Du har fått många goda råd redan, så jag upprepar väl mest vad andra redan sagt. Ät bra mat tillsammans med familjen, se till att äta mycket grönsaker så kan ni vid behov byta ut en del av energitätare mat mot grönsakerna. Se över vad ni äter. Om ni t. ex. ofta äter energität mat, kanske det kan vara en idé att byta ut en del av det mot något annat. Välj eventuella mellanmål och snacks med omsorg.
Om ni behöver dra ner på kaloriintaget (mer än att äta störra andel grönsaker, lite mindre sås, göra sådana val), gör det när ni inte äter tillsammans med barnen.
Prata inte om bantning, viktnedgång, kroppsstorlek o. s. v. när barnen kan höra. Utöver att undvika sådant prat, gör heller inga "bantningsbeteenden" typ nypa på magen, granska spegelbilden kritiskt, hålla in magen, mäta/väga kroppen o. s. v. Barn snappar upp sådant också. Försök också att undvika att prata negativt om mat, eller att alls lägga någon sådan värdering i mat. Det är bättre att helt enkelt bara ta en halv bulle, än att kommentera det. Normalisera i stället att äta så mycket som man är sugen på, och prata aldrig negativt om mat över huvud taget.
Och kanske det viktigaste av allt, tänker jag. Försök att visa en hälsosam livsstil för barnen. Dagliga promenader, var aktiv när ni är ute tillsammans, gör saker som innebär rörelse (åka skidor/till badhus o. s. v. hellre än bio). Jag tror att om ni tänker på att "Visa hälsosamt" snarare än att "Inte visa ohälsosamt", så är ni halvvägs i mål redan där