Sv: Gaffelbandsskada?
Ja, det var en tjej, en norska. Ingen jag kände till var hon håller till annars, men verkade ok iaf.
Kopierar in det jag skrivit i min dagbok på sammetsmule idag:
Vi fick komma in nästan på en gång och jag förklarade för vet hur allt låg till och hon fick även se fakturan från DV vad han gjorde då han var här. Han tyckte jag skulle ta med & visa den, vilket vet där inne tyckte var bra osså.
Hon kände & klämde på benet, ingen reaktion över senorna och hon sa redan då att hon nästan kunde utesluta sen/gaffelbandskada, kändes inte alls som en sådann svullnad då den låg mera "utanpå". Fick skritta & springa med henne, ingen hälta.
Hon funderade på om det kunde vara något med griffelbenet och ville röntga så vi gjorde det, ingenting där och jag bad henne då om att ta ul på senorna även om hon ej trode på det. Lika bra då vi ändå var där, så vi får kolla alla tänkbara orsaker. Dom rakade i princip hela benet och nästan allt hovskägg. *snyft*. Hittade ingenting på ul mer än att det var mkt vätska där hon var svullen, men det var inget som tydde på senskada/blödning sa hon, utan det måste vara lymfvätska pga muggen.
Queen var väldigt irriterad där, hon fick knappt ens känna i karleden.
Det som är konstigt är ju att hon bara är svullen på insidan benet, ingenting på utsidan, helt ren & kall och lika var det ju i söndags trots att insidan såg ut som en stolpe. Vet var lite fundersam över det osså.
Hon kollade även hoven med visitertång, ingen reaktion.
Jag ska fortsätta med Socatyl på såret i 1 vecka till och hon ska få Fenylbutazon 2 ggr/dag i 1 vecka. Ska höra av mig igen på torsdag till veckan. Har ej svullanden lagt sig då så måste dom försöka kolla senorna igen. Och även byta preparat att behandla muggen med om den ej blivit betydligt bättre.
Men jag tyckter redan att den blivit bättre sedan i söndagskväll då jag började med Socatyl.
Så...phu...det var ju skönt att allt såg ok ut, även om jag inte pustar ut förräns hon är helt bra. För något är det ju som spökar i benet och att svullanden verkar komma & gå. För idag var den värre som sagt, medans nu ikväll då jag tog in henne var den mkt bättre igen, om än långt ifrån bra.
Talade ju även om för henne att svullanden kom före muggen, iofs hade hon ett sår på ballen tidigare. KAN ju vara det som blev inkörsport till inflammationen? Men att hon var svullen efter Nybygget då, va betyder det? Nu minns jag ju inte om hon hade såret på ballen då eller ej? Men då var det ju mera gallig/svampig svulland osså, inte alls som det är nu.
Ja, många funderingar och frågetecken är det. Hon får gå i hagen den här veckan, lika bra att ta det säkra före det osäkra. Skrittpromenader kan vi ju ta.
Kommentarer, erfarenheter och vad ni tror ang detta emottages tacksamt.