Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

Sv: Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

När jag läser allt detta, blir jag pissesur. Samtidigt får jag svar på tal. Jag har mina hästar hemma. Jag åker aldrig bort (ett val jag har gjort när jag bestämde mig för att ha djur). Tycker det är otroligt taskigt att man inte kan lita på folk i sin närhet. Framför allt kan jag inte förstå att människorna som du litar på, som är hästmänniskor, låter din pålle lida. FY FAAAAN.

Svar till Nicke och Hambo:

Jag har varit pedant med att ha på henne täcket och började med det tidigt innan sommaren och knotten kommit igång och smorde henne noggrant också i förebyggande syfte långt innan sommaren kom. Men efter att jag köpt nylanders hästkräm och smort henne med det så kliade hon sig inte alls och det resulterade i att jag bestämde mig för att helt enkelt skippa täcket eftersom hon inte behövde det.
När hon senare gick på bete tog jag med täcket och kollade noggrant om hon kliade sig för då skulle jag kastat på det eller tagit henne hem igen om det blev för mycket men hon klarade sig utmärkt och levde lika bra som vilken annan häst som helst- syntes knappt att hon hade eksem. Dock gällde det att man smorde henne noggrant och helst varje eller varannan dag.
Hon behövde alltså inte täcket och jag litade på att kompisen skulle smörja in henne så hon inte skulle klia sig men det gjorde hon inte. Jag känner det så att det egentligen inte är mitt fel- jag ska nästa gång tänka om femhundra gånger innan jag bestämmer mig för att åka och lämna henne själv eftersom jag tydligen inte kan lita på dessa människor eller någon alls för tillfället, så på det sättet är det mitt fel- men att hon inte hade eksemtäcket på är inte mitt fel då hon inte behövde det om man bara såg efter henne ordentligt. Hoppas ni förstår då jag svamlar nog.

Min personliga mening är dock att man tar hand om sina hästar själv.

Jag åker nästan aldrig iväg någonstans, sist jag åkte iväg var tre dagar bort till pojkvännen och det var för ett år sedan under sportlovet och då blev hästen omhändertagen på en ridskola. Jag tar alltid hand om min häst och gillar inte att behöva fråga andra om hjälp då hästen är mitt ansvar och mitt ansvar endast. Men man kan inte leva endast för hästens skull och även jag behöver en kort semester där jag helt enkelt får vila mig och sova ut. Gör man inte det finns det en stor chans att man sliter sönder sig själv och tröttnar på hästarna. Jag tycker inte att man kan åka iväg stup i kvarten men en gång per år kan man väll unna sig några dagar.

Hej hej!

Nu lägger jag mig nog i lite om något jag vet väldigt lite om.

Men, och rätta mig gärna om jag har fel, om hästen har sommareksem då är det som ger enskilt bäst resultat mot eksemen att hästen inte behöver vara ute i skymning/gryning?

Är det för övrigt vetenskapligt bevisat att hästarna blir bättre med insmörjning.(alltså om man låter två eksem hästar från samma stall hanteras exakt likadant förutom att den ena blir smord och den andra inte?)Vet ni något?

Ursäkta kapningen..............grannen har en eksemhäst och har yttrat sådana här funderingar.Jag är nyfiken.

Hoppas din häst är bättre nu iaf...

Jag är inte heller så duktig på det här med eksem. Men om din krake klarar sig med en bra smörjning och av salva som funkar bra är väl de skitbra att slippa täcket! Klart man ska kunna lita på sina med människor, men man blir ju aningens mörkrädd ibland!

Min ena vän har två russ... iaf den ena vet jag har eksem. de har hittat en bra salva som gör att täcket inte behöver användas!

Och jag personligen gillar inte täcken. Det kan bli varmt även med en t-shirt de varmaste dagarna!

Till TS hoppas hästen din blir bra i huden snart.!!

Hej hej!

Men, och rätta mig gärna om jag har fel, om hästen har sommareksem då är det som ger enskilt bäst resultat mot eksemen att hästen inte behöver vara ute i skymning/gryning?

Beror på vilken eksem din häst har- soleksem så ska man undvika solens värsta timmar (ungefär mitt på dagen). Är det knotteksem så är det under gryning och skymning som hästen skall stallas upp, då knotten är värst.

ZOFUS;8710340 Är det för övrigt vetenskapligt bevisat att hästarna blir bättre med insmörjning.(alltså om man låter två eksem hästar från samma stall hanteras exakt likadant förutom att den ena blir smord och den andra inte?)Vet ni något? [/QUOTE skrev:
Det har gjorts olika studier på hur hästar reagerar vid vissa preparat, vet att man provat antihistaminer men att de inte funkat. Just om insmörjningar vet jag inte men det tror jag absolut att det gjorts, kolla på SLU.
Jag har ju bevis hemma, självklart att det blir en skillnad på om man smörjer eller inte men det beror ju också på vad man smörjer med.

Hej hej!

Är det för övrigt vetenskapligt bevisat att hästarna blir bättre med insmörjning.(alltså om man låter två eksem hästar från samma stall hanteras exakt likadant förutom att den ena blir smord och den andra inte?)Vet ni något?

Ursäkta kapningen..............grannen har en eksemhäst och har yttrat sådana här funderingar.Jag är nyfiken.

Hoppas din häst är bättre nu iaf...

Om man bara utgår från sina egna och vänner och bekantas erfarenheter, så JA. Smörja hjälper. Men om man inte kan vara spiksäker på att hålla koll på hästen varenda timme så kan det vara en bra sak att skaffa ett eksemtäcke.
Då är man mycket mer säker.
Och det hjälper så enormt mycket bättre.
OCH. Det nästan allra viktigaste.
Har man en eksemhäst bör man kunna erbjuda den en byggnad där den kan gå in och ta skydd för insekterna.
Gärna med köldridå för dörröppningen, för att hålla insekterna ute.

Kl
Och har man täcke så är det ingen katastrof om man inte smörjer jämt och ständigt. Täcke är det absolut viktigaste när det gäller kli-hästar.
Att det skulle bli så varmt, petitess i sammanhanget.

Självklart är huvudansvaret ditt men jag anser ändå helt klart att de som skulle sköta hästen har gjort fel. Du bad ju dem att kolla till hästen och smörja den och när de då går med på det bör man ju kunna lita på dem.
Fast, som i många andra fall blir ju saker bäst när man får sköta det själv...

Ja men det går ju inte alltid. Hur gammal blir en häst? På den tiden kanske du bryter benet o är på sjukhus, får barn o e på bb, jag kan fortsätta i all oändlighet. Det är inte rimligt o kommentaren är helt orimlig i långa loppet.

Kl
Och har man täcke så är det ingen katastrof om man inte smörjer jämt och ständigt. Täcke är det absolut viktigaste när det gäller kli-hästar.
Att det skulle bli så varmt, petitess i sammanhanget.

Det beror på hur man tänker. Även om du har täcket och "glömmer" att smörja en dag så kliar det fortfarande på hästen. Visst den kliar inte av sig manen för att täcket hindrar men det är ju fortfarande obehagligt! Täcket ska inte vara en sak som hjälper dig att slippa smörja lika ofta utan oavsett om täcket är på ska hästarna smörjas för det slutar inte att klia.
Plus att jag kände på täcket igår och det är ungefär lika tunt som en av mina t-shirts, till och med jag svettas i en t-shirt när det är 26 C ute- tänk er då en häst som har 10 ggr mer hår än mig (som fö är en ponny) är det ganska varmt ändå.

Jag förstår att du är sur! Men du skulle nog satt på täcket...
Som mamma till två döttrar med exemhästar vet jag hur det är. Nu i sommar jobbade jag borta under veckorna samtidigt som äldsta dottern var borta under en månad så det var 10åringen och grannarna (som har travhästar) som tog hand om våra pållar. Dom hade täcke dygnena runt och jag tvättade täcken, hästar och smörjde dom på helgerna. Tack vare detta är dom i bra skick nu, hästarna alltså.

Men täcket skyddar också mot solen
Min häst som har täcke står ute i solen, men dom som inte har det
går in i lösdriften.
Jag ska själv åka i väg i 10 dagar.
En tjej som jag har tagit hand om min ena häst ska bo hemma hos mig
Kvar hemma har jag alltså 2 hästar och en katt.
Jag är mest orolig för min gamla katta !

Men jag har inte varit hemifrån på 4 år och det är dags att rasta lite från allt !
Men jag vet av erfarenhet att det alltid är nåt man skulle gjort bättre än hästvakten om man inte åkt:crazy:

Hej från Hambo

Med risk för att göra reklam....Bo...e..tt.
Lite dyrare men bäst tycker jag !
Hej från hambo

Till och med gamla farfar 70 år gammal skötte mina pållar exemplariskt med salvor, rent vatten och rejält med hö när hela familjen var bortrest 5 dagar!

//millus

Hallå :D Jag har också en eksemponny.
Undrar vad du smörjer din ponny med och hur det fungerar.
Själv använder jag Nylanders, Funkar okej.
TACK! / Mathilda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka