Gå över tiden - ärftligt?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Jag funderar på om det kan vara ärftligt att gå över tiden..? Min mamma gick över 3 veckor med mig :angel: och ca 2 med min syster... min sambos mamma vet jag inte om hon gick över(men det lär jag väl höra mer om sedan när vi berättat:D ).

Ni som går över nu, gick era mammor också över tiden med er?

Eller är det bara slumpmässigt, vissa barn är snabbare ut än andra ;)

Sv: Gå över tiden - ärftligt?

Intressant fraga, for nar jag var gravid sa var mina lakare mycket intresserade av om min mamma fott "for tidigt" (det gjorde hon, bada gangerna) for de menade att det skulle gora mig mer benagen att foda tidigare ocksa. Men om det stammer vete 17... jag gick till 38 veckor med tvillingarna och fodde med planerat snitt - det fanns inga tecken pa att de tankte komma ut sjalvmant vid det laget :D

jag föddes 4 dagar "tidigare" än beräknat.
Själv gick jag 12 dagar över beräknat datum.

Ja, det är absolut ärftligt!

Men det ärvs från både mammans och pappans sida så även om ens mammas och systrars förlossningar kan ge en god vink så är det inte bara det som spelar in.

Det finns en bra jämförelse i "Mammapraktikan": Om man korsar två fårraser med olika dräktighetstid så föds lammet mittemellan dessa tider. Alltså: du måste kolla hur det ser ut i din killes släkt också!

jag föddes 4 dagar "tidigare" än beräknat.
Själv gick jag 12 dagar över beräknat datum.
Du ser, där hade din kille dominanta gener ;)

Nä men det är klart att det inte alltid stämmer. Det finns förstås annat som spelar in också. Men grejen är att det är själva fostret som startar förlossningen (exakt hur vet man väl inte riktigt ännu) och inte mammans kropp. Därför är graviditetslängd en egenskap som ärvs på både fadernet och mödernet.

Jag ska fråga honom om det... jag vet att hans mamma gick nästan 3 veckor över med hans syster...

Min mamma födde min storebror 3 dgr för sent och mig 3 veckor för tidigt. Min sambos mamma födde hennes två pojkar ganska så on time, några dagar hit eller dit. Jag har BF 11 november så vi får väl se hur det slår ut, borde inte ha stor övertid i generna i alla fall. Hoppas jag!

Spännande! Då ska jag höra med hans mamma sedan....

Hoppas de har raketfödlar, vet att de har en kille i släkten som kallas för "hiss-åke" så det kanske de har.....

Tänk om de också är av typen "3 v över tiden":eek:

Fast, just nu spelar det mindre roll.. bara bebis vill stanna där den är och utvecklas så :D

Jag kom dagen innan planerad dag (igångsättning), Brorsan kom några dagar efter utsatt tid (som en raket självmant).

Sambon och hans lillebror kom på beräknad dag som två små raketer.

Jag födde 18 dagar över tiden med akutsnitt för ut kom hon inte självmant!

Jag föddes 2 veckor efter Bf och min son kom ca 2 veckor innan Bf (smidigt).
Sambons sida har jag inte så stor koll på.

Men min ena kusin fick sin första, en son, lite tidigt och den andre, en dotter, ca 2 veckor efter BF.

Ska bli spännande att se hur det blir med nästa knodd här. :D

Min mamma gick över 6 dagar med mig. Min syster föddes 1 dag för tidigt och min bror precis på BF-dagen tror jag.

Själv gick jag över 12 dagar med Nikki.

Måste kolla hur det är på sambons sida. Men jag är ganska säker på att min svärmor gick över tiden med min sambo.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar