Gå ner i arbetstid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Minta

Trådstartare
Hur funkar det om man vill gå ner i arbetstid under sin graviditet? har man rätt att gå ner till 50% ett halvår innan beräknad födsel?

Är anställd av ett bemanningsföretag och har hittills jobbat extra ca 50% samtidigt som jag har pluggat. Men jag har avslutat mina studier nu, och nu vill de att jag skall gå upp på heltid. Och egenligen har jag väl ingen lust att jobba heltid utan vill gå kvar på halvtid resten av graviditeten.

jag har BF i mitten/slutet på juli.

Måste jag gå upp i tid, eller har jag rätt att gå ner i tid i mars/april. För isf är det ju bara februari jag skulle gå heltid.

Någon som har koll på vad som gäller? :)
 
Sv: Gå ner i arbetstid?

Vet inte hur det är eftersom du för tillfället jobbar 50 %, då får du nog fortsätta med det om arbetgivaren tycker det är ok. Däremot tror jag inte du har rätt att jobba 50 % om du har en heltidstjänst. Det hela beror då på din arbetsgivares goda vilja. Har du ett tyngre jobb kan du ev få havandeskapspeng 60 dagar innan bf. Den kan också ibland sättas till 50 eller 25 %, men det är försäkringskassan som beslutar. Man har också rätt att ta ut föräldrapeng en viss tid innan, minns inte exakt hur många dagar innan.
 
Sv: Gå ner i arbetstid?

Ok. Då vet jag lite mer vad som gäller. :)

Skall prata med dom, å se vad de säger. Tungt kan man nog inte säga att jobbet är. är kontorsjobb. Så någon havandeskapspenning tvivlar jag på att FK godkänner.
 
Sv: Gå ner i arbetstid?

läs på försäkringskassans hemsida. det står inte så ingående om allt, men annars e de bara å ringa=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp