Gå på bogarna?

L

lemonadsaft

Vad gör hästen när den går på bogarna? Har hört det uttrycket ofta, spec, när hästen går på volten? Snälla förklara..

:banana:

Sv: Gå på bogarna?

Spinner vidare på denna tråden ;) och vill få tips om hur man kan arbeta hästen så att den inte blir så framtung.
Ibland så känns det som om jag har hela hästen i famnen när jag tränar.... Hon blir väldigt framtung och liksom hänger i bettet. Har försökt att driva mer framåt och rida på volter när hon blir såhär.
Fler tips ?

Då hade jag rätt.. :):)
Det är väl bara att använda en kombination av skänklar & minimalt höjda händer?

1 miljard halvhalter, förhållningar, övergångar och tempoväxlingar för att få hästen att aktivera sina bakben och sätta under sig :)

Du har helt rätt i att det ska lösas med skänkeln men det hjälper inte att bara rida mer framåt, det blir ännu värre då hästen bara kommer att "springa ifrån" sina bakben. Som PrinceFair skrev, en miljon halvhalter, övergångar, tempoväxlingar om och om och om igen.

+ i mijlon eftergifter, annars är jag nöjd. :D

Har själv en häst som väldigt gärna vill lägfga sig i handen och springa iväg istället för att trampa in under sig och bära sig själv.
Jag börjar alltid med övergångarna skritt-halt-skritt. När det funkar övergår jag till skritt-trav-skritt. Jag "smygstartar" in i traven, rider jätte sakta trav, vill hon springa iväg stannar jag direkt och lättar på handen, vill hon bli tung släpper jag på tygeln så hon inte får något stöd och stannar sedan. Efterhand kan jag rida större och större trav utan att hon kutar iväg och blir tung. Efter 10-15 sådanna här övergångar brukar hon vara mycket bättre, och givetvis blir hon bättre för varje pass. Så fort hon bär sig själv få hon beöm och stöd, så fort hon lägger sig i handen släpper jag och gör sedan en ny överång. Funkar mycket bra!:D

ja, självklart, men för mig är det viktigt att ge eftergifter även när man inte tagit en förhållning!:idea:

Jag menade för att förhindra hästen att gå bakom hand. Om jag gör mycket halvhalter så går hon bara mer med näsan in.. :):) Sen kom jag på att det kanske inte är samma sak.

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 640
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: cewe
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka