Gå till jobbet för att sedan sjukskriva sig

Men om turen bara är fyra timmar totalt.
Tycker det blir väldigt snurrigt att hålla reda på och få någon rättvisa i det där.

Men som sagt, ta det med facket och hör vad de har att säga.
Här röstar vi om olika förslag och har flera lokala avvikelser i vårt avtal.

Blandar man in nattpassen vi har så blir det ännu snurrigare. En karensdag är fram till midnatt så är jag sjuk från ett pass mellan 21-06 får jag 3 h karens.

Jag kan tyvärr inte ta det med facket eftersom jag inte är medlem. Deras avtal är sämre än det jag förhandlat fram på egen hand.

Det är just det jag tycker är fel.
Vi gör samma jobb, men bara för att vi är schemalagda olika många timmar per arbetstillfälle så kan jag förlora upp till 16h i karens på en sjukdag medan kollegan förlorar 4h. Antalet timmar man får karens borde inte baseras på antalet timmar man är schemalagd första sjukdagen utan borde istället vara ett fast antal timmar man måste vara sjukskriven innan man får sjuklön.
Rimligen tjänar du väl mer än kollegan som bara jobbar 4 timmar också. Så det jämnar ju ut sig där ändå.

Om nån blir sjuk på sin lediga dag, inte sjutton har den rätt till sjuklön då. Sjuklön får man de dagar man skulle jobbat men är hemma sjuk. Utöver karensdagen.

Blandar man in nattpassen vi har så blir det ännu snurrigare. En karensdag är fram till midnatt så är jag sjuk från ett pass mellan 21-06 får jag 3 h karens.

Jag kan tyvärr inte ta det med facket eftersom jag inte är medlem. Deras avtal är sämre än det jag förhandlat fram på egen hand.

Ja , då får du väl förhandla om detta också pm det känns viktigt.

Rimligen tjänar du väl mer än kollegan som bara jobbar 4 timmar också. Så det jämnar ju ut sig där ändå.

Vi kan ha samma antal timmar på en månad. Jag jobbar mellan 25-100% (pluggar vid sidan), och har alltid pass på minst 12 h. En kollega med 4 h /dag måndag till fredag hamnar på 50 %. Så det jämnar inte ut sig på det sättet.

Vi kan ha samma antal timmar på en månad. Jag jobbar mellan 25-100% (pluggar vid sidan), och har alltid pass på minst 12 h. En kollega med 4 h /dag måndag till fredag hamnar på 50 %. Så det jämnar inte ut sig på det sättet.
Livet är inte alltid rättvist. Tvärtom faktiskt.
Råkar du bli sjuk på din 12h arbetsdag och kollegan på sin 4h så är det bara att acceptera.

Ja , då får du väl förhandla om detta också pm det känns viktigt.

Ja, det har jag mer eller mindre gjort. Men, lösningen mellan mig och arbetsgivaren går inte att ge till alla på företaget.
Att tycka att något är fel och att vara drabbad är två skilda saker.

Livet är inte alltid rättvist. Tvärtom faktiskt.
Råkar du bli sjuk på din 12h arbetsdag och kollegan på sin 4h så är det bara att acceptera.

Nej, det vet jag. Men jag tycker att just detta är en väldigt tråkig orättvisa som man borde kunna komma till rätta med, och på köpet lösa problemet i TS att folk jobbar sjuka halvdagar för att slippa karensen.

Nej, det vet jag. Men jag tycker att just detta är en väldigt tråkig orättvisa som man borde kunna komma till rätta med, och på köpet lösa problemet i TS att folk jobbar sjuka halvdagar för att slippa karensen.

Så gär även jag.

Och som jag nämnt innan är även jag arbetsledare.

Jag har dessutom ingen vikarie för min tjänst så allt jobb är ändå kvar när jag kommer tillbaka så jag försöker bita ihop och jobba på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka