en akut inflammtion i karleden iom att det släppte efter att hon fått antiinflammatioriskt & Socatyl att behandla muggen med.
Nu är hon "bara" gallig/svampig och lite varm över senorna på insidan benet som innan.
Och imorgon ska vi in på kliniken, så då får vi veta hur det står till...

Vi alla håller tummarna och väntar med spänning på edt,förhoppningsvis, positiva svaret...

hoppas att det går bra imorgon med Queen!
Zita var knappt svullen när hon hade senskadan i fjol.

På torsdag skall även jag in då hon inte verkar bli 100 bra, vet du ngn som söker en avelshäst så...

Tack. :) Ja, jag hoppas & hoppas att svullanden trots allt beror på något annat än senskada... :crazy:

Håller tummarna för er på torsdag. :)

Vet tyvärr ingen som är ute efter avelshäst. :(
Är hennes tävlingskarriär över helt eller ska du låta henne få föl och sedan sätta igång igen?

Hur har det gått??

Om det är sen skada så kan jag säga att MSN är det bästa du kan andvända!

Be veterinären (om det är senskada) att skriva ut invärtes msn(pulver), med det så kan du om du har tur få en helt frisk häst! ! !

Lycka till, hoppas att det går bra!!!

moe skrev:
Mitt gamla sto (död sen några år dock) hade en gaffelbandsskada och då blev jag ordinerad att linda henne med zinkaband (eller vad det heter, finns på apoteket iaf) på kvällen och ha det under benlindan på det benet till på morgonen.

Fungerar det bra med zinkaband?Vad ger det för effekt?

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 982
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 198
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka