Gå till jobbet för att sedan sjukskriva sig

Halvdag innebär halv karens om man inte tar det som komp, flex eller atk.

Ursäkta, det gick lite för fort. Det påverkar dock inte min fråga egentligen. Varför skulle någon få färre karenstimmar bara för att den jobbar en del av en dag och sedan går hem, jämfört med någon som sjukskriver sig på morgonen?

WOW modigt av dig att nämna detta i den här tråden:)
Någon gång emellanåt dyker det upp trådar här där man ondgör sig över de som kommer till jobbet-sjuka och medvetet skiter i att de smittar ner andra. Då vore det kul att se de som tycker det är OK att gå till jobbet "krassliga" (i den här tråden) att försvara det i dessa trådar:D
gulan
Jag tänker det är skillnad på smitta och smitta. Kommer nån till jobbet med magsjuka (tex tidigare än rekommendationerna på 48 timmar) tycker jag det är värre än att komma till jobbet lite förkyld.

Vem har talat om att delegera? Jag pratar om INFORMERA. Vilket är en av de tyngsta nycklarna till en fungerande organisation. Att alla har samma information, drar åt samma håll och förstår sin roll i maskinen Verksamheten.

Nej, det gör inte en normalintelligent person alls. Och dessutom får inte chefen förutsätta att alla förstår underförstått. Det är inte ens tillåtet att resonera så.

Många yngre har ingen förståelse alls för att sjukfrånvaro orsakar problem. Jag har haft tre samtal i år, med personer som inte alls förstår att de blir inkomstbortfall för att de är frånvarande.
Jag antar att ni någon gång i introduktionen av era anställda gått igenom deras skyldigheter och era skyldigheter emot dem, det känns som en del av en introduktion. Speciellt om det är unga människor som inte arbetat förut och därför inte har koll på lagstiftning. Om min chef till vår grupp berättade vilka problem organisationen får när vi är sjuka skulle jag defintivt känna mig skuldbelagd. Jag är inte intresserad av att arbeta på en arbetsplats där jag blir misstänkliggjord när jag är sjuk eller där det inte ens finns utrymme för mig att bli sjuk. Om jag hade velat ha det ansvaret och den stressen över att aldrig kunna vara frånvarande hade jag startat eget företag, poängen med att vara anställd är ju att slippa den oron. Det man ger upp är ju möjligheten till självbestämmande.

Jag tänker det är skillnad på smitta och smitta. Kommer nån till jobbet med magsjuka (tex tidigare än rekommendationerna på 48 timmar) tycker jag det är värre än att komma till jobbet lite förkyld.
Jag tycker nog det är lika illa, förkylningar kan jag gå med i veckor och bli nedsatt länge länge medan magsjuka är en eller två dagar sen är det klart.

Ursäkta, det gick lite för fort. Det påverkar dock inte min fråga egentligen. Varför skulle någon få färre karenstimmar bara för att den jobbar en del av en dag och sedan går hem, jämfört med någon som sjukskriver sig på morgonen?

För att då har man ändå jobbat en halv dag och levererat till sin arbetsgivare? Till skillnad från om man är frånvarande hela dagen.
Jag förstår nog inte det konstiga i detta.

Jag har samma situation som @Hyacint dvs jag är ensam på min tjänst och är jag borta finns det ingen som gör mitt jobb åt mig eller arbetsgivaren. Det händer att jag är rejält sjuk med feber och div influensa osv, men ändå kommer in till jobbet för att det tex är lönekörning. Det går inte att missa den i första taget, så då går jag dit, gör klart det som måstes och åkter sen givetvis hem vidare sjuk.

Vi har ingen karensdag på mitt jobb (amerikanskt privatägt företag), men även om vi hade haft det så hade jag knappast tyckt det varit värt det att svinsjuk pallra mig till jobbet för att sen förklara för alla att jag måste gå hem, är tillräckligt dålig för att måsta gå hem, för att bara få mindre karens. Det känns otroligt överambitiöst att göra så när man verkligen är sjuk, och jag blir imponerad om det är särskilt många personer som gör så.

Jag tycker inte att det är okej. Om du klarar att jobba nästan full dag, då kan du jobba full dag också. Det låter inte okej att göra som du för att runda karensdagen. Kan du jobba nästan full dag så är du inte sjuk, tycker jag.

Däremot: blir man dålig under dagen så är det klart att man går hem.
Ja, jag hade nog klarat att stanna de där extra timmarna, men har inte råd med att bli av med en hel karensdag om jag inte är dödssjuk.
Alternativet är att ge upp redan på morgonen och få karensdag direkt. Vilket känns onödigt dyrt + att jag ofta tycker att man piggar på sig när man varit uppe några timmar. Känner jag mig inte bättre så brukar jag bestämma att jag nog kommer vara hemma imorgon och stämpla ut som sjuk. Stämplar jag ut på flexen så är jag av med en tusenlapp istället för några hundra.

Självklart gör jag mitt jobb under tiden jag är på jobbet, det är inte som att jag ligger där och är sjuk istället för att vara hemma. Den det är jobbigt och kämpigt för är ju mig själv. Dessutom finns det ingen annan som gör mina arbetsuppgifter, så det jag inte gör blir inte gjort vilket ju är till nackdel för verksamheten.

Ja, jag hade nog klarat att stanna de där extra timmarna, men har inte råd med att bli av med en hel karensdag om jag inte är dödssjuk.
Alternativet är att ge upp redan på morgonen och få karensdag direkt. Vilket känns onödigt dyrt + att jag ofta tycker att man piggar på sig när man varit uppe några timmar. Känner jag mig inte bättre så brukar jag bestämma att jag nog kommer vara hemma imorgon och stämpla ut som sjuk. Stämplar jag ut på flexen så är jag av med en tusenlapp istället för några hundra.

Självklart gör jag mitt jobb under tiden jag är på jobbet, det är inte som att jag ligger där och är sjuk istället för att vara hemma. Den det är jobbigt och kämpigt för är ju mig själv. Dessutom finns det ingen annan som gör mina arbetsuppgifter, så det jag inte gör blir inte gjort vilket ju är till nackdel för verksamheten.
Men jag förstår dig, du var ju tydlig från början att det var din ekonomi det handlade om. Och är just det jag inte gillar. Nu har vi systemet med karensdag och tycker jag inte att man ska försöka smita undan det. Kan du jobba sex timmar kan du jobba åtta, tycker jag, om du inte blivit dålig under dagen.

Om man jämför med försäkringskassans regler för halvtidssjukskrivning så är huvudprincipen att man ska jobba fyra timmar om dagen, man får inte jobba 2,5 heldag även om det passar ens jobb bättre. De anser att kan man jobba heldag, så är man frisk. På samma sätt tycker jag att man är frisk nog att jobba två timmar till, om man vill sjukskriva sig efter sex timmar bara för att slippa karensdag.

Men jag förstår dig, du var ju tydlig från början att det var din ekonomi det handlade om. Och är just det jag inte gillar. Nu har vi systemet med karensdag och tycker jag inte att man ska försöka smita undan det. Kan du jobba sex timmar kan du jobba åtta, tycker jag, om du inte blivit dålig under dagen.

Om man jämför med försäkringskassans regler för halvtidssjukskrivning så är huvudprincipen att man ska jobba fyra timmar om dagen, man får inte jobba 2,5 heldag även om det passar ens jobb bättre. De anser att kan man jobba heldag, så är man frisk. På samma sätt tycker jag att man är frisk nog att jobba två timmar till, om man vill sjukskriva sig efter sex timmar bara för att slippa karensdag.

Vi kan få hel eller halv karens, jobbar jag sex timmar blir karensen påföljande dag.

Som den får betalt för. Jag får betalt för den också, och om jag klarar att jobba en halvdag får jag ersättning för de fyra timmarna. Klarar jag det inte får jag inte betalt.

Jobbat= betalt
Inte jobbat= obetalt.

Jag förstår fortfarande inte:o

Det fetade är vi helt överens om.
Jag ska försöka förtydliga:
Person A jobbar 4 av 8 timmar och sjukskriver sig. A får karens på 4 timmar.
Person B jobbar 8 timmar och sjukskriver sig morgonen efter inför nästa dag. B får karens på 8 timmar.
Därefter gäller detsamma för båda.
B får 8 timmars avdrag för sitt sjukdomstillfälle, men A får bara 4 timmars avdrag för sitt sjukdomstillfälle. B får alltså 4 timmars avdrag mer än A, bara för att B vaknade sjuk medan A blev sjuk mitt på dagen.
Varför ska B få fler timmar avdragna bara för att B blev sjuk vid ett annat klockslag än A?

WOW modigt av dig att nämna detta i den här tråden:)
Någon gång emellanåt dyker det upp trådar här där man ondgör sig över de som kommer till jobbet-sjuka och medvetet skiter i att de smittar ner andra. Då vore det kul att se de som tycker det är OK att gå till jobbet "krassliga" (i den här tråden) att försvara det i dessa trådar:D
gulan

Jag kan tillägga att jag inte smittar andra med någon sorts sjukdom dom dagarna jag gått hem efter bara några timmars arbete.

Varken MS, IBS eller myofaciellt smärtsyndrom smittar.

Men däremot kan dom innebära att jag ibland bara klarar av att leverera några timmars arbete på morgonen.

Alla sjukdomar smittar inte andra anställda. Migrän smittar tex inte heller.

Försäkringskassan är inte omöjlig. Mamma var sjukskriven ca 25% och jobbade inte onsdagar och så halv dag på fredagar.

Problemet i första hand för henne var resorna och då blev det logiskt med det upplägget. Men det gäller att kunna formulera intyg och ansökan på rätt sätt. Jag jobbade ju 3 dagar, ledig 2, rullande. Det var lite bökigt att få till på ett bra sätt när jag trappade upp från heltidssjukskriven.

Försäkringskassan är inte omöjlig. Mamma var sjukskriven ca 25% och jobbade inte onsdagar och så halv dag på fredagar.

Det var därför jag skrev att det var deras huvudprincip, jag vet att det finns undantag, jag har själv blivit föreslagen det från fk i ett läge.

Jag mår ofta kasst på morgnarna pga kroniska sjukdomar jag har. Dock inget som smittar.
Det gör att jag de flesta dagar går till jobbet och mår dåligt. För mig är det normalt. Ofta går det över när jag varit någon timme på jobbet.
Men- för någon är det kanske extremt att känna sig illamående och trött och personen vet direkt att den har sjuka på gång. För mig är det inte så... Eftersom det är först efter någon timme på jobbet som jag vet om det är mina vanliga sjukdomar/mediciner eller att jag har fått något annat.

Nej, däremot orättvisan i att beroende på vilket klockslag man blir sjuk så får man olika antal timmar avdragna.
Men om man blir sjuk under dagen så är det en annan sak. Då går man hem när man blir sjuk. Men om man vaknar risig på morgonen och ändå går till jobbet, då får man jobba till arbetsdagens slut om man inte kraftigt försämras under dagen.

Det är hur sjukdomen påverkar ens arbetsförmåga som ska styra, inte hur mycket man behöver jobba för att slippa en hel karensdag.

Men om man blir sjuk under dagen så är det en annan sak. Då går man hem när man blir sjuk. Men om man vaknar risig på morgonen och ändå går till jobbet, då får man jobba till arbetsdagens slut om man inte kraftigt försämras under dagen.

Det är hur sjukdomen påverkar ens arbetsförmåga som ska styra, inte hur mycket man behöver jobba för att slippa en hel karensdag.

Det är precis det fetade jag menar. Oavsett när man sjukskriver sig så borde man få samma karens. Det ska inte spela någon roll om man blir sjuk mitt på dagen, går till jobbet sjuk och går hem mitt på dagen eller sjukskriver sig på morgonen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka