GÅ PÅ Lina

E

esme

Hej när jag såg min åring komma travande mot mig såg jag att hon gick som på lina. Hon satte allså framfötterna i nästan samma spår.
Nån som har nån förklaring till varför, har det med extriör att göra eller är det nått som kanske växer bort... nån som vet?:love:

Sv: GÅ PÅ Lina

Jag har sett hästar som som gått på det sätt du beskriver, ofta har det handlat om någon form av smärta. Ser man te x på kor som får fång eller andra smärtsyndrom så går de på samma sätt, de kan tom ställa sig i kors med frambenen vid hög smärta.
I din unghäst fall kanske det handlar om växtvärk vilket inte torde vara så ovanligt, möjligen skulle du rådgöra med den som har hand om hovården också för att få ett utlåtande.

Ja hon växer mycket och kommer bli en stor häst. Hon är idag ett år och 18 mån och 158 cm och överbyggd bak

Var på globen i helgen och såg en häst i küren som också travade som på lina med frambenen.. ingen som vet nått varför...?

vad är det för ras på häst till att börja med?
Jag har welsh och dom är ofta linjegångare av naturen, för att få plats med fötterna i bergen, precis som tyngre arbetshästar ofta är linjegångare för att de ska få plats i den plöjda fåran på åkern.
Det är inget som kommit fram under en generation, alternativt en misslyckad korsning, utan det tillhör den rasens utveckling under många många år.
Så skriv gärna vad det är för ras :idea:

Min unghäst går också på samma sätt, skulle också vara intressant att veta hur det kommer sig. Jag tror inte att det kan bero på smärta i hans fall ialla fall.

*knapplån*

vad menas med att "gå på lina"?

Ja hon växer mycket och kommer bli en stor häst. Hon är idag ett år och 18 mån och 158 cm och överbyggd bak

Är hon inte 2½ då?? Eller ska det vara 1 år och 8 månader? :confused:

Jag tror iaf hon har växtvärk...ev kan det vara något med hovarna. Fånghästar kan ibland gå så ju...kan vara värt att kolla upp!

Min pålle gick på lina i våras...hovslagaren sa då att det inte var alls ovanligt att unghästar gjorde det...
Han sa att det var en fas d flesta unghästar går igenom extriört som gjorde att det blev så men att det skulle försvinna...
Nu ett halvår senare är det borta..:banana:

*knapplån*

vad menas med att "gå på lina"?

Hej, jag tror att det betyder linjegångare. En äkta linjegångare sätter ner alla sina fyra fötter rakt under sig och på en nyharvad botten eller i snö så ser det ut som att alla avtryck är på en rak lina eller ett rakt spår. Orsaken till äkta eller falsk linjegångare kan vara många har jag både sett och hört, gemensamt är i alla fall att dom sätter ner sina fötter rakt under sin centrerade kroppspunkt.

Linjegångare finns även bland oss människor (ofta kraftigt överviktiga).

Tack för alla svaren.. Intressant... !

Min hästs mamma är Mecklenburgare och pappan Hanoveranare, men eftersom hon själv är född i sverige blev hon Svenskt halvblod. Hon är inte grov utan en rätt smäcker 1 1/2 åring med långa ben. Hon väntas bli någonstans runt dryga 170cm

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar