Gå till jobbet för att sedan sjukskriva sig

Det är precis det fetade jag menar. Oavsett när man sjukskriver sig så borde man få samma karens. Det ska inte spela någon roll om man blir sjuk mitt på dagen, går till jobbet sjuk och går hem mitt på dagen eller sjukskriver sig på morgonen.
Aha, jag fattar.

Fast jag tycker att man ska kunna jobba så länge sjukdomen inte gör att man inte kan, och då också få betalt för det. Så gör jag själv hela tiden, men jag har särskilt högriskskydd så för mig handlar det inte om karensdag. (Undantag: jag gör det inte när jag jobbar pass med låg bemanning. Då stannar jag hemma direkt på morgonen om jag vaknar med lätt migrän, för att de ska hinna få in en vikarie. En dag med normal bemanning går jag däremot till jobbet och kör så länge det går, i bästa fall ger sig migränen under dagen, i mittenfallet håller den sig på hanterbar nivå, i sämsta fall blir den kraftigt värre och då går jag hem)

Aha, jag fattar.

Fast jag tycker att man ska kunna jobba så länge sjukdomen inte gör att man inte kan, och då också få betalt för det. Så gör jag själv hela tiden, men jag har särskilt högriskskydd så för mig handlar det inte om karensdag. (Undantag: jag gör det inte när jag jobbar pass med låg bemanning. Då stannar jag hemma direkt på morgonen om jag vaknar med lätt migrän, för att de ska hinna få in en vikarie. En dag med normal bemanning går jag däremot till jobbet och kör så länge det går, i bästa fall ger sig migränen under dagen, i mittenfallet håller den sig på hanterbar nivå, i sämsta fall blir den kraftigt värre och då går jag hem)

Såklart ska man få betalt för de timmar man arbetat, det är timmarna man inte arbetar som jag pratar om. Alltså vilka timmar man har karens vs får sjuklön.

Såklart ska man få betalt för de timmar man arbetat, det är timmarna man inte arbetar som jag pratar om. Alltså vilka timmar man har karens vs får sjuklön.
Karens för de timmar man inte kunde arbeta för att man blev sjuk, tycker jag då. Alltså att man blev sjuk under dagen. Inte att man släpade sig till jobbet när man borde varit hemma, för att sedan gå hem efter sex timmar så att man slipper åtta timmars karensdag och kommer undan med två.

Det är möjligt att jag inte alls förstår dig, för mig är det här så självklart.

Karens för de timmar man inte kunde arbeta för att man blev sjuk, tycker jag då. Alltså att man blev sjuk under dagen. Inte att man släpade sig till jobbet när man borde varit hemma, för att sedan gå hem efter sex timmar så att man slipper åtta timmars karensdag och kommer undan med två.

Så om man jobbar 4 timmar får man 4 timmar karens och sjuklön dagen därpå, men om man sjukskriver sig på morgonen får man 8 timmar karens och sjuklön dagen därpå?
Det är just det jag vänder mig emot. Jag tycker att man kan ska få samma antal timmar karens oavsett när man sjukskriver sig. Jobbar man 4 timmar och går hem så får man 4 timmar karens den dagen och 4 timmar nästa dag, därefter sjuklön.

Så om man jobbar 4 timmar får man 4 timmar karens och sjuklön dagen därpå, men om man sjukskriver sig på morgonen får man 8 timmar karens och sjuklön dagen därpå?
Det är just det jag vänder mig emot. Jag tycker att man kan ska få samma antal timmar karens oavsett när man sjukskriver sig. Jobbar man 4 timmar och går hem så får man 4 timmar karens den dagen och 4 timmar nästa dag, därefter sjuklön.
Alltid 8 timmar, menar du då? Ja, det är det jag inte håller med om.

@As_Vegas Om man går hem efter två tim, vilar och mår bättre och går till jobbet igen dagen efter. Ska man fortfarande få lika många timmars karens som den som var borta hela dagen?

Nej, jobbar man 2 timmar så får man fullt betalt för 2 timmar. Karens på resterande 6 timmar den dagen och så fullt betalt dagen efter när man är tillbaka.
Är man borta en hel dag och kommer tillbaka dagen efter så får man karens på den dag man var borta.
Alltså, man får vara sjukskriven mer än åtta arbetstimmar för att man ska få sjuklön.

Det där är väldigt olika hur företagen gör. Hos oss är det ofta dom vill att man kommer in "och bara startar något" även om man egentligen känner att man är för krasslig för att orka jobba. Ibland jobbar vi ensamma och då kan man nästan inte sjukskriva sig. Samtidigt så får man då karens både för den dagen man gick hem och nästa dag om man är där mer än halva arbetspasset den första dagen. Dvs kan man lyckas få 1,5 dagars karens.

Jag respekterar din åsikt, men ... jag har ändå utfört mitt jobb under sex timmar, varför skulle just jag inte vara berättigad till att slippa karens, jämfört med en som "plötsligt blir sjuk" under dagen? Jag VET ju inte när jag går till jobbet på onsdag att jag SKA vara sjuk på torsdag, det är ju ett beslut och en känsla man känner av under dagen liksom? Sen kanske jag hade kunnat kämpa ytterligare tre timmar eller två, men vad är egentligen skillnaden, det kanske den som "plötsligt blev sjuk" också hade kunnat göra?

Det fetade är vi helt överens om.
Jag ska försöka förtydliga:
Person A jobbar 4 av 8 timmar och sjukskriver sig. A får karens på 4 timmar.
Person B jobbar 8 timmar och sjukskriver sig morgonen efter inför nästa dag. B får karens på 8 timmar.
Därefter gäller detsamma för båda.
B får 8 timmars avdrag för sitt sjukdomstillfälle, men A får bara 4 timmars avdrag för sitt sjukdomstillfälle. B får alltså 4 timmars avdrag mer än A, bara för att B vaknade sjuk medan A blev sjuk mitt på dagen.
Varför ska B få fler timmar avdragna bara för att B blev sjuk vid ett annat klockslag än A?

För att A kunnat jobba längre innan sjukdomen blev sådan att hen fick avvika från arbetet?
Ska A alltså jobba obetalt? Är det rättvist?

Det borde vara samma antal timmar oavsett när man sjukskriver sig. Alltså att man inte får fler karenstimmar bara för att man sjukskriver sig på morgonen istället för mitt på dagen.

Jag tycker det låter jättekonstigt.
Mitt jobb tex .
Tur som är elva timmar , jag jobbar halva turen och går sen hem .
Kollega sjukskriver sig direkt på morgonen .
Då tycker du att vi båda ska få 11 timmars karens?

Tycker det är självklart att man får avdrag för de timmar man varit borta .

Alternativet är att ge upp redan på morgonen och få karensdag direkt. Vilket känns onödigt dyrt

Det är en enorm förmån att kunna vara sjuk och få betalt - oavsett om det är av staten eller av den som har anställt en.

Det är systemet som det är fel på om folk väljer att göra så här för att det är för dyrt för dem. Karensen borde vara densamma oavsett om man jobbat ett par timmar eller inte.

För att A kunnat jobba längre innan sjukdomen blev sådan att hen fick avvika från arbetet?
Ska A alltså jobba obetalt? Är det rättvist?
+ @Bison

Nej, karenstimmarna hamnar alltså efter det klockslag man sjukskrivit sig. Sjukskriver man sig efter 4 timmar så får man karens på de 4 timmar som är kvar den dagen + de 4 första timmarna dagen efter (om man inte går tillbaka till jobbet dagen efter). Jag pratar alltså om de timmar man är frånvarande, vilka av timmarna som är karens eller ger sjuklön.
Självklart ska man ha normal lön för normalt arbetade timmar.

+ @Bison

Nej, karenstimmarna hamnar alltså efter det klockslag man sjukskrivit sig. Sjukskriver man sig efter 4 timmar så får man karens på de 4 timmar som är kvar den dagen + de 4 första timmarna dagen efter (om man inte går tillbaka till jobbet dagen efter). Jag pratar alltså om de timmar man är frånvarande, vilka av timmarna som är karens eller ger sjuklön.
Självklart ska man ha normal lön för normalt arbetade timmar.

Det tycker jag är helkonstigt.
Speciellt för oss som jobbar oregelbundet. sjukar du dig en dag som är 4 timmar får du fyra timmars karens , är dagen 12 timmar får du 12 timmars karens.

Det tycker jag är helkonstigt.
Speciellt för oss som jobbar oregelbundet. sjukar du dig en dag som är 4 timmar får du fyra timmars karens , är dagen 12 timmar får du 12 timmars karens.

Det exemplet med just 8 timmar gällde ju just kontorstider.
Jag har ett sånt jobb att jag kan få upp till 16 h karens, men med kollegor med 4 timmarspass, så det kan skilja 12 h på hur många timmar karens jag och en kollega får trots att vi åkt på samma förkylning. På jobb med oregelbundna tider hade jag gärna sett att man fick sjuklön efter ett visst antal karenstimmar hellre än hela pass. Tex att efter 8 timmars sjukskrivning får man sjuklön from timme 9 och framåt.

Det exemplet med just 8 timmar gällde ju just kontorstider.
Jag har ett sånt jobb att jag kan få upp till 16 h karens, men med kollegor med 4 timmarspass, så det kan skilja 12 h på hur många timmar karens jag och en kollega får trots att vi åkt på samma förkylning. På jobb med oregelbundna tider hade jag gärna sett att man fick sjuklön efter ett visst antal karenstimmar hellre än hela pass. Tex att efter 8 timmars sjukskrivning får man sjuklön from timme 9 och framåt.

För mig är det självklart att man får avdrag för den tiden man är borta.

Jag respekterar din åsikt, men ... jag har ändå utfört mitt jobb under sex timmar, varför skulle just jag inte vara berättigad till att slippa karens, jämfört med en som "plötsligt blir sjuk" under dagen? Jag VET ju inte när jag går till jobbet på onsdag att jag SKA vara sjuk på torsdag, det är ju ett beslut och en känsla man känner av under dagen liksom? Sen kanske jag hade kunnat kämpa ytterligare tre timmar eller två, men vad är egentligen skillnaden, det kanske den som "plötsligt blev sjuk" också hade kunnat göra?

Det borde vara samma antal timmar oavsett när man sjukskriver sig. Alltså att man inte får fler karenstimmar bara för att man sjukskriver sig på morgonen istället för mitt på dagen.

Det låter som att ni båda lägger in en rättviseaspekt i det här, men jag ser det fyrkantigare än så: antingen är man arbetsför och då jobbar man, eller så är man inte arbetsför pga sjukdom och då jobbar man inte.

(Jag har själv skyhög sjukfrånvaro och kämpar från dag till dag för att kunna jobba, det är nog därför jag är allergisk mot alla andra resonemang än sjuk - hemma, frisk - jobba. Det känns som att folk som fuskar eller dribblar med systemet t ex med karensdagen kan göra att jag blir misstänkt för fusk eller dribbel. Och nej, jag har inte påstått att det som beskrivs i tråden är fusk. Bara dribbel.)

För mig är det självklart att man får avdrag för den tiden man är borta.

Jo, det är det för mig med. Det jag vänder mig emot är att vissa får mer avdrag än andra på samma arbetsplats, fastän man är sjuk lika många dagar och timmar.
Tex om jag är sjuk i 3 dagar och jag bara jobbar ett enda 12h-pass under den första dagen. Då får jag inga pengar alls de 3 dagarna.
En kollega är sjuk under samma tre dagar. Hen skulle jobbat 4 h varje dag. Hen får då 4 h karens och sjuklön för de resterande 8 timmarna.
Hade det varit karens de 8 första timmarna man är sjuk så hade vi båda fått 8 timmars karens och 4 timmar sjuklön vardera, vilket jag tycker är mer rättvist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka