Gaah.. vet inte vad jag ska göra!

S

soffii

Jag vet varken ut eller in på mig själv nu just, om jag skall ta tillbaka min ponny som är ut på foder eller ej...
Ponnyn i fråga har jag ägt i 4 år. Jag sökte fodervärd åt henne just därför att jag har blivit för stor för henne och då jag inte skulle ha haft råd med att ha två hästar om jag tog en ny större häst på foder.
Jag hittade en 13-årig tjej som sökte kompis åt hennes större häst, och då skulle hon även rida min ponny också så hon skulle få motion. Hon bodde bara ca 10 kilometer från mig, vilket betydde att jag kunde fara och hälsa på när jag ville (har inget körkort). Jag tyckte hon verkade helt ok, hon hade haft egen häst i ett år från förut så jag antog att hon hade vanan inne. Hon tog min ponny på foder 1 september förra året. Jag hittade en ny foderhäst åt mig själv i oktober som jag nu har hemma.

Till problemet, jag har varit och hälsat på ett antal gånger, hon verkar må ganska bra där men hon blev så himla tjock! Därtill har hon haft fång, så jag har sagt åt dem att inte ge så mycket kraftfoder då hon inte blir så mycket riden och att hon skall skos ofta då hennes hovar har börjat växa så mycket p.g.a. fången.
Var och hälsade på ponnyn idag, hon stod helt apatisk i hagen! Öronen bakåt hela tiden förutom då man sa hennes namn. Hovarna var långa som SKIDOR! :eek: Dessutom hade hovväggarna fått sprickor. Hon kan inte ha blivit skodd på flera månader! Jag har klagat på dem förut då de aldrig tog ut hovslagaren och då fick de det äntligen gjort. Har nu blivit tvungen att göra samma sak. Tråkigt då man skall behöva känna sig som nån tjatmoster hela tiden...

Nu till min fråga. Vad skall jag göra?? Jag skulle gärna ta hem ponnyn, så jag själv får sköta henne, men ekonomin och tiden ger inte det som alternativ. Det betyder att jag är tvungen att föra tillbaka min nuvarande foderhäst, som jag inte heller skulle vilja... I fodervärdskontraktet har vi ju faktiskt skrivit att det är deras ansvar att ponnyn mår bra! Skulle jag hitta en ny fodervärd som kan ha hästen hos oss (vilket är ganska omöjligt eftersom det inte finns särskilt många unga duktiga ryttare som skulle klara av det i våra trakter) skulle det kunna vara ett alternativ men det betyder att antingen ponnyn eller mitt sto som jag nu har på foder skulle behöva gå i skilda hagar, då stoet jag har nu är så elak mot andra ston. Men jag är inte sån som vill ha hästar i olika hagar, och det går inte heller så bra hos oss...

Hur skulle ni ha gjort? Tagit hem ponnyn på sturt eller bara sagt åt flickan och ge henne en ny chans för att se om hon bättrar sig med skötseln? Mår verkligen dåligt av att behöva gå omkring och tänka på hur hon har det...

Ursäkta för flummigt inlägg annars..

Sv: Gaah.. vet inte vad jag ska göra!

Varför säljer du inte bara den lilla ponnyn? Det är ju knappast så pass att du kommer krympa.

Till någon som betalar pengar för henne, och sköter henne. Nu plågas ju bara din häst.

Svår sits du hamnat i. Självklart behöver din ponny vård och det är fodervärdens ansvar att se till detta. Jag skulle ge dom en chans till att bättra sig, Du kan göra så att prata med dom, förklara det som är fel och vad som behövs åtgärdas, har dom ingen möjlighet att "hitta" rätt hjälp säg till dom att du ordnar tid till hovis/vet ja allt som behövs... självklart på deras bekostnad. Har dom ingen erfarenhet av hur mycket foder ect hästar ska ha... gör en skriftlig lista med antal kg grovfoder, evt kraftfoder men det verkar bara onödigt. Är det svårt för dom att hålla koll på hovslagare och beställa tid, beställ en fast tid till nästa omgång bara.
Vi har alla varit okunniga o alla måste få en chans att lära sig mer bara dom vill!

Så orkar du lägga ner lite tid för att hjälpa dom att hjälpa din ponny så sätt igång! Hoppas bara att dom är villiga att ta emot din hjälp, är fallet inte så så finns det nog inte annat än att hitta ny fodervärd alt att sälja henne.

Men prata med dom, är det lättaste (ändå svåraste) för att din häst inte ska må mer dåligt.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Varför säljer du inte bara den lilla ponnyn? Det är ju knappast så pass att du kommer krympa.

Till någon som betalar pengar för henne, och sköter henne. Nu plågas ju bara din häst.

Det skulle vara ett alternativ, men jag säljer inte så gärna henne då hon har haft många ägare i sitt liv och då hon fyller 23 nu i år. Jag vill helst äga henne själv så jag kan ta hem henne om det blir för stora problem. Hon e dessutom ganska knepig så jag tror inte det finns så många seriösa människor som skulle köpa en envis, gammal ponny då det finns andra unga ponnyer... Dessutom skulle det behöva vara någon som kan rida henne, eller iaf hålla igång henne på något vis så hennes hålls i skick längre.

Svår sits du hamnat i. Självklart behöver din ponny vård och det är fodervärdens ansvar att se till detta. Jag skulle ge dom en chans till att bättra sig, Du kan göra så att prata med dom, förklara det som är fel och vad som behövs åtgärdas, har dom ingen möjlighet att "hitta" rätt hjälp säg till dom att du ordnar tid till hovis/vet ja allt som behövs... självklart på deras bekostnad. Har dom ingen erfarenhet av hur mycket foder ect hästar ska ha... gör en skriftlig lista med antal kg grovfoder, evt kraftfoder men det verkar bara onödigt. Är det svårt för dom att hålla koll på hovslagare och beställa tid, beställ en fast tid till nästa omgång bara.
Tur för dig att hon finns så nära så du hinner fixa till det!

Så orkar du lägga ner lite tid för att hjälpa dom att hjälpa din ponny så sätt igång! Hoppas bara att dom är villiga att ta emot din hjälp, är fallet inte så så finns det nog inte annat än att hitta ny fodervärd alt att sälja henne.

Men prata med dom, är det lättaste (ändå svåraste) för att din häst inte ska må mer dåligt.

Lycka till

Tack för svaret! Jag skall försöka prata med dem och se. Det värsta är då jag har sagt måånga gånger att dom måste se till att hennes hovar hålls i skick + det där med maten då hon haft fång. De säger, jo okej, nog ska vi göra det. Och så blir det som det blir iaf.

eftersom du då sagt det många gånger så påpeka då att detta är sista chansen för dom ifall dom vill ha kvar henne, och var övertydlig med allt som behövs göra, hur tjataktigt det än verkar vara.
Förklara hur allvarligt det är med en ponny som har fång o är överviktig, dom kanske inte förstår det. Tar du ut hovslagaren be honom förklara det för dom också, brukar ha störrre påverkan om det kommer från en vuxen.

eftersom du då sagt det många gånger så påpeka då att detta är sista chansen för dom ifall dom vill ha kvar henne, och var övertydlig med allt som behövs göra, hur tjataktigt det än verkar vara.
Förklara hur allvarligt det är med en ponny som har fång o är överviktig, dom kanske inte förstår det. Tar du ut hovslagaren be honom förklara det för dom också, brukar ha störrre påverkan om det kommer från en vuxen.

Jo det är ju sant! Skall försöka prata med flickan, föräldrarna är det väl inte så stor idé att prata med då jag har fått uppfattningen om att de inte bryr sig så mycket + att de pratar nästan bara finska och kan ingen svenska (bor i Finland) och jag kan inte just någon finska.. :crazy:

Jättejobbig situation du har hamnat i!
Om du bara ser till ponnyns bästa måste det vara bästa att ta hem den och försöka se till så att den blir frisk igen. Det verkar inte som om den skulle kunna bli det där den är nu. Har du redan försökt och de inte har lyssnat så verkar det inte så hoppfullt. Om du sedan inte vill sälja den så finns det ju bara två alternativ till antingen behålla den eller låna ut den igen. Det tredje alternativet för ponnyns bästa som jag ser det för det verkar ju som om den mår jättedåligt måste väl ändå vara att ta bort den så den slipper lida mer.
Ett annat alternativ som jag tycker verkar urdåligt är naturligtvis att sälja den nu men vem köper en sådan häst? Den som inte har de pengar som behövs för att göra den frisk eller den som inte förstår bättre?
Detta känns som en sådan situation där man bara vill gå och gömma sig någonstans och aldrig komma fram igen.

Eftersom du äger hästen ser jag det som ditt ansvar att se till att hon får den omvårdnad som krävs. Uppenbarligen håller inte fodervärdarna måttet. Beroende på vad ni har för avtal kanske du kan kräva ersättning för en del av kostnaderna för att "återställa" hästen.

Håller med föregående talare i övrigt...

;)´Jag tycker absolut du skall prata med tösen som står på fodervärdkontraktet för din ponny, och säga si och såhär har du skrivit på att hästen skall skötas. Alltså ge denne en chans till, men om de inte ändras och hästen får de bättre så tycker jag du skall ta hem den, men kanske alternativt säga åt fodervärden att betala kostnaderna för hästen tills kontraktet gått ut, alternativt tills du hittat ny fodervärd. För hon har ändå skrivit ett kontrakt, hon betalar, men slipper bry sej om hur och när hästen sköts, för de kan du själv då göra.

KL: Förlåt för långt och onödigt skrivande. :mad:

Vi hade skrivit de på vårat fodervärds kontrakt när vi lånade ut en av våra hästar, att fodervärden var skyllidg att betala de hästen kostade tills kontraktet gått ut, oavsett om hon själv skötte om de eller inte, och tur var nog det. Hon hade hästen i samma stall som oss, då vi skrivit på kontraktet att hästen skall stå uppstallad i samma stall som ägaren hela avtalsperioden (bodde grannar), pga. att vi visset hur hon skött sin häst hon tidigare ägt, vilket inte var så ansvarsfullt, men vi tänkte att eftersomhon när hon hade egen häst och då var 14 år gammal, bodde hos sin pappa som hade noll koll på häst, han visste typ bara vad bak och fram var, knappt de. Han betalde galtt vad hästen kostade eftersom jäntan skulle ha något att syssla med men resten sket han i, för han visste ju inte hur saker och ting skulle gå till. Hästen hon då ägde stod uppstallad hos en gammal fårbonde, alla vet hur gammla bönder är. Hästen kom ut dagligen, för de såg bonden till, tejen skulle sköta allt själv, utom utsläpp och insläpp, men hon kunnde bara gå dit coh fodra knappt de. Mockade inte på veckor. Haha.. rörigt allt är, någon som fattar?? Men iaf, när vi skrev kontrakt med tjejens mamma, var tjejen 17 år, betydligt mognare och visste bättre, men eftersom vi visste hur de varit förr ville vi inte släpa hästen helt åt henne, så därför skrev vi på kontraktet att hästen skulle stå uppstallad i samma stall som ägaren, fodervärden skulle betala tills avtalsperioden var slut oavsett vem som skötte de dagliga, antingen kom hon själv och skötte hästen, och betalde då box och foder, eller så överlät hon allt åt någon annan och fick då även betala för sköttsel. Vi skrev kontrakt på 1 år, flrsta halvan av året gick allt jätte bra, hon skötte hästen som hon skulle, red den, borstade och myte, och dom såg ut som att dom var gjorda för varandra, men senare, när hästen släpptes på bete, och man betalde en summa och då ingick daglig vissitering, vilket innebar att hon inte var tvungen att åka dit varje dag, då dök hon mer sällan upp, och dom dagar hon kom så var de bara snabbtitt och sen hem, myset och dom härliga ridturerena var som bortblåsta. :confused:
Ägaren lessnade, och sa att om hon inte ville komma me för att de var för jobbigt var de bara att betal helinackordering tills kontraktet gick ut, de va hon ju oxå tvungen att göra då de var påskrivet på kontraktet.

Med min röriga historia vill jag bara säga att man skall ALLTID tänka igenom sitt kontrakt noga om man lämnar ut häst på foder, och skriva ner allt, kanske inte patetiska saker men övrigt. För om tjejen jag berättade om tex hade tagit hästen på foder i eget stall, och vi inte skrivit de kontrakt vi gjort, och sen helt plöttsligt inte tagit hand om den som vi sagt, då hade ägaren självklart varit tvungen att ta hem den för hästens eget bästa, men kanske fått offra så mkt annat för att haråd att ha den. Man skriver en kontrakt för att de skall gälla avtalstiden, man vet när den går ut och kan då förbereda sej på ändringar och lösningar när avtalstidesn slut närmar sej, men plötsliga saker kan hända.

ÄCH, nu ska jag sluta skriva. De här vart alldeles för invecklat. Haha.. undra om någon ens orkar läsa. Virr virr, de är söndag och jag är trött.

Jo alltså hästen mår ju inte dåligt på det viset, bara de skulle ge henne mat efter vad hon får motion skulle hon bli piggare och gladare.. för att inte tala om regelbunden verkning då...

Jag ska säga åt henne men bättras det inte tar jag nog hem henne! Har kommit överens om det med morsan också, så får vi se vad jag gör med min nuvarande foderhäst då...

Till Beeaatch: Jag har haft en fodervärd på den här ponnyn före den nuvarande också. Då stod ponnyn i mitt stall så jag kunde se efter henne och det är jag mycket glad för eftersom flickan var mycket bortskämd och jag var tvungen att säga åt dom hela tiden också vad som skulle göras... Slutade med att hon sa upp kontraktet då hon inte vågade rida ponnyn längre, men då fortsatte de betala skoning och hö tills kontraktet gick ut, men jag skötte henne.

Jag försökte skriva ner allt jag kom på nu i detta kontrakt jag har med den här flickan. Har tyvärr inget skrivet att jag kan ta tillbaka hästen när som helst om den blir misskött, men det måste jag väl kunna göra iaf eftersom jag har skrivit klart och tydligt att hästen skall skötas på ett sätt som främjar dess välmående och att regelbunden verkning o.s.v. är nödvändig?

Har för övrigt pratat med flickan och hon medgav att det var länge sedan de hade blivit skodda och hovslagaren skulle komma nu inkommande vecka. :)

Jag tycker i alla fall att du ska ta hem ponnyn GENAST med tanke på hur hon blir behandlad.. det är juh inte klokt vilka idioter till människor det finns :eek::eek:..
nä ta hem henne så hon får den omvårdnad hon behöver :cry:.. skulle då jag ha gjort.. på stört..

hoppas det löser sig :)

kramar//W

Jag tycker i alla fall att du ska ta hem ponnyn GENAST med tanke på hur hon blir behandlad.. det är juh inte klokt vilka idioter till människor det finns :eek::eek:..
nä ta hem henne så hon får den omvårdnad hon behöver :cry:.. skulle då jag ha gjort.. på stört..

hoppas det löser sig :)

kramar//W

Som sagt skulle jag gärna göra det men då skulle jag vara tvungen att föra hem min nuvarande foderhäst.. :(

Jag ger dom en chans till, då de nu hade fixat hovslagaren nu också före jag hann säga till, men funkar det inte tar jag hem henne. Har också sagt till om kraftfodern nu så de minskar på den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 285
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 413
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama