gå på tygeln?

Gilette

Trådstartare
De hästar som "går på tygeln" automatiskt så fort man kortar tyglarna, för att de är så välutbildade, går de verkligen i form eller böjer dne bara på halsen?

Sv: gå på tygeln?

Det beror på hur du definerar "på tygeln". Det finns tusentals definitoner på det. Somliga menar att "på tygel" är samma sak som när hästen bär sig korrekt, andra när hästen "söker stöd" andra "när hästen böjer på nacken".

Det beror också mycket på hur ryttaren brukar rida hästen, och hästen som individ.

Så det är väldigt svårt att säga.

Men jag klassar inte det som "verklig form".

att hästen kröker på nacken när man tar tyglarna behöver inte betyda att den bär sig korrekt. men det beror så klart på hur man definierar "på tygeln" resp "kortar tyglarna".
när jag kortar tyglarna rider jag automatiskt mer med säte och skänkel och hästen trampar således under sig mer, men man kan ju lika gärna bara korta tyglarna och få kontakt med hästen utan att för dens skull rida mer - och då kröker hästen antagligen bara på nacken

När jag tar tygeln vill jag naturligtvis att hästen har en omedelbar EFTERGIFT och sug på bettet, därmed kröker på nacken.... och ja... när jag tar tygeln och "sitter till" ska hästen också gå över från att skritta fritt till att samla ihop sig lite till. Därefter följer ju hela arbetet med att först värma upp och lösgjöra hästen, därefter jobba mer med samling för att sedan avsluta i en lägre form.

min häst kröker på nacken och går i jättefin ehm "form" så fort man kortar tyglarna, han är född på tygeln så att säga.
det svåra med såna hästar är att få dom i en ärlig form, att verkligen arbeta med ryggen och aktivera hela kroppen på dom.
jag måste lägga honom låg och rund för att han inte ska fuska med sin rygg och kan sedan undan för undan plocka upp honom i vissa moment under ridpasset.
han är inte spec. välutbildad, inte ännu iaf ;) han går LA på träning och har startat LB två gånger, men det är en bra häst av god typ med fin extriör, bra gång och ett bra tävlingspsyke.

De hästar som är så välutbildade och musklade att de går rätt även när man sätter upp en inte fullt så välutbildad ryttare går förmodligen rent automatiskt i rätt form, om inte ryttaren hindrar dem, i alla fall till att börja med. Då menar jag inte att de går i GP-form, men med balans och eftergift. Sedan är det väl individuellt, och beroende på både hästen och den nye ryttaren, om det "sitter i" 30 sekunder eller 6 månader...

Du blandar ihop begrepp. Form har hästen alltid när du sitter på den. Hur formen sen är är en helt annan fråga. Om hästen ger efter i nacken och munnen så den går att börja arbeta utan spänningar så är det väl en lämplig form att börja rida i.

Men den kan ju vara på tygeln direkt, dvs fysiskt och psykiskt lösgjord och mellan hjälperna, och då är det heller inga problem att ändra formen till den man vill jobba hästen i.

Att hästen ger efter direkt jag tar tygeln ser jag som en självklarhet!

Min stora häst går automatisk "på tygeln" bara man kortar upp tyglarna. Är en ganska lat och bekväm herre som gärna bara böjer på nacken och traskar runt utan någon som helst aktivitet i rygg och bakben om han får tillfälle. Småtjejerna i stallet är överlyckliga och tror att de rider honom i form och att han arbetar:smirk:
För att få honom att börja arbeta och gå i en ärlig form så krävs det mycket ridning och en bestämd ryttare som klarar av att aktivera honom ordentligt.

Mow skrev:
När jag tar tygeln vill jag naturligtvis att hästen har en omedelbar EFTERGIFT och sug på bettet, därmed kröker på nacken.... och ja... när jag tar tygeln och "sitter till" ska hästen också gå över från att skritta fritt till att samla ihop sig lite till. Därefter följer ju hela arbetet med att först värma upp och lösgjöra hästen, därefter jobba mer med samling för att sedan avsluta i en lägre form.

hur länge bör man värma upp ungefär?

Alltid när jag tar tyglarna kommer hennes form upp automatiskt. Ibland jobbar hon mot bettet ibland inte. Då är det bara att rida på med skänklarna och öka/minska tills hon är framme vid bettet.

Gilette skrev:
hur länge bör man värma upp ungefär?

Olika från häst till häst, men jag brukar värma upp med lösgörande arbete i skritt, trav galopp i ca 10-15 min.... trav i lättridning, skänkelvikning, serpentiner, ganska låg form.

Det är olika. Min ponny börjar nästan alltid söka sig nedåt mot en snäll hand.. Ett halvblod jag känner knäpper bara av. Varierar från häst till häst,

Håller med dig, hästen går inte på tygeln om den kröker på nacken på det viset trådskaparen beskriver, dom går med eftergift i nacken.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 124
Senast: tessan.g
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 601
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30