Gå upp i vikt, nyttigt. Hjälp

Gry

Trådstartare
Min son,12 år, har fått Concerta, som gör att han går ner i vikt, fast han är smal redan nu. (Tappar hungerkänsla bla men den kommer igen på kvällen) Bup är oroliga och vill inte att han ska gå ner ett gram till om han ska fortsätta äta medicinen och jag ser ju vad den hjälper!!

Jag kan tusen sätt att gå upp i vikt på, onyttigt. Men finns det bra tips så man slipper dra i sig skit i form av choklad, godis, läsk... Han gillar grädde bl.a. Vi gör en smoothie varje dag m 2dl grädde i. Känns rätt fräscht ändå. Röd mjölk och grädde i all mat. Men det räcker inte. Han måste dra i sig mer, vid sidan om.

Har ni ngt tips?

Kanske borde han borde äta sådana där kalorisnacks eller vad de heter men det är som någon form av godis fast ändå inte och innehåller kalorier, vet jag har hört om en som var tvungen att äta jättemycket för att behålla vikten pga av ämnesomsättningen och då åt denne något sådant också. Kanske kan det hjälpa?

• Gilla
Reactions: Gry
Näringsdryck? @Matmissbrukaren tipsade mig om en med 500 kcal i, är ju rätt lätt att få i sig i farten och även med sämre aptit. Fortimel har en näringsdryck med 300 kcal i, var riktigt goda.

Nötter och liknande energibars kanske också kan vara något?

• Gilla
Reactions: MM
Äter han mellanmål? Det är bra sätt att få i sig mer energi om man inte orkar äta stora portioner.

Nötter innehåller mkt energi per 100g och kanske är lättare att få i sig? Smoothies med fet yoghurt, solrosfrön, bär/frukt. Fet mjölk som måltidsdryck. Grädde i såser osv som du redan nämnt.
Precis som du säger är det näring han behöver. Inte tomma kalorier i form av godis, glass osv som mest är socker.

När jag skulle gödas upp pga min anorexi back in the days, så var mellanmålen det man fokuserade mest på. Även näringsdrycker från apoteket som är bra sammansatta och innehåller 300 kcal på 2 dl. Smakar milkshake.

BUP måste ju kunna remittera till en dietist som kan hjälpa er? Är min första tanke...

Min son,12 år, har fått Concerta, som gör att han går ner i vikt, fast han är smal redan nu. (Tappar hungerkänsla bla men den kommer igen på kvällen) Bup är oroliga och vill inte att han ska gå ner ett gram till om han ska fortsätta äta medicinen och jag ser ju vad den hjälper!!

Jag kan tusen sätt att gå upp i vikt på, onyttigt. Men finns det bra tips så man slipper dra i sig skit i form av choklad, godis, läsk... Han gillar grädde bl.a. Vi gör en smoothie varje dag m 2dl grädde i. Känns rätt fräscht ändå. Röd mjölk och grädde i all mat. Men det räcker inte. Han måste dra i sig mer, vid sidan om.

Har ni ngt tips?

-Var noga med mellanmålen.
-För en del kan sockret och syran i ett litet glas juice locka igång hunger inför en måltid. Kan funka att börja dagen med några klunkar juice om frukosten är svår.
-Gör egen gräddglass på bra råvaror och mindre socker än vad det är i vanlig glass.
-Nötter är energitäta.
-Alltid lite extra olja eller smör på maten vid servering.

• Gilla
Be att få träffa en dietist.

Min son har också ADHD och går nu på Strattera. Tidigare Ritalin och Concerta.

Vi har kämpat med maten i flera år. Har någon tråd jag skrev för kanske ett år sedan eller mer här där jag fick en massa tips om jag jag kunde ge honom. Jag orkar inte leta reda på den dock :p

Min son har näringsdrycker men tyvärr är han inte förtjust i dom men som läget är nu så är han stabil och behöver inte ta dom så länge vi ser till att han får i sig mat.

För våran del har har det hela tiden varit rätt akut att få upp honom i vikt så vi har gett honom det han vill ha. Läkaren bad oss ge honom glass till frukost bara han åt. Det var kämpigt ett tag.

Men extra smör på smörgåsen, såser gjorda på grädde, smörslungade grönsaker, röd mjölk m.m. kan hjälpa.

Tusen tack för tips!! Näringsdrycker ska införskaffas! Tack för det, hade inte tänkt på det. Nötter är också bra. Också att dricka lite jos innan maten. Bra inför frukosten. Ja det är svårt att göra middagen mer kaloririk så det är nog mellanmålen vi får fokusera på.
Dietist är ju ett superbra tips också. Känner mig lite trög, borde ju tänkt på det själv. Nåja.

Finns fler tips, så gör det, so bring it on! Annars säger jag supertack för hjälpen!

Gillar han russin?

En kompis växte oerhört som tonåring och klarade sig inte på frukost, skollunch och middag. Hon hade ständigt småpaket med russin i väskan som hon knaprade på. Hon fick en son med samma bekymmer och även där var russin en stor hjälp. De skjutsar upp blodsockret och när det föll blev han dessutom hungrig.

• Gilla
Och glasstipset, glömde jag att tacka för, det var ju jättebra! Gör egen typ 2 ggr per år men det är nog bäst att göra oftare!

Gillar han russin?

En kompis växte oerhört som tonåring och klarade sig inte på frukost, skollunch och middag. Hon hade ständigt småpaket med russin i väskan som hon knaprade på. Hon fick en son med samma bekymmer och även där var russin en stor hjälp. De skjutsar upp blodsockret och när det föll blev han dessutom hungrig.
Jodå, russin går ner. Kanske kan locka igång hungerkänslorna. Bra tips!

I samband med behandling som kunde medfört stor viktnedgång sa jag spontant att då kan jag ju köpa näringsdryck men fick stränga order på att då skulle jag bums höra av mig. Rätt att jag skulle få näringsdryck men vården ville förvissa sig om att det var en "bra" så börja med dietisten tycker jag

• Gilla
Hur funkar han med kolhydrater? En del med olika neuropsykiatriska diagnoser kan ju bli väldigt speedade på snabba kolhydrater.

Annars tycker jag kolhydrater är betydligt mer effektivt än fett (menar inte att man ska snåla på fettet för den sakens skull). Jag är själv "tvångsmatad" med glass, grädde och smör under min uppväxt. Nu som vuxen går jag inte upp i vikt av mer fett (äter dock ganska fet mat) utan när jag vill gå upp i vikt måste jag öka kolhydraterna. Äter jag pasta så blir jag hungrig igen efter 1-2 timmar, 3 om jag har en väldigt fet gräddsås till. Medan jag lätt kan stå mig i 5-6 timmar om jag äter ris eller potatis med fet sås kött.

Men som sagt, beroende på hur hans problematik ser ut kanske snabba kolhydrater inte är optimalt. Jag har jobbat med barn som klättrat på väggarna, blivit utåtagerande och haft enorma självskadebeteende efter att ha ätit en frukt, följt av svår ångest. Så man får ju anpassa efter individen.

Vet att min syster hällde något pulver på sin dotters mat så att den innehöll mer kalorier
sedan hade de även sprutt till maten (flytande margarin) vilket fortfarande gillas trots att åldern iår blir 15

Jag är uppväxt på russin och hade alltid flera paket med till skolan. Hjälpte mig att hålla vikten och blodsockret på en bra nivå.
Så russin är bra mellanmål!

Edit: såg nu att russin redan nämts.

Digestivekex hade jag alltid med mig till skolan. Är fortfarande ett favoritmellanmål att knapra på, särskilt olivsorten. :)
Ett kex är ungefär samma kcal som en halv dl russin, eller nästan en hel banan. 3-4 kex försvinner i ett nafs. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
16 040
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa... 2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Vår (mammas) gammelhund behöver gå ner i vikt då hon lagt på sig lite för mycket senaste åren. Det är inget överdrivet men nu när hon är... 2
Svar
30
· Visningar
4 132
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar... 65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
172 700
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka