Gå ner i vikt

F

Fiatuff

Min fjording behöver gå ner i vikt. Jag rider regelbundet varannan dag och ger henne hö plus mineraler. Jag behöver tips över hur jag ska få henne att gå ner i vikt.

Sv: Gå ner i vikt

För att någon ska gå ner i vikt behöver den äta mindre kalorier än vad han förbrukar...

Först måste du måste veta vad han har för behov av energi och sedan veta vad höet som du fodrar med har för värden (analysera).

Hur stor är han? mankhöjd och vikt?!
Har du analys på höet? Värden på det?
Hur mkt hö får han nu??

Är du säker på att din fjording är fet? Om det handlar om stor mage är det troligtvis proteinbrist, speciellt ett år som detta! Analysera höet och skriv upp värdena här så ska du se att du får hjälp!

Hon väger ca 450 kg och har rätt stor mage. alla som kommer förbi ska hela tiden kommentera hur tjock hon är :mad: Jag har inte analyserat höt. Jag ger henne ca 6-7 kg hö /dag men hon äter inte upp allt. Jag ger henne mineraler plus (kommer inte ihåg märket). om det är protien brist är det soya hon behöver då?

Fiatuff skrev:
Hon väger ca 450 kg och har rätt stor mage. alla som kommer förbi ska hela tiden kommentera hur tjock hon är :mad: Jag har inte analyserat höt. Jag ger henne ca 6-7 kg hö /dag men hon äter inte upp allt. Jag ger henne mineraler plus (kommer inte ihåg märket). om det är protien brist är det soya hon behöver då?

Det kan du inte veta utan analys på höet!
Jättesvårt.

Men är hästen bukigt fet, dvs har en stor mage men inte så tjock för övrigt (på ryggen och så) ELLER är den "jämnfet" med fett på ryggen och över revbenen ??

Mankhöjd på hästen??

Du behöver nog analys på höet för att kunna kolla per råden du redan fått. Dessutom rider du inte jättemycket - varannan dag är mycket lätt arbete - 4 eller 3 dagar/vecka. Hon skulle nog behöva betydligt mer motion för att gå ner i vikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: MML
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 287
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka