Gå till jobbet för att sedan sjukskriva sig

Beror ju helt om hur arbetgivaren väljer att se på sina anställda. De är hängivna arbetare som verkligen vill försöka göra sitt bästa men in på arbetsdagen så går det bara inte den dagen.
Eller att de är lata och giriga och försöker fuska från sig karensdagen så gott de kan.
Jag förstår att man blir sur oavsett kategori dina underställda tillhör. För ditt påhopp var ett bevis på riktigt dåligt ledarskap som inte kommer tillföra gruppen nåt positivit i alla fall. Mer än att du känner dig nöjd då.

Det låter som att ni båda lägger in en rättviseaspekt i det här, men jag ser det fyrkantigare än så: antingen är man arbetsför och då jobbar man, eller så är man inte arbetsför pga sjukdom och då jobbar man inte.

(Jag har själv skyhög sjukfrånvaro och kämpar från dag till dag för att kunna jobba, det är nog därför jag är allergisk mot alla andra resonemang än sjuk - hemma, frisk - jobba. Det känns som att folk som fuskar eller dribblar med systemet t ex med karensdagen kan göra att jag blir misstänkt för fusk eller dribbel. Och nej, jag har inte påstått att det som beskrivs i tråden är fusk. Bara dribbel.)

Jag håller helt med dig, jag har aldrig sagt något om de timmar man jobbar.
Det är de timmar man inte är på jobbet och jobbar utan är sjukskriven och frånvarande som jag pratar om.

Det låter som att ni båda lägger in en rättviseaspekt i det här, men jag ser det fyrkantigare än så: antingen är man arbetsför och då jobbar man, eller så är man inte arbetsför pga sjukdom och då jobbar man inte.

(Jag har själv skyhög sjukfrånvaro och kämpar från dag till dag för att kunna jobba, det är nog därför jag är allergisk mot alla andra resonemang än sjuk - hemma, frisk - jobba. Det känns som att folk som fuskar eller dribblar med systemet t ex med karensdagen kan göra att jag blir misstänkt för fusk eller dribbel. Och nej, jag har inte påstått att det som beskrivs i tråden är fusk. Bara dribbel.)
Förstår din åsikt, jobbig situation att inte må bra!

Är jag kräksjuk eller liggande och snurrig i huvudet ger jag mig inte av till jobbet eftersom jag inte vill smitta andra och för att jag inte orkar stå på benen. Dock skulle jag kämpa mig till jobbet med förkylning, huvudvärk och lite feber. Dels för att jag vill göra mitt jobb som förväntas av mig och dels för att jag förlorar mycket ekonomiskt på att vara hemma och vara sjuk.

Jag respekterar att du inte håller med, men jag tycker inte att jag dribblar med systemet "bara för att". Om man vänder på det, varför borde jag gå hemma klockan 11 och känna att jag blev bättre efter värktabletter, honungsvatten och lit rörelse och nog kunde jobbat? Jag inser att mina vilkor är fördelaktiga med möjligheten att stämpla hem som sjuk klockan 13 och få sjuklön dagen efter, men jag anser också att jag faktiskt visar min lojalitet genom att utföra mitt jobb även när jag har sämre förutsättningar.

Jag respekterar din åsikt, men ... jag har ändå utfört mitt jobb under sex timmar, varför skulle just jag inte vara berättigad till att slippa karens, jämfört med en som "plötsligt blir sjuk" under dagen? Jag VET ju inte när jag går till jobbet på onsdag att jag SKA vara sjuk på torsdag, det är ju ett beslut och en känsla man känner av under dagen liksom? Sen kanske jag hade kunnat kämpa ytterligare tre timmar eller två, men vad är egentligen skillnaden, det kanske den som "plötsligt blev sjuk" också hade kunnat göra?

Men det är där skon klämmer för mig. Vad skiljer den sista timmen eller två från de andra timmarna?

Jag har varit med om situationer där personen i fråga sett ut och betett sig helt som vanligt, men blir sjuk i slutet på dagen.

Där är jag inne på @mandalaki s linje och tänker att risken med en sådan "vana" är att de som är sjuka på riktigt drabbas. Välfärden vi har skall ju inte missbrukas.

Jo, det är det för mig med. Det jag vänder mig emot är att vissa får mer avdrag än andra på samma arbetsplats, fastän man är sjuk lika många dagar och timmar.
Tex om jag är sjuk i 3 dagar och jag bara jobbar ett enda 12h-pass under den första dagen. Då får jag inga pengar alls de 3 dagarna.
En kollega är sjuk under samma tre dagar. Hen skulle jobbat 4 h varje dag. Hen får då 4 h karens och sjuklön för de resterande 8 timmarna.
Hade det varit karens de 8 första timmarna man är sjuk så hade vi båda fått 8 timmars karens och 4 timmar sjuklön vardera, vilket jag tycker är mer rättvist.

Men är man ledig får man ju ingen sjuklön. precis som att man inte för lön under en ledig helg.
Tycker fortfarande inte att det är några konstigheter.

Men är man ledig får man ju ingen sjuklön. precis som att man inte för lön under en ledig helg.
Tycker fortfarande inte att det är några konstigheter.

Nej, såklart ska jag inte ha lön när jag är ledig.
Du tycker inte att det är något konstigt med så olika antal karenstimmar som det blir i exemplet? Jag och kollegan är ju sjukskriva exakt samma antal timmar, men bara en av oss får sjuklön?

Du tycker inte att det är något konstigt med så olika antal karenstimmar som det blir i exemplet? Jag och kollegan är ju sjukskriva exakt samma antal timmar, men bara en av oss får sjuklön?

Nej, är man ledig får man som sagt ingen lön.
Det kommer aldrig bli milimeterrättvisa.

Du blir sjuk torsdag kväll , får karens på fredagen och ligger i sängen och kvider hela helgen och börjar jobba på måndag.
Kollegan blir sjuk måndag kväll , karens tisdag och fit for fight lagom till sin lediga helg.
Inte så rättvist men så är livet.
Ser inga problem med det.

För att du inte skulle jobbat dom dagarna.

Inte får jag sjuklön om jag inte är schemalagd.

Enkelt och logiskt.

Du uteblir ju inte från något jobb när du inte ska jobba.

Nej, är man ledig får man som sagt ingen lön.
Det kommer aldrig bli milimeterrättvisa.

Du blir sjuk torsdag kväll , får karens på fredagen och ligger i sängen och kvider hela helgen och börjar jobba på måndag.
Kollegan blir sjuk måndag kväll , karens tisdag och fit for fight lagom till sin lediga helg.
Inte så rättvist men så är livet.
Ser inga problem med det.

För att du inte skulle jobbat dom dagarna.

Inte får jag sjuklön om jag inte är schemalagd.

Enkelt och logiskt.

Du uteblir ju inte från något jobb när du inte ska jobba.

Om jag bara var sjuk den första dagen med 12 h passet då?
Jag missar en dags arbete och får 12 h karens. Kollegan missar 3 dagars arbete men får bara 4 h karens och sjuklön resterande 8.

Jag missar en dags arbete och får 12 h karens. Kollegan missar 3 dagars arbete men får bara 4 h karens och sjuklön resterande 8.

För att kollegan skulle utfört arbete när denna var hemma sjuk.

Du är hemma och sjuk på tider du inte skulle arbetat på.

Medans du är sjuk på lediga dagar.
Bad luck.
Ser fortfarande inga konstigheter. vi ska göra ett visst antal timmar per månad och är vi sjuka får vi avdrag för de där timmarna vi inte är där.
Kollegan lär ju ha några hästpass framför sig om hen bara gjort fyra timmar per dag i tre dagar.
Jag tänker att det jämnar ut sig.
Här får vi helganpassningar på helgdagar tex.
Det kan betyda att någon får jobba 8 timmar längre än turen i grunden medans någon annan får gå hem x antal timmar tidigare.
Nästa gång kan det bli tvärtom.

Medans du är sjuk på lediga dagar.
Bad luck.
Ser fortfarande inga konstigheter. vi ska göra ett visst antal timmar per månad och är vi sjuka får vi avdrag för de där timmarna vi inte är där.
Kollegan lär ju ha några hästpass framför sig om hen bara gjort fyra timmar per dag i tre dagar.
Jag tänker att det jämnar ut sig.
Här får vi helganpassningar på helgdagar tex.
Det kan betyda att någon får jobba 8 timmar längre än turen i grunden medans någon annan får gå hem x antal timmar tidigare.
Nästa gång kan det bli tvärtom.

Nej, jag är sjuk när jag skulle ha jobbat. Alltså, jag skulle ha jobbat 12 h i ett pass men blev sjuk den dagen.

Nej, jag är hemma och sjuk på tider jag skulle ha arbetat. Jag skulle ha arbetat 12 h i ett pass, men blev sjuk den dagen.

Ja du har en arbetsdag på 12 timmar=12 timmar karens.

Kollegan har 4 timmars arbetsdag=4 timmar karens.

Du är inte schemalagd dom övriga dagarna du är sjuk=ingen sjuklön pga att du inte uteblir från något arbete.

Kollegan skulle ha arbetat 4 timmar= shuklön sjuklön pga att hen uteblir från schemalagt arbete.

Nej, jag är sjuk när jag skulle ha jobbat. Alltså, jag skulle ha jobbat 12 h i ett pass men blev sjuk den dagen.

Ja, rackarns otur.

Det blir även dumt åt andra hållet om du har ett kortpass och blir sjuk bara den dagen, får avdrag för 8 timmar och sen jobbar dagen efter och resten av månaden som planerat. Då har du blivit snuvad på x antal timmar av din lön.

Så jag står fast vid min åsikt , avdrag efter frånvaro.

Ja du har en arbetsdag på 12 timmar=12 timmar karens.

Kollegan har 4 timmars arbetsdag=4 timmar karens.

Du är inte schemalagd dom övriga dagarna du är sjuk=ingen sjuklön pga att du inte uteblir från något arbete.

Kollegan skulle ha arbetat 4 timmar= shuklön sjuklön pga att hen uteblir från schemalagt arbete.

Det är just det jag tycker är fel.
Vi gör samma jobb, men bara för att vi är schemalagda olika många timmar per arbetstillfälle så kan jag förlora upp till 16h i karens på en sjukdag medan kollegan förlorar 4h. Antalet timmar man får karens borde inte baseras på antalet timmar man är schemalagd första sjukdagen utan borde istället vara ett fast antal timmar man måste vara sjukskriven innan man får sjuklön.

Ja, rackarns otur.

Det blir även dumt åt andra hållet om du har ett kortpass och blir sjuk bara den dagen, får avdrag för 8 timmar och sen jobbar dagen efter och resten av månaden som planerat. Då har du blivit snuvad på x antal timmar av din lön.

Så jag står fast vid min åsikt , avdrag efter frånvaro.

Jag tänker att om man har ett avdrag på tex 8 timmar men bara är sjukskriven i 4 timmar (en eftermiddag tex) så får man karens de 4 timmar man är borta bara. Full lön för alla timmar man jobbat, såklart!
Alltså om man ser det från andra hållet, att man får sjuklön från och med tex den nionde timmen man är sjukskriven från jobbet.

Det är just det jag tycker är fel.
Vi gör samma jobb, men bara för att vi är schemalagda olika många timmar per arbetstillfälle så kan jag förlora upp till 16h i karens på en sjukdag medan kollegan förlorar 4h. Antalet timmar man får karens borde inte baseras på antalet timmar man är schemalagd första sjukdagen utan borde istället vara ett fast antal timmar man måste vara sjukskriven innan man får sjuklön.
Men det där får ni ju i så fall driva via facket. Jag jobbar också olika långa dagar men om jag är borta en hel dag så dras alltid lika mycket i lön (1,44 alltså lite mer än en dagslön) oberoende hur lång eller kort tjänst jag har den dagen.

Jag tänker att om man har ett avdrag på tex 8 timmar men bara är sjukskriven i 4 timmar (en eftermiddag tex) så får man karens de 4 timmar man är borta bara. Full lön för alla timmar man jobbat, såklart!
Alltså om man ser det från andra hållet, att man får sjuklön från och med tex den nionde timmen man är sjukskriven från jobbet.

Men om turen bara är fyra timmar totalt.
Tycker det blir väldigt snurrigt att hålla reda på och få någon rättvisa i det där.

Men som sagt, ta det med facket och hör vad de har att säga.
Här röstar vi om olika förslag och har flera lokala avvikelser i vårt avtal.

Men det är där skon klämmer för mig. Vad skiljer den sista timmen eller två från de andra timmarna?

Jag har varit med om situationer där personen i fråga sett ut och betett sig helt som vanligt, men blir sjuk i slutet på dagen.

Där är jag inne på @mandalaki s linje och tänker att risken med en sådan "vana" är att de som är sjuka på riktigt drabbas. Välfärden vi har skall ju inte missbrukas.
Personligen blir jag mer sliten när jag är sjuk, jag orkar helt enkelt inte arbeta lika många timmar. Det kan ju inte vara så svårt att förstå. Det som dyker upp under de två sista timmarna är då huvudvärk, synrubbningar, koncentrationssvårigheter, ont i magen, ont i ryggen, ont i nacken etc.Så konstigt är det väll inte att man blir nedsatt när man är sjuk och inte orkar lika mycket/länge?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka