gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Vilsa

Trådstartare
Jag var en av dem som gick upp massor - ungefär 25 kg under graviditeten och hade gigantisk mage. nu rasar allt av mig, är -28 kg nu efter 4 månader och jag är nog på väg ännu mer neråt. jag är tacksam för det, men jag tror att huden på min mage har lite problem att hänga med.. När jag står rätt upp och ner så ser det inte konstigt ut (bara navels som det är ett veck i, den har liksom inte heller dragit ihop sig...), men om jag böjer mig framåt bara lite, eller drar in magen, så blir det massor med skrynklor på magen! :eek:

Är det värre att gå ner i vikt snabbt för huden? Är det någon som varit sladdrig i skinnet efter graviditeten, och att det sedan dragit ihop sig (som kan lugna mig)? Jag börjar få lite panik, äter massor tycker jag men går bara ner i vikt och jag vill inte ha en rullgardin på magen!!! Dock är jag normalviktig så det är ingen fara att jag är undernärd eller nåt, det är bara inte så värst vackert med lös hud....:crazy:
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Det tog ju 9 månader att töja ut, så det borde ju ta 9 månader att dra ihop sig oxå, för vissa gör det inte alls det eller tar VÄLDIGT lång tid, för andra så går det snabbt.
Att det hänger när du lutar dig framåt *hrm* hur har magmusklerna hängt med? För är de fortfarande "på sidan" så håller ju inte de emot när du lutar dig framåt.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

det är nog inte magmusklerna... Jag behöver bara luta mig litegrann framåt, och vecken blir nedanför naveln, en massa trevliga volanger i mitt skinn!! :mad: Eller inte!!

Men jag ska alltså hålla ut minst 5 månder till innan jag börjar klaga, om ihopdragandet tar 9 månader alltså... :) Jag undrar om det blivit så här för att viktnedgången gått så fort, om jag fått vara tjockis ett tag till så kanske huden hade hunnit med...
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Antagligen, jag har oxå haft så och jag gick bara upp 9 kg men ner det + lite till väldigt snabbt. Det är väl lite häng nu oxå men det är nog för jag är otränad :angel:
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Detta med löst skinn beror på olika faktorer.
Ju mer som behöver dras ihop (stor/fet mage) desto svårare blir det att komma tillbaka till ursprungsläge.
Har man fått bristningar kan man generellt sluta hoppas.
Ålder är en annan faktor, ju äldre du är desto mindre elasticitet i huden.

Hur snabbt du går ned är egentligen inte av någon större betydelse mer än att det kan se värre ut under en period innan huden hinner ikapp någorlunda.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

.
Har man fått bristningar kan man generellt sluta hoppas.

:(Jaha då får man väl bita i det sura äpplet då, eller i det här fallet sladdriga bilringarna!
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Här är det samma problem. Lillkillen är snart 6 månader och precis som du har jag gått ner, är nu snart - 6kg från före graviditeten, jag har ändå ätit, ätit och ätit (mer onyttigt än nyttigt i mellan åt). Jag är alltså smalare nu än innan jag blev gravid men jag har med fått en konstig massa på magen, hud som inte vill försvinna... jag har också fått bristningar, men betyder det verkligen att man kommer få dras med huden? Jag tränar en del och känner tydligt magmusklerna bakom huden som hänger där. Jag tänker ibland när jag ser på tv´n att det är sådan hud folk väljer att operera bort, men samtidigt så är det ju en "mammamage", kluvet det där...
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

:(Jaha då får man väl bita i det sura äpplet då, eller i det här fallet sladdriga bilringarna!

Och jag får bita i det sura äpplet att inte gå ner alls efter de första 10 kilona.... Så fort jag börjar tära på fettet så skriker kroppen efter mat och energi.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

kl

Jag har två täta graviditeter bakom mig. Min äldsta är 2 år och 3 månader och min yngsta är 7,5 månad. Efter första graviditeten var det lite trögt i början med viktnedgången, men sen försvann magen ganska fort. Jag fick ett par ytliga bristningar efter förlossningen men ingen skrynklig mage mer än kanske liiiite skrynkel precis ovanför naveln. Jag gick upp 12,5 kg och hade en jättemage, men när jag skrev in mig hos BM med bebis nr 2 då första var 11 månader så var jag nere på samma vikt som innan jag blev gravid första gången.

Med andra barnet gick jag upp 16 kg, magen var ENORM och jag fick ytterligare några bristningar, dock väldigt ytliga, de var aldrig röda utan vita från början i princip. Nu, snart åtta månader efter förlossningen har jag 1 kg kvar att gå ner, och magen kommer aldrig att bli som förr ;) Den är mjukare, degigare och större än tidigare och har små tunna vita bristningar på sina ställen. Egentligen stör det mig inte så mycket med lite extra hud (jag får också som en liten rullgardin nedanför naveln om jag böjer mig!), men jag tycker att naveln har blivit väldigt ful. Den blir nog bättre om magmusklerna drar ihop sig mer för det är rätt stort mellanrum mellan dem precis under naveln, men just nu är den inte så vacker. Det blir liksom en stor grop med massa skrynkel runt om :D

Jag tränar på som aldrig förr här hemma med min crosstrainer och med pilatesbollen, så jag kan ju återkomma om ett par månader för att tala om om det blir någon förbättring med skrynklet, ha ha.

//julia
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Detta med löst skinn beror på olika faktorer.
Ju mer som behöver dras ihop (stor/fet mage) desto svårare blir det att komma tillbaka till ursprungsläge.
Har man fått bristningar kan man generellt sluta hoppas.
Ålder är en annan faktor, ju äldre du är desto mindre elasticitet i huden.

Hur snabbt du går ned är egentligen inte av någon större betydelse mer än att det kan se värre ut under en period innan huden hinner ikapp någorlunda.

Hur snabbt du går ner har visst betydelse. Det kan alla överviktiga berätta och framför allt alla som av diabetes eller liknande har börjat äta LCHF för att gå ner i vikt för de går ner långsamt. Bantar man för snabbt så får man sladdrigare skinn och problem med detta än om man håller sig kring 0.5-1 kilo i veckan. Det är alltså inte bara p.g.a. stabilare blodsockerkurvor man ska gå ner långsamt utan också för att huden ska hänga med. Detsamma gäller säkert vid graviditet eftersom hud är hud hur man än fått mycket. :)

Jag har haft bristningar och min hud har dragit ihop sig ändå så vaddå "sluta hoppas"? Klart det är svårare ju mer sådant man har men "sluta hoppas" är allt för drastiskt att säga. Ta det i lugn takt. Alla de som syns på kvällstidningarnas "så gick jag ner supermycket i vikt" har ju inte flabbigt skinn och jag tror knappast att alla som i stort sett varje vecka dyker upp där har gjort operationer för att rätta till det.

TS, drick också mycket vatten och gör situps och andra övningar så får du hjälp. Du kan också torrborsta magen dagligen har jag hört men inte provat själv för det låter inte som det mest effektiva för mig.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Som föregående nämner..torrborsta är nog en av melodierna som man kan testa o sen återfukta huden m olja. Har nu stooora magen själv utan bristningar och huden är periodvis torr o jag oljar in huden 2 ggr / dag så håller den sig OK..slarvar jag så är det torrt fort. Dricker mkt..tja..sen får man väl bara hoppas på det bästa. :) men testa du med o borsta o olja in.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Hur snabbt du går ner har visst betydelse. Det kan alla överviktiga berätta och framför allt alla som av diabetes eller liknande har börjat äta LCHF för att gå ner i vikt för de går ner långsamt. Bantar man för snabbt så får man sladdrigare skinn och problem med detta än om man håller sig kring 0.5-1 kilo i veckan. Det är alltså inte bara p.g.a. stabilare blodsockerkurvor man ska gå ner långsamt utan också för att huden ska hänga med. Detsamma gäller säkert vid graviditet eftersom hud är hud hur man än fått mycket. :)

Jag har haft bristningar och min hud har dragit ihop sig ändå så vaddå "sluta hoppas"? Klart det är svårare ju mer sådant man har men "sluta hoppas" är allt för drastiskt att säga. Ta det i lugn takt. Alla de som syns på kvällstidningarnas "så gick jag ner supermycket i vikt" har ju inte flabbigt skinn och jag tror knappast att alla som i stort sett varje vecka dyker upp där har gjort operationer för att rätta till det.

TS, drick också mycket vatten och gör situps och andra övningar så får du hjälp. Du kan också torrborsta magen dagligen har jag hört men inte provat själv för det låter inte som det mest effektiva för mig.


Så vad skrev jag:
Har man fått bristningar kan man generellt sluta hoppas
Hur snabbt du går ned är egentligen inte av någon större betydelse

På vissa drar det ihop sig jättefint oavsett tempo, hos andra går det åt helvete. Det handlar troligen mest om gener och hur stor skadan är från början. Bristningar är det största hindret.


Jag skriver att man generellt kan sluta hoppas eftersom det enligt min granskning av omgivningen är rätt få som får en schysst mage efter graviditet(er).
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Som föregående nämner..torrborsta är nog en av melodierna som man kan testa o sen återfukta huden m olja. Har nu stooora magen själv utan bristningar och huden är periodvis torr o jag oljar in huden 2 ggr / dag så håller den sig OK..slarvar jag så är det torrt fort. Dricker mkt..tja..sen får man väl bara hoppas på det bästa. :) men testa du med o borsta o olja in.

Vad är torrborsta??!

Till TS:
Jag har samma som du - hela magen hänger som en deg framför när jag böjer mig fram och är skrynklig som bara den. När jag står rakt upp så är den liiite skrynklig, men ser helt okej ut, förutom skrynklet ovanför naveln, men det kan jag väl leva med..
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Vad är torrborsta??!

Till TS:
Jag har samma som du - hela magen hänger som en deg framför när jag böjer mig fram och är skrynklig som bara den. När jag står rakt upp så är den liiite skrynklig, men ser helt okej ut, förutom skrynklet ovanför naveln, men det kan jag väl leva med..



Men gillar man det inte så behöver man inte, kan ju vara rätt skönt att veta att det går att skära bort OCH få det snyggt :)
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Men gillar man det inte så behöver man inte, kan ju vara rätt skönt att veta att det går att skära bort OCH få det snyggt :)

Ja att lägga mig under kniven är ett alternativ, men kan jag få ett någorlunda snyggt resultat med träning och andra metoder känns ju som prio ett, speciellt eftersom vi har planer på fler barn så innan dess blir det inget skärande här.

Som sagt, vad är torrborsta?
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Men gillar man det inte så behöver man inte, kan ju vara rätt skönt att veta att det går att skära bort OCH få det snyggt :)

Så tänker jag. Gick upp 28-30kg under min grav och fick bristningar på mage och brösten. När vi producerat barn klart så ska sambon ge mig en rekonstruktion. ;)
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Så tänker jag. Gick upp 28-30kg under min grav och fick bristningar på mage och brösten. När vi producerat barn klart så ska sambon ge mig en rekonstruktion. ;)

Ja, det lutar åt detsamma här :D Men under tiden får man väl sköta om kroppen på bästa sätt. Dröjer ju ändå några år innan det blir dags.
Känns lite bittert ändå.. Folk snackar om att "det är gåvan man får efter barnet", jo förvisso. Det betyder väl inte att jag njuter när jag står och tittar på min skrynkliga mage :cool: Och så är jag 24 år och fick inga bristningar förrän i vecka 37 ungefär. Utan bristningarna så hade magen dragit ihop sig mycket bättre, det är jag säker på iaf..
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Jag skriver att man generellt kan sluta hoppas eftersom det enligt min granskning av omgivningen är rätt få som får en schysst mage efter graviditet(er).

Din och min erfarenhet skiljer sig åt. Jag själv hade inga problem att få tillbaka samma platta mage efter mina graviditeter som jag hade innan. Nästan ingen av mina bekanta som har barn har heller haft problem med att få tillbaka samma mage som innan. Visst lite bristningar men det är inte hela världen tycker jag.
De som har haft problem är de som verkligen är överviktiga i min bekantskapskrets och de som har varit överviktiga länge innan graviditeten/rna. De har haft svårare att gå ner igen och har lagt på sig väldigt mycket under graviditeten. Endel av dem har det varit så illa för att de flera månader efter förlossningen fortfarande sett höggravida ut. Men då är det ju inte längre pga graviditeten utan för att de helt enkelt äter för mycket.

De som har gått ned har normalt sett senast inom ett år sin vanliga mage tillbaka.
 
Sv: gå ner i vikt snabbt efter graviditeten - vad händer med det lösa skinnet???

Din och min erfarenhet skiljer sig åt. Jag själv hade inga problem att få tillbaka samma platta mage efter mina graviditeter som jag hade innan. Nästan ingen av mina bekanta som har barn har heller haft problem med att få tillbaka samma mage som innan. Visst lite bristningar men det är inte hela världen tycker jag.
De som har haft problem är de som verkligen är överviktiga i min bekantskapskrets och de som har varit överviktiga länge innan graviditeten/rna. De har haft svårare att gå ner igen och har lagt på sig väldigt mycket under graviditeten. Endel av dem har det varit så illa för att de flera månader efter förlossningen fortfarande sett höggravida ut. Men då är det ju inte längre pga graviditeten utan för att de helt enkelt äter för mycket.

De som har gått ned har normalt sett senast inom ett år sin vanliga mage tillbaka.

Inte ens deformerad navel? Gnutta överskottsskinn? Magmuskler som inte riktigt vill gå ihop? Inte ens den där vanliga utbuktningen (ger intryck av lite svullen mage) som blir kvar i området nedanför naveln?
Vilken tur de haft :)

Av dem jag träffat som lyckas bäst är det de som skaffade barn tidigt.
Tillskillnad från dig har jag träffat många som är smala som likt förbaskat inte blir av med sitt mjuka magsladder som stannar som enda spår efter grav. Den klassiska är att det ser ok ut när de står upprätta men böjer de sig framåt så får de en "gardin".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Såhär är det: Jag är väldigt smalt bygg utan några som helst former. Det senaste året har jag gått upp lite i vikt och helt plötsligt...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Hallå. Jag är 19 år och trött på min alldeles för stora rumpa, något som många verkar gilla att påpeka. Jag är 167 cm och väger 61-62...
2
Svar
31
· Visningar
3 441
Senast: Miljon
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 795
Senast: aiquen
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp