Gå ner i vikt för att bli gravid?

Casteloro

Trådstartare
Vet egentligen inte om tråden ligger rätt, men det är relaterat till barn åtminstone.

Jag träffade en läkare i somras då jag hade problem med mage samt att jag blödde otroligt kraftigt och länge. Denne sa då att eftersom jag har någon form av blåsor som påverkar min ägglossning/mens, så kan det bli väldigt svårt för mig att bli gravid, då jag även är överviktig.

Denna övervikt har lagt sig under fyra års tid och idag, 20 år gammal väger jag antagligen 20 kg för mycket. Denna övervikt har delvis orsakats av min depression, men även i samband med att jag sålde min häst.

Även om jag inte har några planer på att skaffa barn nu, så känner jag mig väldigt orolig över det han sa då.

Är det någon som varit med om liknande?

Jag vet inte om jag orkar ta tag i viktnedgången nu iom att det är så mycket annat oroligt omkring mig, men kan man på något sätt hitta andra vanor, framförallt på kvällarna, och hur sparkar man sig ur soffan för en regelbunden promenad på 30 min/dag utan att man tänker på det?
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

vad trist att din läkare inte berättade att du har PCO PolyCystiska Ovarier... det har jag med :idea:...

här en en sida du kan läsa mer om det:
http://www.pco-s.com/ (för jag har barn att natta just nu - men kom gärna med fler frågor!!)
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Jag fick det aldrig sagt av läkare, men jag har förstått i efterhand att övervikten var en anledning till att jag dröjde med att bli gravid.

Jag tycker inte det är speciellt svårt att gå ner, skippar alla sötsaker såsom läsk, fikabröd och godis. Äter aldrig chips eller pizza eller så. Och då är det inte speciellt svårt att gå ner. Jag gick ner 20 kg innan jag blev gravid med första barnet. Från runt 100 kg till 80, då blev jag gravid. Sedan hann jag inte gå ner allt innan jag blev gravid igen. Efter graviditeterna låg jag på 95, har gått ner till 75 men ska ner lite till innan jag blir nöjd.

En framtida graviditet var en superbra morot för min del, i viktminskninssyfte. Lycka till.
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Jag förstår att det är en morot, och det är en riktigt bra morot också. Har bara så fruktansvärt svårt för att låta bli allt som är gott, eftersom min karaktär blivit svag sedan depressionen slog mig (åtminstone är det lätt att skylla på). Slutade du helt enkelt med att äta sötsaker och annan fet mat? Det låter så fruktansvärt enkelt men för mig har det varit väldigt svårt.

Jag vill ha barn, och jag oroar mig för att jag inte skall kunna bli gravid, och jag ville inte börja försöka minska i vikt samtidigt som jag försöker att bli gravid. Så jag är medveten om att det kan vara dags att ta tag i den biten ganska snart.

emma74: Läkaren sa vad det hette, det är nog bara jag som inte lade det på minnet. :)
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Jag har själv pco-s. Fick det kontaterat efter ett år utan mens, extrem ångest och psykisk ohälsa som saknade grund, svår akne och viktuppgång oavsett hur mycket jag försökte gå ner. Dessutom kan det leda till ett oerhört sötsug, vilket jag dock inte led av. Jag gick till en otroligt bra gynekolog, och min medicin består av p-piller. Och det fungerar. Mina psykiska problem är borta, aknen med och jag gick ner i vikt utan att ens försöka särskilt mycket. Nu försöker jag dock, och det går bra och snabbt.
P-piller är kanske inte så aktuellt då du vill bli gravid, men eftersom pco-s ändå ställer till problem för en eventuell graviditet så vore det kanske inte helt dumt att börja medicinera, gå ner i vikt och få kroppen på grej, för att sedan sluta och försöka bli gravid. Övervikt och pco-s har ett starkt samband, även om det även drabbar normalviktiga och smala personer.

Finns ett bra forum på familjeliv.se som behandlar just pco och pco-s. Jag läste och skrev en hel del där, trots ingen önskan att få barn alls, och fick stöd och framförallt kunskap.
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Depression, ökat sötsug etc. går allting hand i hand med en störd hormonbalans och pco eller pco-s.
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Är detta något jag skall ta upp med min behandlingsassistent/psykolog? Kanske skulle ta och uppsöka kvinnokliniken och få det fastställt, och kanske prata om hur min situation ser ut med dem, så kanske det finns hjälp att få via dem också.

Kanske?
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Det tycker jag absolut att du skall göra. Ett enkelt blodprov visar om man har för höga halter av testosteron. Och ett ultraljud visar ju om du har blåsor i form av ett "pärlband" på äggstockarna, men det verkar du ju redan ha fått fastställt. Jag kan ju relatera till mig själv, och jag mådde otroligt dåligt psykiskt pga. pco-s. Men efter första piller-kartan var jag mitt vanliga jag igen och har inga som helst problem idag.
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Man kan ha lättare gå upp och svårare gå ner med PCO vad jag läst mig till på familjeliv.se du kanske kan få ngn medicinsk behandling som hjälper dig med att få balans på tillvaron? Hormonellt och emotionellt?
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Försök att sätta upp mål på saker du ska göra som kräver att man har en bra kondition osv, Tjejvasan eller liknande!

Jag har otroligt dålig karaktär, kan sitta och moffa i mig hur många onyttigheter som helst, men när jag bestämde mig för att komma före min mamma i tjejvasan så la jag om kosten och träningen helt!

Mer grönsaker, mindre snabba kolhydrater osv.
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Jag har full förståelse för att du har det jobbigt. Oavsett depression eller inte så är det svårt att bryta vanor man skaffat sig. Självklart är det så, eftersom så många ändå är överviktiga. Inklusive mig själv.

Jag har tyckt att det har varit jobbigt, att avstå. Men inte svårt. Förstår du skillnaden? Det är lika jobbigt för mig att avstå allt som jag älskar, likväl som för alla andra. Det krävs en enorm viljestyrka, och inte alla klarar av det. Men jag kan inte påstå att det är svårt, eftersom jag så väl vet hur jag ska göra. Och det tror jag du också vet, och där har du en del vunnet. Dock kan det ju vara svårare för dig, när du är sjuk. Därför är det ju jättebra att du är förutseende och tar tar i det innan du vill bli gravid.

Ja, jag slutade helt tvärt med allt onyttigt. Under mina två graviditeter frossade jag glatt i allt jag ville ha (ja, jag hade ändå koll så inte vikten skenade iväg). Men när graviditeterna var avslutade så började jag igen, med det sunda.

Men jag äter godis, ibland. Mörl choklad. Ingenting är förbjudet, skulle jag förbjuda mig själv allt som är gott, ja då kanske man helt enkelt ger upp av tanken på alla "aldrig mer det, och det, och det...". Jag får äta det jag vill, men banne mig inte alltid.

Summan av min vecka ska ändå vara att jag ätit nyttigt den mesta av tiden, det är ju det som är huvudsaken. För det mesta brukar jag göra det nästan varje dag.

Tankesättet är lika enkelt som det låter. Men det kan vara svårt att få igenom det. För mig var det alltid kämpigt första dagarna, innan det "sunda" livet satt sig. Om du förstår hur jag tänker. Det där med att bryta de osunda vanorna. Att inte köpa hem godis

Kan tillägga att det dessutom inte finns en enda lightprodukt hemma. Köper standardmjölk, äter bregott extra saltat, etc. Ju "renare" produkter med så få ingredienser i som möjligt, desto bättre. Ingen ketchup t.ex., däremot ren tomatpuré som substitut. Apelsinjuice, Brämhults färskpressad. :d
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Det här med PCO eller PCOS (?!)... orsakar det övervikt eller får man lättare PCO om man är överviktig? Undrar också varför. Jag tror inte jag har det. Har alltid varit överviktig, men har aldrig fått höra att jag troligen har det.. varken av läkare eller BM. Har regelbunden mens också, det har man väl oftast inte med PCO..
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Jag har tagit blodprover för testosteron och liknande men har inte hört något från kvinnokliniken sedan dess, och det var i somras någon gång. Däremot har jag inte tagit mig till vårdcentralen för blodprover från min psykolog, vilket jag tror jag måste ta tag i snart :cool:
 
Sv: Gå ner i vikt för att bli gravid?

Det här med PCO eller PCOS (?!)... orsakar det övervikt eller får man lättare PCO om man är överviktig? Undrar också varför. Jag tror inte jag har det. Har alltid varit överviktig, men har aldrig fått höra att jag troligen har det.. varken av läkare eller BM. Har regelbunden mens också, det har man väl oftast inte med PCO..

PCO är en "typ" av äggstockar och alla har inte symptom av det - jag var smal som en sticka (vägde 50 kg till min 168 cm innan jag fick barn) och hade "hyfsat" regelbunden mens - jag trodde ju att "alla" hade så att det diffade lite dagar hit och dit och hoppade över ibland...

ju mer "bukfläsk" man får desto mer "störs" kroppens hormoner och det blir en ond cirkel...
 

Liknande trådar

M
Kropp & Själ Detta gäller en närstående till mig, och det jag är ute efter är hjälp att fundera - finns det kanske någon "vanlig" fysisk/medicinsk...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 703
Senast: Lenis
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 640
Senast: Suspiria
·
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 856
Övr. Barn Gammal medlem, nytt konto för anonymitet. Jag håller på att noja sönder och letar graviditetssymptom överallt, hjälp :D Jag kan ju...
Svar
10
· Visningar
2 461
Senast: Kaos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp