Gaffelband?

athena

Trådstartare
Jag har en fyraårig d-ponny som jag har ridit in under sommaren. Hon har torra, fina ben normalt sett.

Idag longerade jag, ett ganska kort pass för hon skötte sig jättebra och jobbade fint. Vi höll på kanske 15 minuter. I galoppen brallade hon ett par gånger, och det var fläckvis blött och lite "sugigt" på ridbanan men inte så att jag ens funderade över det.

När jag kom in och tog av benskydden var hon varm och lite svullen på insidan av senpaketet på ena fram. Man känner ytliga och djupa böjsenan tydligt hela vägen, men gaffelbandet känns bara en bit upp från kotleden.

Ingen hälta, ingen tryckömhet.

Jag kylde benet med rinnande vatten och sen fick hon gå ut i hagen (hon går ensam i en liten hage).

Jag är verkligen värdelös på detta med ben och skador, men jag är naturligtvis rädd för att det är ett gaffelband som har gått. Tanken just nu är att avvakta tills i morgon och se hur det ser ut, men om det är likadant - ska man bara åka till klinik och ultraljuda? Eller ska man avvakta ett tag? Kan det vara ngt annat?

Sv: Gaffelband?

Avvakta ett par dagar, är det gaffelbandet så är det väl vila som gäller i vilket fall.. Men ta inte ut något i förskott! Man hittar ju ofta "skador" som sedan inte är något alls......

Hoppas det blir bra!

Gardera dig lite och lägg ett bandage runt så det inte förvärras alltför mycket om det skulle vara gaffelband... Det påverkar inte om det är en så allvarlig skada (alltså -skadan döljs inte). Helst skulle jag velat ha på arnika också men det är bara rent personligen vad jag skulle gjort...

Hoppas det går bra! Kan ju bara vara ett slag eller lite skav eller nåt...:crazy:

Om du misstänker en skada så kyl 30 min 3 ggr/dag de första dagarna så förkortar du rehabtiden oavsett om det är en sena eller bara en smäll. Senskador kan vara luriga, misstänker du en så kan UL vara en bra ide.

Hej! Jag har haft en gaffelbandsskada på min häst. Just på insidan av ett framben. Och det gick endast att se genom ett ultraljud. Men när jag ringde till kliniken sa dom att dom inte kunde se så mkt om skadan var "färsk" alltså för svullen. Fick uppmaningen att vänta 5-7 dagar innan jag kom dit. Blev lindning av ben samt liten fålla fram tills dess. Mycket riktigt var det som jag befarade. Veterinären trodde att han orsakat skadan själv. Så nu har vi rehabiliterat i 9 mån. I dagsläget går han i stor hage igen, rids i skritt och trav. Har börjat lite med galopp (max 100 m). Veterinären har sagt att han läkt så bra han bara kan o är "friskförklarad". Måste ändå ha i bakhuvudet att skadan KAN gå upp vid för hård ansträngning. Rider alltid med senskydd. Skynda långsamt är mitt tips till dig. Men ta inte ut nåt i förskott, din kan häst kan ju också ha sträckt sig o då är det ju lätt åtgärdat.
LYCKA TILL och skriv gärna hur det går för er.
/Anca

Uppdatering:

Idag har svullnaden gått ner ganska mycket. Värme, men ingen hälta el tryckömhet - som igår alltså.

Däremot har det uppstått en liten hård knöl i svullnaden, som en mugg-knöl ungefär. Min gissning är att det är en liten sten som har kommit innanför senskyddet och skavt?

La på en linda nu som stöd så får vi se hur det ser ut ikväll.

Hoppas det går bra och att det inte är någon fara!
Glöm inte att senskador är luriga.
Många svullnader går ned bra ganska snabbt, ingen hälta, hästen rids eller springer i hagen, senskadan (som man inte trodde fanns) förvärras och resulterar i ett år konvalecens i stället för några mån.

Jag vill inte skrämma dig, men ovanstående är väldigt vanligt.

Det går bra :). Det var ett yttepyttesår på insidan skenan som troligen drog med sig svullnaden. Den var helt borta efter ett dygn - falskt alarm för en gångs skull...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Sirap
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 972
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 421
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 276
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025