Gå ut med valpen mitt i natten? (lite långt)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 12 724
A

Athina

Idag fick jag höra av en arb.kamrat som skaffat hund att jag är helt pucko som går ut med valpen mitt i natten så att den kan pinka ute.

Dem har skaffat en New Foundland som nu är 10v och den valpen sover genom hela natten och behöver tydligen inte ut och pinka mitt i natten, så det sista dem gör innan dem själv lägger sig är att gå ut med valpen så att den får pinka, sen går dem in och lägger sig, sover genom hela natten och när valpen vaknar, tidig morgon, då gå dem ut.

Våran Valp 13v Schäfer, har ju väckt oss mitt i natten och pinkat inne och då har vi tagit ut valpen för att visa att ute pinkar man. I början fick vi gå ut nästan 1gg/h.
Den sista veckan har han inte vaknat och sagt till utan jag har vaknat och tänkt att "nu har han hållit sig i 5h, han behöver nog gå ut" och så har jag tagit ut honom. Här kommer det jag får bastning på, att jag VÄCKER den SOVANDE valpen för att ta ut honom.
Då säger min arb.kamrat att jag vänjer honom vid det, så jag kommer ha svårt att få honom sova genom hela natten.
Jag tycker ju då, att ja men han sover ju, han kan ju lika väl sova vidare.
Vår vet tycker att det är ok som vi går, då det är inte förän nu som div ringmuskulatur är utvecklad som gör att valpen kommer kunna hålla sig mer och mer och kontrollera sitt pinkeri. (det är min första valp, så jag ringer dem och frågar om allt)

Vi lägger oss 21 och då tar vi ut honom precis innan, sen är det då 02, sen går jag själv upp 05.30, men tar inte ut valpen förän 06.30 då han själv vaknar och hälsar på mig vid frukost bordet.

Är jag Dum som väcker min hund och tar ut honom i trädgården så han får pinka kl.02 på natten?

Sv: Gå ut med valpen mitt i natten? (lite långt)

Jag skulle aldrig väcka en valp mitt i natten för att kissa, jag tror nämligen också att det kan bli till en vana om man är otur.

Har inte gått ut alls på nätterna med mina valpar .

Jag skulle tagit ut min hund på natten om jag såg att hon behövde det, dvs vaknar, vandrar runt, pep eller något. Men jag hade inte väckt henne.

Sover dem hela nätterna då?
För ända fram tills för än vecka sedan har han väckt oss hela tiden.
Då min Sambo jobbar i natt tänkte jag nu prova och se om han kan hålla sig tills i morgon bitti.
Som sagt det är ju min första valp och har inte så många att fråga om saker och ting.:cry:

Men då är ju buke perfekt :D

Om valpen väcker dig ska du gå ut med den ( min åsikt ) men du ska inte väcka din valp.

Ingen av mina valpar har behövt gå ut på natten, dom har sovit genom hela natten. Dock går vi och lägger oss mycket senare än ni gör..

Att säga att du är dum är ju lite överdrivet, snarare överbeskyddande ;).

Jag tycker som så att det är absolut inget fel i att gå ut med valpen på natten om den säger till om det, det visar ju bara att den har förstått att man ska säga till och göra det ute.
Men att väcka valpen skulle jag nog aldrig få för mig, så länge jag inte visste att den kanske inte vaknar även om den är jättekissnödig utan "gör det i sömnen" istället. Men då finns det en anledning.
Att väcka en sovande valp känns inte så schysst. Vad det kan få för konsekvenser vet jag dock inte mer än att det spontant känns "fel".

Jag behöver verkligen mina 8h på natten och jag börjar 7 nästan varje dag och måste åka lånt dit, så jag åker hemifrån 6. zZzzzZZzzzz

Men när jag jobbar halv natt och kommer hem ca 01. Om hunden då vaknar när jag smyger in, skall jag bara gå och lägga mig och se om han lägger sig igen eller se om han visar att han är väääldigt kissnödig??

Om hunden vaknar och rör sig så kanske det är bäst att ta ut valpen för att kissa.
Min sambo jobbar ibland kväll och då kommer han hem 00.40.
Då brukade han ta ut valpen eftersom hon alltid vaknade och började röra på sig.

Jag säger varken bu eller bä.

I början brukade jag ställa klockan på natten för att titta till honom... han brukade vakna till när vi gick upp, så man kan ju säga att vi "väckte" honom. Annars vaknade han utan att vi hörde och så kissade och bajsade han på golvet. Vid vissa tillfällen (om jag var ledig eller började sent) väckte jag honom när min sambo åkte till jobbet vid halv 7, så att vi kunde somna om igen sen utan att han skulle upp lite senare och behövde ut, och så kunde man inte somna om. Men detta var kanske.... de två första veckorna.
Sen började han få mer rutin och sov iallafall fram till halv 8, och det kunde man ju acceptera.
Så om du känner att du just vid det tillfället vill väcka din valp, gör det!
Jag tycker absolut inte att du är dum!
Men man borde nog låta valpen sova ibland fram tills den vaknar.. jag blev förvånad när våran lilla lilla valp sov heeela natten, från kanske... 12 till halv 10! De lär sig till slut och jag tycker att vårat spring en gång på natten gav resultat!

Jag tycker inte man bör väcka en valp för att ta ut den men om den av någon anledning blir väckt bör man nog låta den kissa.

När min var valp väckte hon mig två gånger varje natt (nästan alltid exakt kl 02 och kl 05.30) i ungefär en månads tid. Sedan slutade hon med det helt plötsligt och sov istället hela natten igenom. Gissa om jag var glad!

Jag har själv en 10v valp nu. Skulle ALDRIG falla mig in att medvetet väcka henne när hon sover, däremot vaknar jag om hon börjar röra på sig och då går jag upp och tar ut henne, och då brukar hon kissa/bajsa på en gång och sen in och sova igen. Första dagarna gick vi upp mellan 3-4ggr (jag är lättväckt), men natten till idag var vi bara ut en gång (om jag inte gått i sömnen;)) sen vaknade hon igen halv 7 och då tyckte jag det var lika bra att gå upp. Har svårt att somna om när det börjar bli ljust:crazy:

Himmel.. Jag hade riktig "valpkoma" när jag skaffade min:D
Gick å lade mig vid tolv, vaknade vid halvfem i två veckor! Var mer död än levande under den tiden, kan jag lova:eek:
Men jag behövde aldrig kliva upp mitt i natten...
Men jag säger som dom andra, ser du att valpen vaknar så ta ut den om den inte genast somnar om.. Skulle heller aldrig väcka en sovande valp för den sakens skull!
Lycka till med valpisen, vips så är den stor (så njut av tiden) och odrägligt tonårig men det är ju en helt annan tråd;)

Vi sprang också upp på natten, tills vi en morgon vaknade av att Keo sovit hela natten och vi med!

Sedan dess tänker vi "det är bara när han är vaken han kan känna att han är kissenödig".

Nu är han så gammal att han kan hålla sig, även på dagen. Men sedan vecka 10 har han sovit alla nätter, även om han vaknar ibland och byter sovplats. det har aldrig hänt en olycka på natten. (Men alla är individer!)

Lycka till!

/Syrsa

När jag går ut vid 21 brukar han oftast bajsa, han bajsar jämt vid 02 och sen igen vid 6 halv 7.
Så det känns ju som han behöver gå ut, då han bajar så mycket. Självklart kissar han ju varje gång också.
Ja men nu prövar vi med att soooooova en natt. Han är redan utslagen i sin sackosäck, medan jag sitter och ser på film och knappar på datorn. :)

Ta ut hunden innan du själv lägger dig och gå inte ut med den om den inte vaknar, kommer man hem på natten är det lika bra att ta ut den eftersom den förmodligen börjar röra på sig.
Min mamma har alltid lärt ut att en valp ska ut när den ätit, sovit eller lekt! Det är en fungerande tumregel.

Lånar lite från tråden. har en valp som är 12 veckor som kissar inne mellan 1-4 gånger varje natt! går ut med han vid ca halv 12 på natten o sen ut vid 6. vi provar åxå o försöka gå ut i natten men då har han redan kissat 1 gång.

va ska man göra för att få de bli bättre?

Lånar lite från tråden. har en valp som är 12 veckor som kissar inne mellan 1-4 gånger varje natt! går ut med han vid ca halv 12 på natten o sen ut vid 6. vi provar åxå o försöka gå ut i natten men då har han redan kissat 1 gång.

va ska man göra för att få de bli bättre?
Begränsa utrymmet på natten, Hägna in så att det blir en "mjuk" yta där valpen får plats utsträckt, och en "bar" yta där valpen får plats utsträckt, och placera hagen intill sängen. Blir valpen nödig, kommer den säga ifrån, och då bär ni ut den så den får kissa, sen tillbaka till hagen.

Instämmer med föregående talare. Det är helt överlägset med en liten inhägnad. Även små barn sover i spjälsäng.

Som sagt det är ju min första valp och har inte så många att fråga om saker och ting.:cry:

Använd dig av din valps uppfödare. H*n bör kunna ge dig vägledning i allt som har med valpens första år att göra. Senare i livet bör samma uppfödare ha god kännedom om det allmängiltiga, medan olika tränings-/tävlingsgrenar kan kräva andra orakel.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 565
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 576
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?