Gå på tygeln?

J

Jullan

Vet inte riktigt om det är i rätt forum, men jag försöker här iaf.
Jag har snackat med en del personer som är kunniga i ridning som har förklarat för mig hur man ska få en häst att gå på tygeln. Jag har sedan försökt att få ridskolehästarna att gå på tygeln vilket har varit näst intill omöjligt (det kanske funkade någon minut av en hel timma). För ett tag sedan provred jag en C-ponny som var helt underbar! Han var hur lätt som helst att få att gå på tygeln, lyssnade jättebra och allt (blev förstås kär med fick inte ha honom på foder sen som jag ville, en annan "fick" honom). Jag vill ha ytterligare tips om hur man ska få "envisa" hästar att gå på tygeln. Beror det mycket på hur känslig hästen är om den har lätt att gå på tygeln eller inte? Sedan funderade jag på en sak till, hur stadig ska tygeln vara egentligen när man rider? Har läs att den ska vara helt stilla fast ändå mjuk... Det beror väl på hur känslig hästen är i munnen med. Men vad är eran åsikt? Ska man sänka händerna då man ska få hästen att gå på tygeln förresten?

Mycket frågor!:banana:

Sv: Gå på tygeln?

Väntar med spänning på svar! Jag har inte lyckats något vidare med att få ner hästar på tygeln jag heller, eller att känna att de arbetar med bakbenen. Hoppas få en förklaring så man förstår hur man ska jobba :)

Hästen är på tygeln när den är fysiskt och psykiskt lösgjord, lyder små hjälper och är följsam och lätt att få att göra saker.

Börja med att få hästen lydig redan i skritt. Få igenom gas broms sväng, och se till att hästen lyder direkt. Jag tränar så jag kan göra det utan att röra tygeln. På nya hästar kan man behöva ta tag nån gång för att förtydliga, ta i hårdare med skänkeln för att få reaktion (eller peta med spö). Får man hästen lydig och följsam redan där så kommer hästen gå med eftergift redan när du tar tygeln sen.

Samma arbete i trav, och gå ner i skritt emellanåt om traven barkar iväg. Hellre korta bitar trav med kontroll än att hasta omkring.

Det man bör ha i handen är tygelns vikt, men stadig. Tänk dig att tygeln är som mobilmottagningen. Glappar du i tygeln glappar du till hästens mottagning, så det blir störningar i er konversation.

Att rida en häst på tygeln, eller i form som känns mer beskrivande är ju så otroligt mycket mer än vad hästen har huvudet. Väldigt lite hänger egentligen på var just huvudet är placerat.
Hur mycket man ska ha i handen är väl mycket en smaksak, jag vill ha en häst som är känslig och lätt i handen, vill inte behöva hålla hårt i tyglarna eller rida på armstyrka, speciellt sedan jag fick sämre greppförmåga i högerhanden.
Alla hästar kan vara känsliga i munnen, det är vi ryttare som sätter ribban. Jag börjar alltid med att rida hästar med en mjuk kontakt, tillåter dem inte att gå och hänga i handen, och även hästar som har vart stumma och tunga i munnen kan efter ett par pass våga mjukna i munnen och lita på ryttarens hand.

Att rida dem i form finns det inget universalknep för. Jag är långt ifrån någon expert men det jag gör på nya hästar - oavsett utbildningsnivå - är att kolla att start och stopp funkar. De ska kunna skritta på framåt med ordentliga kliv, de ska kunna stanna när jag ber dem, inte en halv långsida längre bort. De ska kunna svänga, böja sig, slappna av och flytta sig i sidled - lika bra åt bägge håll. Sedan har man eg alla "verktyg" som behövs för att få dem att slappna av, höja ryggen och jobba korrekt i form.
Min egen häst till exemple behöver jag bara sitta rätt på för att han ska slappna av. Han ska värmas upp i galopp på stora bågar innan jag övergår till trav med lite skänkelvikningar för att han ska jobba som bäst.
Man måste öva sin känsla, försöka rida många olika hästar, gärna välskolade om man har möjlighet, ridskolehästar är i allmänhet avtrubbade, inte lösgjorda och litar inte på sina ryttare tillräckligt för att bjuda till.

Att hästen går på tygeln eller snarare i form är som någon skrev så oändligt mycket mer än var hästen går med huvudet.
Börja fokusera bakifrån och framåt istället...gör massor med övergångar skritt halt-skritt halt och trav skritt, trav halt..då får hästen bakbenen mer under sig och med en mjuk lätt hand kommer hästen så småningom att söka sig ner i rätt form... är inte alltid så lätt på ridskolehästar...:)

När jag rider min medryttarhäst (som är en ganska tung tinker) så tar det ungefär 20 min på banan, där jag rider i skritt, gör halter, halvhalter, volter, osv. Jag har rätt långa tyglar när jag gör det för han vill gärna gå med huvudet lågt, men jag har ändå hela tiden kontakt med hans mun. Efter dessa 20 min ungefär så känner jag hur han korta stunder kan sakta ner och han känns på något sätt annorlunda (svårt att beskriva känslan). Det håller bara i sig korta stunder och oftast om jag kräver något av honom, t ex flyttar honom för skänkeln eller liknande. Men jag vet inte om dessa korta stunder då han känns annorlunda är att han arbetar med ryggen och går i form.

Finns det något sätt att se om hästen arbetar rätt när man sitter på dess rygg? Jag har ingen spegel att kolla i när jag rider :(

Senast ändrad av en moderator:

Känslan när hästen går i form tycker jag kan beskrivas som att allting blir plötsligt väldigt lätt... du har väldigt lite i handen och hästen är väldigt mjuk och följsam....

Gå på tygeln och form är INTE samma sak.

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt avspänd och har engagerat muskelringen.

Formen är hästens arbetsställning, den kan vara låg, hög, lång, samlad, osv. Vilken form som är RÄTT beror helt på vilken häst man sitter på, vilken nivå på ryttare man själv är, vad syftet med ridpasset eller delen av ridpasset är, osv.

Oavsett vad folk kallar det så kommer det ALLTID finnas folk som tror att hästen går rätt/bra bara den böjer på nacken.

Det man bör ha i handen är tygelns vikt, men stadig. Tänk dig att tygeln är som mobilmottagningen. Glappar du i tygeln glappar du till hästens mottagning, så det blir störningar i er konversation.

Bra förklarat! :)

Gillar inte alls uttrycket gå på tygeln, men iaf.. Det känns som att du har fått det här lite om bakfoten, att hästen bara ska "gå på tygeln" för "gå på tygelns" skull.

En häst som jobbar i rätt form ska kunna bära upp sig själv, vara i balans och jobba med rätt muskler. När en häst går i balans så sätter den under sig och jobbar med ryggen fram till handen med ett lätt stöd. Alltså, allt börjar bakom sadeln och det är där det måste aktiveras först och främst. En häst kan böja på nacken men gå i helt fel form = Inte bra! Då förvinner ju hela poängen med att rida hästen i en korrekt form, = Ryttare som bara rider med handen. Rid med benen!

Sen det där med envisa hästar, det är så lätt att skylla på hästen, men nästan 100 % beror på ryttaren. Alla hästar "kan" bara man är tydlig och ger rätt hjälper.

Handen ska vara mjuk och stilla med ett stöd i munnen, "såga" absolut inte, det är då man får den där oönskade formen när hästen bara böjer på nacken.

Och din sista fråga, händerna har ingen betydelse! De ska vara bärande med ett lätt stöd fram till hästens mun. Det bästa du kan göra är att ta hjälp av en duktig tränare, och snälla, bli ingen "handryttare"! Lycka till och fråga om du inte förstår nåt! :)

Jag är absolut ingen "handryttare"! Jag använder skänklarna jättemycket, jag skumpar inte direkt runt i sadeln och bara drar i tyglarna när jag vill att hästen ska stanna. Jag rider med väldigt känslig hand när jag rider. Jag klarar därför inte av hästar som är för starka i munnen, jag kan inte rida ordentligt då. Jag gillar heller inte de slöa hästarna på ridskolan som bara lunkar runt på fyrkantsspåret... Jag fattar fortfarande inte hur ni menar att jag ska få hästen att "gå i form" då... På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra. De enda hästarna som jag känner att jag kan få gå riktigt fint och som allt bara funkar med är pigga och känsliga hästar. Och det finns det ju inte gott om på ridskolan kan jag ju säga... med alla små barn som rycker i tyglarna och sparkar med benen.:(

Okej men det låter ju bra så! Jo vissa ridskolehästar kan ju vara lite "lunkiga" då får man se till och väcka dom lite. Inte bara rida runt på fyrkantspåret utan HELA tiden gör någonting nytt så dom hela tiden är uppmärksamma på vad du vill. Men det är ju så man lär sig rida, du ser ju vad lätt det blir när du kommer upp på en känsligare häst! :banana:

På ridlektionerna känns det som om jag sliter häcken av mig med tygel och olika hjälper, skänklar och allt medan hästen bara lunkar på och inte verkar fatta ett skit av vad jag menar att den ska göra.

Där har du problemet. Och något som är vanligt när man rider ridskolehästar.

Det absolut första du måste göra är att checka av så du och hästen förstår varann, och att du är tydlig med att det du säger gäller. Börja redan när ni skrittar fram, kanske ni får göra det lite friare så du kan gå innanför och göra några halter. Se till att hästen förstår att du menar STOPP när du tar lite i tygeln, och att du menar FRAM DIREKT när du trycker med skänkeln. Du ska inte behöva slita som ett djur, det gäller bara att få hästen att förstå och lyda (lätt va ;) ).

Börja i den änden så ska du se att allt blir oändligt mycket lättare. Kanske ni kan få rida samma häst några gånger i rad, då brukar det vara lättare att fortsätta där man slutade gången innan.

Gå på tygeln och form är INTE samma sak.

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt avspänd och har engagerat muskelringen.

Formen är hästens arbetsställning, den kan vara låg, hög, lång, samlad, osv. Vilken form som är RÄTT beror helt på vilken häst man sitter på, vilken nivå på ryttare man själv är, vad syftet med ridpasset eller delen av ridpasset är, osv.

Oavsett vad folk kallar det så kommer det ALLTID finnas folk som tror att hästen går rätt/bra bara den böjer på nacken.

Det var ju just det jag försökte förklara i mitt första inlägg!!! Blev antagligen inte så tydligt som jag önskade....har dessutom aldrig påstått att det är samma sak att gå på tygeln osm att gå i form....men jag tycker att uttrycket i form är en mer målande beskrivning av det man strävar efter..

Vi övar precis på att hästen ska lyssna på hjälperna ordentligt:smirk: Det gick faktsikt riktigt bra igår på lektionen, hade en ganska pigg häst men som oftast har svårt för att lyssna på vad jag vill, men det gick jättebra (efter ett tag):rofl: . Jag har ju såklart en favvohäst på ridskolan och det är så skönt att ha henne, vi pssar ihop jättebra och hon lyssnar jättebra på vad jag menar. I början tyckte jag hon var jättekonstig då hon är ganska känslig i munnen och ofta går med huvudet väldigt högt, men det bara går bättre och bättre med henne. Förhoppningsvis så får jag foderhäst till våren/sommaren så då har jag tid att öva mer än bara 1 gång i veckan:)

Hej!

Vet inte hur länge du ridit nu så jag ska prata i "allmänna" ordalag, känn alltså inte att jag pekar ut dig nu ;)

Min uppfattning med det här att "gå på tygeln" är att det ibland läggs lite för stort fokus på just det. Som många skriver, det är inte var huvudet är plaserat utan vad hästen gör med bakbenen/ryggmusklerna som är det viktiga. När hästen lossnat där brukar huvudet hamna "där det ska vara" av sig själv.

Min åsikt är att det kommer en period i alla ridskoleryttare (och andra som håller på och "lär sig", man utvecklas ju egetnligen varje gång man sitter till häst) då det plötsligt går upp för en att det finns något som heter form och man VILL nå det NU!!! För att uppnå det börjar man hysterikt att prova sig fram för att uppnå det där fantastiska samspelet som alla pratar om. Man blir bedrövad när det inte fungerar och vill komma på hur det ska göras. Men som min ridlärare sa till mig när jag var i den fasen: "strunta i vad hästen gör och RID, dvs arbeta med de övningar du ska och försök utföra dem så korekt som möjligt. När du gör rätt kommer hästen göra rätt" Det var ett aha ögonblick och jag släppte tanken på form. Och gissa vad! En dag gick hästen upp på tygeln bara en kort stund men sedan dess har det bara gått framåt. Inte går det med alla hästar, men för varje häst man rider ska man ha olika realistiska mål. Får man sin favorithäst har man höga mål får man stallets lataste häst kan målet vara att få den att svara på skänkeln inte att den ska gå i grand prie form och för stallets hetaste kanske målet är att ha en lugn avslappnad häst som inte rusar iväg i galoppen. Alltså sätt målen efter din och hästens förutsättningar! På så sätt får ni ut max av eran ridtur.

Det jag vill säga med mitt enorma inlägg är alltså, strunta i formen. Risken är att du ställer till mer än du vinner på det genom att låsa dig mentalt. RID hästen istället för att kämpa efter en sak. Jag är övertygad om att du med hjälp av alla fina tips och din ridlärare kommer att komma på precis hur det fungerar. För din ridning är faktiskt grunden till allt :idea:

Så ett stort lycka till med ridningen nu! :bump: :D

Det var ju just det jag försökte förklara i mitt första inlägg!!! Blev antagligen inte så tydligt som jag önskade....har dessutom aldrig påstått att det är samma sak att gå på tygeln osm att gå i form....men jag tycker att uttrycket i form är en mer målande beskrivning av det man strävar efter..

Jag håller inte riktigt med. Det du fortsätter beskriva är INTE det jag menar. Formen kan vara så otroligt olika, den beskriver ingenting om man inte också vet utbildningsståndpunkt osv. På tygeln strävar alla efter, en lydig och avspänd häst. Formen varierar ju så oerhört beroende på vad man gör.

Jag håller inte riktigt med. Det du fortsätter beskriva är INTE det jag menar. Formen kan vara så otroligt olika, den beskriver ingenting om man inte också vet utbildningsståndpunkt osv. På tygeln strävar alla efter, en lydig och avspänd häst. Formen varierar ju så oerhört beroende på vad man gör.

Jag förstår vad du menar, och inser att jag var ganska otydlig i mitt första inlägg....Min avsikt var att få bort fokus från "gå på tygeln" dvs var huvudet befinner sig och istället ägna sig åt att sträva mot en form där den arbetar med bakben ryggverksamhet.

hej hej, jag förderar att hästen inte går på tygeln, blir jobbigt när dom trampas ner i lera t.ex :rofl: hihi när jag bara skoja *tråkhumor jag vet ;) * :bump:

det enda jag vill säga är att jag tycker att för stor fokus läggs på hästens huvud, försök att få hästen att aktivera sin bakdel så den trampar in under sig och aktiverar sin rygg och bär upp ryttaren med sin ryggmuskulatur, huvudets position kommer av sig självt med tiden, det är inte det första man ska koncentrera sig på. Det viktigaste i mina ögon är att hästen först arbetar korrekt med kroppen.

Jag vet inte om jag missuppfattat din fråga? Du kanske menade att hästen arbetar korrekt i kroppen men att huvudets position inte ännu kommit riktigt dit du vill???

Hur märker man att hästen trampar under sig ordentligt med bakbenen då? Hur får man den att göra det? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30